החברה הדנית שעקפה שווי שוק של 500 מיליארד אירו. בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה

חברת התרופות נובו נורדיסק הפכה לחברה השנייה בהיסטוריה באירופה שהצליחה לחצות שווי של 500 מיליארד אירו • החברה הדנית הציגה זינוק של 36% בהכנסותיה בזכות תרופות פורצות דרך להרזייה, שהצליחו להקפיץ גם את הכלכלה של כל דנמרק

מטה חברת נובו-נורדיסק / צילום: Associated Press, Mel Evans
מטה חברת נובו-נורדיסק / צילום: Associated Press, Mel Evans

חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק , האחראית לתרופות פורצות-דרך לאובדן משקל ולסוכרת, עקפה את תחזיות האנליסטים ורשמה מכירות בסך כ-33 מיליארד דולר בשנה החולפת, עלייה של יותר מ-36% לעומת השנה שעברה; כך עולה מהדוח השנתי של החברה שפורסם היום (ד'). לפי הדוח, רווחי החברה זינקו ל-15 מיליארד דולר בשנה שעברה, ובעקבות הנתונים החיוביים שווי השוק של החברה זינק מעל לרף ה-500 מיליארד אירו. רק ענקית המותרות הצרפתית LVMH חצתה רף זה באירופה בעבר, לפני ששווי השוק שלה ירד בעקבות היחלשות השוק הסיני. 

חברת התרופות שהקפיצה את כלכלת דנמרק ושווה יותר ממותג העל של לואי ויטון
חלוצת הפסיכדליה מסתערת על השוק עם שם חדש וגיוס של 100 מיליון דולר

הזינוק בשווי נובו נורדיסק נובע מהתוצאות יוצאות הדופן שלה בשנה החולפת, אך גם מהתחזיות לעתיד לגבי שוק תרופות ההרזיה שלה - הכולל את "ווגבי" להורדת משקל ואת "אוזמפיק" נגד סוכרת (לשתי התרופות אותו חומר פעיל שפיתחה החברה). חומר זה הוכיח במחקרים יעילות בהפחתת מקרי סוכרת ומחלות כלי דם, כמו גם באובדן משקל. בשלוש השנים האחרונות זינק מחיר המניה של החברה פי שלושה, עם עלייה דרמטית במיוחד מ־2022, כשהמוצרים החדשים החלו להיכנס לתודעה הציבורית. כעת שווה נובו נורדיסק יותר מחברות התרופות האירופיות היריבות לשעבר "רוש" ו"נוברטיס" יחדיו. היום עלה מחיר המניה שלה ב-4% נוספים. לפי הדו"ח השנתי, רווחי החברה זינקו ב-44% בשנה החולפת, והחברה חוזה זינוק נוסף של בין 18% ל-26% ברווחיה בשנה הקרובה.

"אנחנו מרוצים מאוד מהביצועים החזקים ב-2023, המשקפים את העובדה שיותר מ-40 מיליון בני אדם נהנים כעת מהתרופות החדשניות שלנו למשקל-יתר חולני ולסוכרת", אמר מנכ"ל החברה, לארס פרוארגור, "הפוקוס שלנו ל-2024 יהיה להגיע למטופלים נוספים, להתקדם ולהרחיב את הייצור שלנו באופן משמעותי". 

השפעה ישירה על כלכלת דנמרק כולה

אנליסטים הזהירו כי שוויה הגבוה של החברה כבר "מגלם" את הציפיות הגבוהות ממכירות תרופות ההרזיה והמאבק בסוכרת שלה. לפי דיווח בבלומברג, הערכות האנליסטים הן לירידה של 3% בשווי המניות על פני השנה הקרובה. גורם נוסף שעשוי לטרפד את התחזיות החיוביות הוא התחרות הגוברת מצד חברות תרופות מתחרות. לחברת התרופות האמריקאית "איליי לילי" ישנה תרופה הפועלת במנגנון דומה, שנמצאת בהליכי אישור אחרונים והוכיחה גם היא במחקרים יעילות גבוהה בהורדת משקל ובמניעת מקרי סוכרת ומחלות לב. השוק כולו, לפי הערכות, אמור לעמוד על כ-140 מיליארד דולר בשנים הקרובות, ולצמוח בהדרגה.

להיקפים האדירים של ההכנסות והרווחים יש השפעה ישירה על כלכלת דנמרק כולה. ההכנסות והצורך של החברה להמיר דולרים לקרונות דניות לצורך תשלומי המסים וההוצאות שלה מחזקים את המטבע הלאומי בצורה לא-פרופורציונלית. "המכירות העזות של הזריקות להרזיה, ווגובי, לא רק הופכות את המשתמשים לרזים יותר ואת הרווחים של נובו-נורדיסק לשמנים יותר, הן גם הופכות את ההלוואות שלנו הדנים לזולות יותר", כתב בספטמבר האחרון העיתון הדני פוליטיקן, בשל העובדה כי הקרונה החזקה הפחיתה את האינפלציה במדינה, בהשוואה למדינות אחרות. ההצלחה גם הייתה חלק מהסיבה שתחזית הצמיחה למדינה הסקנדינבית הכפילה את עצמה ל-1.2%, לפי חישובי אנליסטים. החברה הדנית נוסדה לפני כמאה שנה.