המשקיעים מאבדים סבלנות: גוגל צוללת בוול סטריט. זו הסיבה

מניית גוגל צונחת בוול סטריט ביותר מ-6% אחרי פרסום הדוחות לשנת 2023 ומאבדת מעל ל-100 מיליארד דולר מהשווי שלה • גם להיות אחת משתי החברות המובילות בטרנד החם של השנה, הבינה המלאכותית, זה לא מספיק. המשקיעים מחכים לראות את המהפכה הטכנולוגית בשורת הרווח • וגם: לאן הולכת המתחרה הגדולה מיקרוסופט?

מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool
מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool

בחודש שעבר הדהימה ענקית האינטרנט גוגל את משתתפי מסיבת העיתונאים שערכה כשהדגימה כיצד הבינה המלאכותית שהוציאה תחת ידיה, ג'מיני, הצליחה לפתור בתוך שניות תרגילים בחשבון שנכתבו בכתב יד, ולזהות במהירות עצמים בשרבוטי עט שאוירו בחטף ובפשטות על דף חלק.

החברה שחצתה שווי של 500 מיליארד אירו, עם מכירות של 33 מיליארד דולר
קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דימיוניים. במה היא השקיעה השנה?
האיש הכי חשוב בעולם הפיננסים שמעולם לא שמעתם עליו | WSJ

אבל תצוגת התכלית של גוגל העלתה כמה סימני שאלה בקרב אנליסטים שעוקבים אחריה מקרוב: כיצד ניתן יהיה לתרגם את היכולות המופלאות האלה למוצרים מסחריים, מתי וכיצד כל זה יבוא לידי ביטוי בשורת הרווח של ענקית החיפוש.

אבל מה שהדהים את השוק לפני כמה שבועות, מקבל במזג האוויר הנוכחי בוול סטריט ציון ״לא מספיק״. הערב (ד') מניית גוגל צונחת ביותר מ-6% במהלך המסחר ומאבדת יותר מ-100 מיליארד דולר מהשווי שלה ביום אחד. והסיבה נעוצה בנתונים שפרסמה אמש.

בשונה מהאירוע השיווקי מתחילת דצמבר, הדוחות השנתיים שפרסמה אלפבית , החברה האם של גוגל, נראו מחוברים יותר לקרקע המציאות. הדוחות לסיכום 2023 מתארים את הכאן והעכשיו, ועבור חטיבת הפרסום בגוגל, למרות הצמיחה שהיתה צפויה, ההישגים בתחום הבינה המלאכותית עוד רחוקים מלהשפיע.

ההכנסות ממוצר הדגל של גוגל, פרסום, החמיצו את התחזיות, למרות עלייה של 10% ביחס לרבעון המקביל ב־2022. המשקיעים הענישו את מניית החברה, שירדה במעל 5% במסחר ברביעי, תוך שהיא משילה כ־100 מיליארד דולר משווייה.

גוגל מבינה היטב את הבעיה שנוצרה לה בפעילות הפרסום: היא נשענת על שני מוצרים שטיבם עלול להתערער מן היסוד. ראשית, מנוע החיפוש שעדיין מתבסס על פקודות קצרות ועל מתן קישורים בתמורה לכך. בעידן הבינה המלאכותית (AI) ייתכן כי המשתמשים יצפו להזין משפט ולקבל מגוגל תשובות מפורטות ומדויקות. שנית, מוצר הפרסום לעסקים עשוי גם הוא להשתנות בעקבות התמורות שתחולל ה־AI בשוק הפרסום.

ייתכן כי גוגל כבר כעת עובדת על מנוע שיוכל להפיק קמפיינים אוטומטיים לחלוטין שבהם גוגל תייצר תמונות, תנסח קריאיטיב שיווקי ותפנה אותו לקהלים בהתאם לשיקול דעתה, ללא מגע יד אדם. לא בכדי עיקר הפיטורים והקיצוצים בחברה נעשים בחטיבת הפרסום - זאת למרות שבשיחת המשקיעים לאחר הדוחות (ליל שלישי) התעקשו בגוגל כי הפיטורים אינם נערכים בגלל משרות שיוחלפו על ידי טכנולוגיה.

גוגל מאכזבת בפרסום

"גוגל מנסה להתייעל ולפעול באופן ממוקד יותר - הם פיטרו בין 1,000-1,500 עובדים בתחילת הרבעון הראשון, שזה לא הרבה ביחס לחברה בסדר הגודל הזה, אבל גם הם מבינים שקצב אימוץ הבינה המלאכותית במוצרים שלהם צריך להיות גבוה יותר, כפי שקורה אצל המתחרה OpenAI", אומר ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ של לאומי.

התוצאות שהציגה גוגל היו חיוביות בסך הכול - ההכנסות צמחו ב־13% ברבעון הרביעי, הקצב הגבוה ביותר לרבעון מאז שנת 2022, והרווחיות השתפרה מאוד, כשהרווח למניה עקף את תחזיות האנליסטים והגיע ל־1.64 דולר לעומת 1.05 דולר בסוף 2022.

