נפילת 23andMe: מ-6 מיליארד דולר לכמעט 0

פורסמה בעזרת "מסיבות יריקה" של מפורסמים: חברת בדיקות ה-DNA שהיתה הדבר הבא, כעת נאבקת להרוויח

אן ווייציצקי, מנכ''לית ומייסדת 23andMe בהנפקת החברה בנאסד''ק / צילום: Reuters, PETER DASILVA
אן ווייציצקי, מנכ''לית ומייסדת 23andMe בהנפקת החברה בנאסד''ק / צילום: Reuters, PETER DASILVA

לפני חמש שנים, 23andMe היה אחד מהסטארט-אפים החמים בעולם. מיליוני אנשים ירקו לתוך המבחנות של החברה כדי ללמוד על מוצאם. אופרה ווינפרי כינתה את ערכת ה-DNA שלה כאחד הדברים האהובים עליה; הזמרת ליזו התחפשה לערכה כזו לכבוד האלווין; אדי מרפי דיבר עליה ב"סאטרדיי נייט לייב". 23andMe יצאה להנפקה ב-2021 ולמשך זמן קצר הערכת השווי שלה הגיעה ל-6 מיליארד דולר. פורבס הגדיר את אן ווייציצקי (מבוטא woh-jis-key), מנכ"לית 23andMe וסלבריטאית מעמק הסיליקון, כ"המיליארדרית החדשה ביותר, בזכות עצמה".

לקראת רפורמת הקנאביס: אינטרקיור קונה את רשת בתי המרקחת לאון פארם
אילון מאסק הודיע: שבב של חברת נוירלינק הושתל לראשונה במוח אדם
ניתוח | החברה הגדולה בעולם הציגה תוצאות חיוביות ובכל זאת הצליחה לאכזב. והיא לא היחידה 

כעת המיליארדים שווייציצקי עשתה בעשר אצבעות, נמחקו. הערכת השווי של 23andMe קרסה ב-98% מנקודת השיא ונאסד"ק איימה להסיר את המניות שלה שנסחרות מתחת לדולר אחד. ווייציצקי צמצמה את צוות העובדים ברבע בשנה שעברה, באמצעות שלושה סבבי פיטורים ומכירה של חברת בת. 23andMe מעולם לא הגיעה לרווחים, והיא שורפת מזומנים כל כך מהר שהקופה שלה עלולה להתרוקן לחלוטין עד 2025.

הצלחתו של עמק הסיליקון נבנית על שאיפותיהם הגבוהות של יזמים שמכוונים לכוכבים, גם אם רובם מפספסים. ווייציצקי, מצידה, לא מוותרת. היא דבקה ביעד שלה להפוך את 23andMe מספקית של DNA ובריאות בסיסיים, לחברת בריאות מקיפה המפתחת תרופות, מציעה טיפול רפואי ומוכרת דוחות בריאות תקופתיים. אבל היא עדיין צריכה להוכיח שהעסק יכול לקיים את עצמו. עד כה היא גייסה כ-1.4 מיליארד דולר עבור 23andMe, והשתמשה בערך ב-80% מהם.

כמי שידועה בקסמה המוזר ובסגנון הבלתי פורמלי שלה, ובדרך כלל לובשת טרנינג למשרד. ווייציצקי, בת 50, מחפשת מקורות מימון חדשים. אבל כשמניות 23andMe נסחרות ב-74 סנט בלבד, החברה כנראה לא תוכל לגייס כסף על ידי מכירת מניות נוספות. ותוכניות התרופות בשלב הפיתוח של החברה כל כך יקרות, שהיא חיפשה שותפים משקיעים עבור חלקן, עד כה ללא הצלחה, וויתרה על אחזקותיה באחרות. אפשרות נוספת היא להשתמש במזומן האישי שלה.

במרכז עסקי בדיקות ה-DNA של 23andMe עומדים שני אתגרים מהותיים. לקוחות צריכים לעבור את הבדיקה פעם אחת בלבד, ורק מעטים מהם מקבלים תוצאות בריאותיות משנות חיים.

ההימור השאפתני ביותר של ווייציצקי הוא פיתוח תרופות תוך שימוש במאגר של 23andMe המחזיק יותר מ-10 מיליון דגימות DNA שהנבחנים הסכימו לתרום למחקר. אבל להוציא תרופות חדשות לשוק זה תהליך יקר ולוקח שנים.

בסתיו האחרון חוותה 23andMe מכה נוספת, כשפריצת מידע חשפה מידע לא גנטי של 6.9 מיליון לקוחות, והפנתה את הזרקור לבעיית פרטיות שלדברי ווייציצקי גם השפיעה לרעה על המכירות ואף חשפה את החברה לתביעה ייצוגית, שהוגשה ביום שישי שעבר.

נבדקים בדוכן של 23AndMe בכנס גנטיקה ביוטה, ארה''ב / צילום: Reuters, GEORGE FREY
 נבדקים בדוכן של 23AndMe בכנס גנטיקה ביוטה, ארה''ב / צילום: Reuters, GEORGE FREY

ווייציצקי מייחסת את מחיר המניה הנמוך של 23andMe לתופעה רחבה של ירידת מניות של חברות תרופות קטנות. "זה בהחלט היה קשה יותר ממה שציפינו. אבל אני לא חושבת שיישמנו את החזון במלואו עדיין", כלומר, להשתמש במידע גנטי כדי לתת לצרכנים שליטה רבה יותר על שירותי הבריאות שלהם, אמרה. "אתה יודע, מה שהבנתי לגבי אנשים ספקנים הוא שאתה צריך להוכיח להם שהם טועים", אמרה.

פטריק צ'ונג, חבר הנהלה ותיק בחברה, אמר שווייציצקי היא מייסדת סטארט-אפ נהדרת כי היא דבקה בחזון הגדול שלה למרות כל האתגרים הקשים. "אן בוחרת שלא לראות מגבלות", אמר.

היא גם מסורה למותג האישי שלה, אומרים מי שמכירים אותה. במרץ האחרון, מאטל הכינה בובות ברבי בהתבסס עליה ועל שתי אחיותיה, מנכ"לית YouTube לשעבר סוזן ווייציצקי ופרופסור לרפואת ילדים ג'נט ווייציצקי, בפרסומת ליום האישה הבינלאומי. אן אמרה שהיא צריכה לשכנע את אחיותיה היותר ביישניות לעשות את זה. כמה מעובדי 23andMe חשבו שזה מוזר שהיא עסקה בזה זמן קצר כל כך לאחר סבב הפיטורים הראשון של השנה. אחת מהן שאלה על כך בפגישה השבועית של החברה, הידועה בשם "ימי שישי הסוערים", אז ראש הסגל שלה ענה שזה היה טוב ל"מותג של אן".

האחיות סוזן, ג'נט ואן ווייציצקי / צילום: Reuters, Drew Altizer/WENN.com
 האחיות סוזן, ג'נט ואן ווייציצקי / צילום: Reuters, Drew Altizer/WENN.com

ווייציצקי אמרה שהיא קפצה על ההזדמנות כדרך לעודד חינוך מדעי לבנות וחיברה אותו לבדיקות הגנטיות של 23andMe לתכונות מוזרות כמו זיהוי ריח אספרגוס בשתן.

"בכל הכנות, יש חלקים באישיות שלי שמגיעים לידי ביטוי במוצר", אמרה. "כמו כשאתה עושה דברים בצורה מהנה, אז אנשים רוצים להיות יותר מעורבים".

כתבה זו מבוססת על ראיונות עם יותר מ-50 מנהלי 23andMe בהווה ובעבר, עובדים, קבלנים, חברי דירקטוריון ואחרים המכירים את החברה ואת המנכ"לית שלה.

שנים מוקדמות

ווייציצקי, בתם של היו"ר לשעבר של המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת סטנפורד ומורה לעיתונות בתיכון, גדלה במרכז עמק הסיליקון. היא למדה בייל, שם שיחקה הוקי קרח, ואחרי הלימודים בקולג' דילגה בין עבודות בקרנות גידור וחברות השקעות פרטיות שמנתחות חברות בריאות.

שני דברים מכוננים קרו בתקופה זו. היא ראתה את ההתרסקות של מניות שירותי הבריאות, וצפתה כיצד חברות הגיבו בשמרנות יתרה לתחום החדשנות. לדבריה, היא החליטה שהיא רוצה לעזור לצרכנים לקחת יותר שליטה על שירותי הבריאות שלהם.