ועם זאת, מניית החברה ירדה בגלל אכזבת המשקיעים מתוצאות מגזר הפרסום: ההכנסות מפרסומות אמנם צמחו ב־10% בשנה, אך היו נמוכות בכ־300 מיליון דולר מתחזית האנליסטים.

גם חטיבת מוצרי הענן רשמה צמיחה בריאה של 26% ואף עברה לרווחיות, אך לא הצליחה לשנות את תדמיתה כאנדרדוג בענף - הרחק מאלו של אמזון ומיקרוסופט.

דווקא מיקרוסופט , שדיווחה על צמיחה רבעונית גבוהה יותר בתחום - 30%, הפתיעה לטובה כשהדגישה כי 6% מהצמיחה שלה בשנה האחרונה בתחום נובעת מהטמעה של יישומי בינה מלאכותית, קפיצה ביחס ל-3% ברבעון הקודם. אלא שלמרות התוצאות הטובות, גם מניית מיקרוסופט יורדת במהלך המסחר - מה שיכול ללמד על הציפיות הגבוהות של השוק מהחברות המובילות בתחום הבינה המלאכותית.

קצב העלייה הרבעוני בהכנסות מתחום הענן ירד בשנים האחרונות בשתי החברות, מאזור ה־40%-50% בשנים 2021-2022 לעבר 25%-30% ברבעונים האחרונים. כעת, מצפים בגוגל ובמיקרוסופט לעלייה חוזרת בהכנסות מהתחום, הודות לשילוב של AI ביישומים לקיצור תהליכי פיתוח תוכנה, סייבר, ניהול מידע ויישומים עסקיים שונים.

 

"2025 - שנת מבחן ה־AI"

יחד עם זאת, הסבלנות של המשקיעים הולכת ופוחתת בהמתינם לתרומה משמעותית יותר של הבינה המלאכותית לשורה התחתונה.שחר כהן, שותף מנהל בקרן ההשקעות לוסיד קפיטל, סבור שאת התרומה הזאת נראה כבר במחצית השנייה של 2024. "בשלב הזה מיקרוסופט ומטא הן היחידות שהצליחו לתרגם את ה־AI להכנסות. מיקרוסופט עם ה"קו פיילוט" לארגונים שהושק בסוף הרבעון הקודם, שמוכנים לשלם 30 דולר לכל מנוי עבורו. ומטא מאפשרת כבר היום ליצור פרסומות באמצעים מבוססים AI במטרה לשגר קמפיינים שמייצרים שיעורי המרה גבוהים יותר".

לדברי כהן, "היכולת של גוגל לחקות את המהלך נמוכה יותר כי פורמט הפרסום שלה מצומצם יותר ומסתכם בכמה עשרות מילים. גוגל גם סובלת מהמעבר לעידן הבינה המלאכותית כשזמן הגלישה של המשתמשים אמור לקטון: לוקח פחות זמן לקבל תשובה מדויקת מאשר לחפש ולחפש".

לעומתו, צופה אורגד כי 2025 תהיה השנה הראשונה שבה חברות ייבחנו על היכולת שלהן לשפר את הכנסותיהן מבינה מלאכותית: "זה יהיה המבחן לפיו נראה כמה אנשים וחברות מעוניינים לשלם עשרות דולרים עבור מוצרים שישדרגו את היכולות שלהם, וייבחנו מעשים ולא רק תוספת נחמדה של כמה אחוזים לצמיחה בענן".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות, מסביר כי כדי להגיע למצב הזה נדרשות החברות להעלות את ההוצאות ההוניות שלהן. זו של גוגל הייתה גבוהה ברבעון, כ־11 מיליארד דולר, בעוד זו של מיקרוסופט עמדה על כ־9.7 מיליארד דולר.

הגידול בהשקעה בגוגל דווקא מהווה מבחינת כרמי איתות חיובי, המעיד על כוונתה להמשיך ולהרחיב את פתרון הענן שלה שיראה צמיחה מהירה גם ב־2024.

"קיים פער ניכר בתמחור שתי החברות, כאשר מיקרוסופט נתפסת היום כמנצחת הגדולה של תחום ה־AI, דבר שיתרום לה במישרין ואף יחזק את מעמדה בתחום הענן (שעליו מתבצע כיום רוב עיבוד המידע ל־AI)", אומר כרמי.

"לפי קונצנזוס האנליסטים המצוטט בבלומברג, היא נסחרת במכפיל רווח צפוי של 33 ל־2024 לעומת 21 בלבד של גוגל. אך לא היינו ממהרים להספיד את יכולתה של גוגל לתפוס נתח לא מבוטל בתחום ה-AI".

ב־UBS צופים כי ההכנסות ממוצרי בינה מלאכותית יגיעו בשנת 2027 ל-420 מיליארד דולר, בהשווואה לכ-30 מיליארד דולר ב-2023. כך שהפוטנציאל גדול, רק שהוא עדיין לא נראה בדוחות.