היא גם פגשה את סרגיי ברין. ב-1998, הוא ולארי פייג' שכרו את המוסך של אחותה סוזן כדי שישמש בתור המשרד הראשון של החברה החדשה שלהם, שנקראה גוגל. סוזן תהפוך לבכירה בעסקי הפרסום של גוגל לפני שתעבור לנהל את יוטיוב שנים מאוחר יותר.

ווייציצקי ובעלה דאז סרגיי ברין בטקס ''פריצת הדרך'' של נאס''א, 2014 / צילום: Reuters, Stephen Lam
 ווייציצקי ובעלה דאז סרגיי ברין בטקס ''פריצת הדרך'' של נאס''א, 2014 / צילום: Reuters, Stephen Lam

הרעיון לעסק לבדיקות DNA ישירות לצרכן הגיע ממייסדת שותפה של ווייציצקי, לינדה אווי, מומחית לגנטיקה. ברין הביע עניין בעבודה הקודמת של אווי, וב-2005 היא שיתפה אותו ברעיון שלה. כך פגשה אווי את ווייציצקי, חברתו דאז של ברין, שאמרה לאווי לאחר שישבה בפגישות שהיא רוצה להצטרף לחברה.

ווייציצקי היתה חכמה ונחושה, אמרה אווי - וברין יכל להיות תומך משמעותי. "ראיתי איך כל הכוכבים מסתדרים. אם היינו רוצים לקבל את התמיכה של גוגל, אן יכולה לעזור לבסס את התמיכה הזו בגלל מערכת היחסים שלה עם סרגיי. זו הייתה המחשבה שלי באותה תקופה", אמרה אווי.

ברין סיפק לחברה את ההון הראשוני שלה והיה מעורב בגיוסי העובדים הראשוניים. גם גוגל השקיעה בחברה, והודיעה על כך שבועיים לאחר שברין ו-ווייציצקי התחתנו ב-2007.

בן לילה הפכה ווייציצקי מאנליסטית פיננסית לשעבר, לכוכבת של עמק הסיליקון. היא עזרה לבנות את המותג 23andMe, ארגנה "מסיבות יריקה" בהן האורחים נתנו דגימות DNA. הם אספו רוק ממפורסמים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשנת 2008 ושוב בשבוע האופנה בניו יורק באותה שנה, שם בארי דילר, רופרט מרדוק, הארווי ויינשטיין ודיאן פון פירסטנברג עמדו בראש מפגש 23andMe לאחר שפגשו את ווייציצקי בכנס של אלן ושות' בו השתתפה עם ברין.

המסיבות ייצרו חשיפה לעסק, אבל לא ייצרו לקוחות. הבדיקה של 23andMe עלתה בזמנו 399 דולר - סכום גבוה מדי מכדי למשוך צרכנים.

תומכת נוספת בעלת פרופיל גבוה הייתה וונדי מרדוק, חברה של ווייציצקי. בסביבות 2008, בזמן שהשתיים מדדו שמלות בחנות הכלבו היוקרתית בארניס בניו יורק, ווייציצקי התלוננה ש-23andMe זקוקה ליחצן טוב יותר. מרדוק זימנה את סטיבן רובנשטיין, איש יחסי הציבור של חברת ניוז קורפ של בעלה, שהגיש פרזנטציה מוצלחת בתאי המדידה. (ניוז קורפ היא חברת האם של הוול סטריט ג'ורנל).

במשרדי החברה ניסתה ווייציצקי לשמור על אווירה כיפית. היא קנתה מכונת נפיחות שנשלטת מרחוק והמזכירה שלה הניחה אותה על המושב של אווי, והפעילה אותה כשהשתיים נכנסו למשרדן.

אווי, שחלקה את המשרד עם המייסדת-השותפה שלה במשך יותר משלוש שנים, אמרה שווייציצקי אהבה את אור הזרקורים והייתה בתחרות תמידית מול ברין. "מתחילת הדרך היא הייתה מתלוצצת ש-23andMe הולכת להיות הרבה יותר גדולה מגוגל", אמר אווי.

ווייציצקי רצתה לבנות את השם שלה בעצמה, והיא עשתה זאת גם דרך ילדיה, שקיבלו את שם המשפחה וויג'ין, שילוב של ווייציצקי וברין.

ב-2009, ווייציצקי רצתה לנהל את 23andMe בעצמה, על פי אנשים שמכירים את שאיפותיה. היא שכנעה את שני חברי ההנהלה העצמאיים לפטר את אווי, המייסדת השותפה שלה, והם אכן עשו זאת בפגישת פתע. אדם שמכיר את דיוני הדירקטוריון אמר שהם תמכו בווייציצקי בגלל הכסף והקשרים שהיו לה דרך ברין, שלדעתם היו עשויים להיות מרכזיים לעתיד החברה.

ווייציצקי אמרה שהיא אסירת תודה על תמיכתו של ברין במהלך ימיה הראשונים של החברה. היא סירבה להגיב על החלטת הדירקטוריון לפטר את המייסדת השותפה שלה.

בום

ב-2012, סבב גיוס חדש של המיליארדר יורי מילנר, יליד רוסיה  - אחד משכניהם של ווייציצקי וברין בלוס אלטוס הילס, אפשר ל-23andMe להוזיל את מחיר בדיקת ה-DNA שלה ל-99 דולר.

אן ווייציצקי והמיליארדר יורי מילנר בטקס הענקת פרס פריצת הדרך ב-2013 / צילום: ap, Jeff Chiu
 אן ווייציצקי והמיליארדר יורי מילנר בטקס הענקת פרס פריצת הדרך ב-2013 / צילום: ap, Jeff Chiu

כמה חודשים לאחר מכן, קמפיין הפרסום הראשון של החברה ברחבי ארה"ב צד את עינו של מנהל המזון והתרופות (FDA), שעצר את מכירת הבדיקה הבריאותית, תוך ציון סיכון לדיווחים כוזבים. 23andMe נקטה בגישה רשלנית לרגולציה, האופיינית לעמק הסיליקון, ולא קיבלה אישור FDA לשווק את הבדיקה שלה.

ווייציצקי אמרה שהחברה תקשרה באופן פעיל עם ה-FDA לפני הפסקת המכירות, אבל שהתקשורת לא הייתה יעילה.

לאחר שנתיים ומיליוני דולרים שהושקעו באימות דוחות הבריאות שלה, 23andMe קיבלה אישור למכור שוב.

חבריה של ווייציצקי זוכרים את נחישותה בהתמודדות עם הרגולטור, בתקופה בה הייתה במתח עצום. היא זה עתה נפרדה מברין, שניהל רומן עם עובדת של גוגל.

"הייתי מרגישה מובסת", אמרה קארן לוי, אחת מחברותיה הטובות של ווייציצקי מהילדות. "היא פשוט הרימה את עצמה והתמידה. זה היה מדהים לראות את זה".

ווייציצקי אמרה שהיא לא הופתעה שבדיקת ה-DNA הפכה ויראלית אחרי ש-23andMe קיבלה את אישור ה-FDA. סיפורים של אנשים שגילו הורים או אחים בלתי צפויים תפסו תאוצה, ולמרות שלקח תשע שנים להגיע למיליון לקוחות, תוך שלוש שנים נוספות החברה הגיעה לשמונה מיליון.

במשרדי החברה, העובדים הבחינו בחברי להקת U2, בדוגמנית העל קרלי קלוס ובסלבריטאים אחרים שהגיעו לפגישות. ווייציצקי צעדה על השטיח האדום של ה"מט גאלה" עם חבר חדש, כוכב הבייסבול אלכס רודריגז, ובידה תיק קטן העשוי משבבי בדיקת DNA. היא גם הופיעה בהופעת אורח בתכנית הריאליטי להשקעות "Shark Tank".

אן ווייציצקי על השטיח האדום, ובידה קטן העשוי משבבי בדיקת DNA, עם שחקן הבייסבול אלכס רודריגז / צילום: Shutterstock, Sky Cinema
 אן ווייציצקי על השטיח האדום, ובידה קטן העשוי משבבי בדיקת DNA, עם שחקן הבייסבול אלכס רודריגז / צילום: Shutterstock, Sky Cinema

בשנת 2019, ווייציצקי העבירה את 23andMe לבניין משרדים חדש בעמק הסיליקון עם חלל מספיק גדול בשביל להכפיל את הצוות. התוכנית שלה הייתה להשכיר את שאר המקום, אם כי מגיפת הקורונה הפכה את זה לבלתי אפשרי. שיעורי הרמת משקולות חינם, יוגה ומדיטציה הועברו בחדר הכושר בקומה הראשונה. בקפיטריית הגורמה החדשה שלה, 23andEat, שפים התסיסו בצק פיצה טרי, ומילאו את מתקן שיבולת השועל באבקת דבורים מקומית.

בשנת 2021, החברה יצאה להנפקה בשיא פריחת הנפקות ה-SPAC, תקופה בה מאות חברות בסיכון גבוה שהציגו תחזיות נועזות מכרו מניות במחיר גבוה למשקיעים. חברת הרכישות הייעודית שעבדה עם 23andMe נתמכה על ידי ריצ'רד ברנסון, אותו פגשה ווייציצקי לראשונה, עשור קודם לכן, כשברנסון הזמין אותה ואת ברין למפגש פילנתרופים.

ווייציצקי קיבלה שכר של 33 מיליון דולר באותה שנה, כמעט כולו במניות, הרבה יותר מהשכר האופייני למנכ"לים של חברות ציבוריות גדולות, אם כי לא סכום נדיר עבור מייסדי סטארט-אפים.

"אני מקבלת שכר מינימום. מעולם לא קיבלתי תשלום במזומן", אמרה ווייציצקי כשנשאלה על השכר. "כך שאני בטוחה שהסכום הרשום לא משקף את המציאות". בשנה שלפני ההנפקה קיבלה ווייציצקי 20 מיליון דולר במניות. בשנה שאחרי היא קיבלה רק את משכורת הבסיס שלה בסך 62,480 דולר.

מניותיה של ווייציצקי בחברה מגיעות עם הרשאות בחירה, המעניקות לה את השליטה בפועל בחברה. לדבריה, היא מעולם לא מכרה מניה.

נפילה

עם דגימות DNA רבות שנאספו, 23andMe הגדילה משמעותית את פיתוח התרופות, פיצלה עלויות ורווחים עתידיים בעסקה עם ענקית התרופות GSK לטיפולים שהתגלו במסד הנתונים של 23andMe.

בניגוד לרוב חברות הביוטק הקטנות, המתמקדות בכמה תחומים בודדים, 23andMe חקרה טיפולים לעשרות מחלות. פוטנציאל התמורה היה גדול, אבל כל תרופה יכולה לעלות מאות מיליוני דולרים וייקח לה 10 שנים לעבור ניסויים קליניים. 23andMe אומרת שהיא מצאה יותר מ-50 תרכובות שהיא מחשיבה כ"מועמדות לפיתוח תרופות". עד כה שתיים מהן הגיעו לניסויים בבני אדם בשלבים מוקדמים. בהמשך השנה, יתכן ויצאו נתונים שיראו אם אחת מהן עובדת.

ב-2022, מעבדת פיתוח התרופות גדלה לצוות של 150 איש בסן פרנסיסקו, במטרה להמשיך את המחקר לאחר סיום שיתוף הפעולה עם GSK.

ווייציצקי אמרה שהיא הניחה שתוכל לגייס הון נוסף כדי לתמוך ביוזמת הפיתוח שלה. אבל כשהגיע הזמן לגייס, הריבית הייתה גבוהה ומשקיעים נטשו את מניות חברות התרופות הקטנות. בקיץ שעבר, לאחר שלא הצליחה לגייס כסף, ווייציצקי פיטרה מחצית מצוות הפיתוח.

כדי לייצר זרם הכנסה קבוע, ווייציצקי עברה למודל מבוסס מנויים. כאשר חברות מדיה השיקו ערוצי "+" סטרימינג, ווייציצקי הוציאה את 23andMe+, המציעה דוחות בריאות מותאמים אישית, עצות לאורח חיים ו"דוחות ותכונות חדשות ככל שאלה יתגלו" תמורת 229 דולר ראשוניים, ובמחיר של 69 דולר כל שנה לאחר מכן.

לפני שנה, כשהחברה חשפה בפעם האחרונה את מספר המנויים, היו לה 640 אלף - פחות ממחצית המספר לו צפתה.

כשנשאלה על התחזיות, ווייציצקי הכחישה שנתנה כאלה. כשהוצגה בפניה מצגת המשקיעים שכללה אותו, היא בחנה את הדף ואחרי הפסקה אמרה, "אין לי שום דבר לומר מלבד זה שטעינו".

הרעיון מאחורי נתוני הבריאות של 23andMe הוא שייתכן שיש מידע מדאיג שנעול בתוך הקוד הגנטי שלך, שעדיף לך לדעת עליו. לאחוז קטן מהלקוחות יש וריאנט גנטי נדיר שמגביר את הסיכון לסרטן השד, למשל, והבדיקה של 23andMe מציעה זיהוי אמין שיכול להוביל למעקבים מציל חיים. אבל לרוב האנשים אין מחלה משנה חיים האורבת בקוד הגנטי שלהם. לא ברור אם לחברה יש מוצר ששוה 69 דולר בשנה עבור כל אחת מקבוצות הצרכנים.

ברונו בודן, משקיע בטכנולוגיה של עמק הסיליקון, סיפק המלצה מוקדמת לאתר של 23andMe, אך כעת הוא מרגיש שהמוצר לא היה שימושי במיוחד מכיוון שהוא הראה שיש לו סיכון מופחת לחלות במחלה נדירה כלשהי. "זה היה מעניין במידה מינימלית בגלל המידע על אבותיו", אמר. "זה יצר כמה שיחות קוקטייל".

ווייציצקי אמרה שהיא מבינה את הביקורת על כך שהיא לא שפטה נכון את שירות המנויים עד כה, אבל היא אמרה שהיא רואה את הצעת הערך עבור הצרכנים וסומכת על צוות פיתוח המוצרים שלה. "הדבר היחיד שאני יכולה לעשות הוא להוציא לפועל", אמרה. דוברת 23andMe אמרה שהשירות השתפר מאז שבודן השתמש בו וכי 90% מהמנויים מקבלים תוצאה "רלוונטית קלינית".

בנובמבר השיקה 23andMe מוצר מנוי שאפתני עוד יותר. מוצר זה כולל בדיקה גנטית מקיפה יותר בדרגה קלינית, כמו גם בדיקות דם סטנדרטיות ופגישות עם הרופאים של 23andMe. מנוי זה עולה 1,188 דולר לשנה, בחיוב מראש וללא כיסוי ביטוחי.

המוצר, Total Health, הוא הגשמת החלום של ווייציצקי לספק טיפול רפואי מבוסס גנטיקה. הממסד הרפואי לא אימץ בדיקה כזו כהליך סטנדרטי. כדי להגשים את החזון, 23andMe שילמה 400 מיליון דולר עבור חברת הבריאות הטלפונית Lemonaid Health שהתמודדה עם קשיים פיננסיים.

כיום Lemonaid עדיין רושמת תרופות בעיקר למצבים כמו הפרעות זיקפה ונשירת שיער, והיא מפגרת אחרי מתחרים עם תקציבי פרסום גדולים יותר. ווייציצקי לא אמרה כמה נבדקי 23andMe התייעצו עם רופאי Lemonaid, אבל מודה שהמספר קטן מאוד, בהתחשב בעובדה ש-23andMe לא הטמיעה את חברת הבריאות הטלפונית בשירות שלה.

רולוף בותה, חבר דירקטוריון 23andMe ושותף ב-Sequoia Capital, אמר שאסטרטגיית ההוצאות הגדולות של החברה הייתה הגיונית כל עוד הכסף היה זול. עכשיו, כשהוא לא, "היינו צריכים לקצץ ולהתמקד במספר קטן יותר של פרויקטים".

סקויה, שהשקיעה 145 מיליון דולר ב-23andMe, לא מכרה במניות החברה, אמר. היום הן שוות 18 מיליון דולר.

ג'ים אוברמן, אליסה צ'ו ות'יאו פרנסיס סייעו בהכנת הכתבה.