הפרובוקטור שדוחף את נתניהו עוד ימינה

איתמר בן גביר מפרט את תוכניתו ליישוב מחדש של עזה בראיון נדיר לוול סטריט ג'ורנל ואומר שטראמפ יהיה טוב יותר לישראל מאשר הנשיא ביידן • תרגום בלעדי לראיון המלא

השר איתמר בן גביר מגיע לישיבת הממשלה השבועית / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
השר איתמר בן גביר מגיע לישיבת הממשלה השבועית / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

בזמן שישראל וארה"ב נאבקות סביב עסקה לשחרור החטופים הנותרים בעזה ופועלות להביא לסיומה של המלחמה, ייתכן כי המכשול הגדול יהיה השר ואושיית המדיה שעומד במוקד הימין הקיצוני בישראל.

איתמר בן גביר קנה לעצמו שם מאז שהפך לשר הביטחון הלאומי של ישראל לפני שנה, בין השאר בעקבות הכרזה על היהודים כבעלים החוקיים של ארץ ישראל.

עד כמה צה"ל מתקדם בכיתור רצועת עזה? הנתונים שכדאי להכיר
הכירו את יחידת הרפאים של צה"ל שרוצה לשנות את פני המלחמה 

לאחרונה, הוא עמד בחזית המבצע לחימוש יהודים ביהודה ושומרון בנשקים ארוכים כאמצעי הגנה מפני תקיפה נוספת של החמאס כמו זו שהתרחשה ב-7 באוקטובר, בה נרצחו 1,200 בני אדם ועוד 240 נחטפו. יותר ממחצית החטופים עדיין מוחזקים בעזה, שם ממשיכים כוחות צה"ל במערכה לפירוק החמאס - שהוכר על ידי ארה"ב כארגון הטרור. מספר ההרוגים הפלסטינים מפעילות צה"ל, רבים מהם נשים וילדים, עלה על 27 אלף, כך על פי רשויות הבריאות הפלסטיניות, שלא מבחינות בספירתן בין אזרחים למחבלים.

כעת, באופן מכריע, לבן גביר יש מספיק תמיכה בקואליציה כדי לערער את שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא אומר שהוא מוכן להשתמש בה. בראיון ראשון לגוף חדשות חוץ מאז הצטרפותו לממשלה, הזהיר בן גביר כי יתנגד לכל עסקה עם חמאס שתשחרר אלפי פלסטינים המוחזקים בגין פעולות טרור או לסיום המלחמה בטרם יובס חמאס במלואו.

נתניהו "נמצא בצומת דרכים", אמר בן גביר בראיון שהתקיים בבני ברק, "והוא צריך לבחור לאיזה כיוון הוא ילך".

ארה"ב ובעלות בריתה האזוריות תומכות במשא ומתן לסיום מהיר של המלחמה באמצעות הסכם בו חמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות ישחררו את החטופים הנותרים ויפתחו מחדש במשא ומתן בן עשרות השנים להקמת מדינה פלסטינית.

לעומת זאת, חלק גדל והולך מהישראלים, במיוחד מימין, רואים במתקפת ה-7 באוקטובר הזדמנות להתוות מסלול חדש לישראל על ידי יישוב מחדש של גוש קטיף - מובלעת מוכת קרבות בשטח עזה. בן גביר הציג תוכנית משלו לעזה, שתאכלס מחדש את רצועת החוף ההרוסה בהתנחלויות ישראליות, בעוד לפלסטינים יוצעו תמריצים כספיים לעזוב.

בן גביר אמר גם שהוא חושב שממשל ביידן פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל ואמר שהוא מאמין שהמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ ייתן לישראל יד חופשית יותר לחיסול חמאס.

דרכי הפעולה השונות דורשות החלטיות מצד נתניהו, שמסתכן כעת בהגברת הבידוד הבינלאומי של ישראל אם ימשיך במלחמה, אך עלול לאבד את השלטון אם בן גביר יוציא את ששת המנדטים של מפלגת עוצמה יהודית בראשותו מהקואליציה.

"לבן גביר יש יתרון עצום על נתניהו", אמר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. "הדבר האחרון שנתניהו צריך זה הקדמת בחירות ובן גביר יודע את זה".

לבן גביר, 47, יש כישרון לייצור כותרות.

השבוע הוא לבש זקן מזויף והניח כיפה שחורה מעל הכיפה שלו והלך לתחנת משטרה מקומית והעמיד פנים שהוא אזרח. לדבריו, הוא רצה לראות איזה יחס יקבל אדם רגיל. אחרי שנה בתפקיד, בן גביר עדיין לובש חליפה לא הולמת והשרוכים בנעלי העור השחוקות שלו קשורים ברישול. רבים מתומכיו אומרים שהם מעריכים את העממיות שלו.

מתנגדיו רואים בו פרובוקטור מסוכן שמוכן לעורר סכסוך רחב יותר עם הפלסטינים כדי לחזק את התמיכה של מצביעיו. בהקשר רחב יותר, גורמים ישראלים אומרים כי הצהרותיו הקוראות לישראל לכבוש את עזה מקשות עליהם להשמיע את טענותיהם בזירה הבינלאומית.

"כשבן גביר פותח את הפה, הוא יוצר תגובה נגדית שמקשה עלינו להילחם במלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה", אמר גורם באופוזיציה, והצביע על האופן שבו בריטניה וארה"ב שוקלות כעת להכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית למרות ההתנגדות הישראלית לרעיון.

גורם בקואליציה כינה את בן גביר "כאב ראש" עבור נתניהו אך אמר שהשפעתו מוגבלת.

אחד המקרים בהם בן גביר התנגד לנורמות פוליטיות קונבנציונליות, היתה הביקורת הגלויה שמתח על הנשיא ביידן, מהלך חריג מצד חבר בממשלה, בהתחשב בכך שתקציב הביטחון בישראל מסתמך במידה רבה על סיוע אמריקאי.

"במקום לתת לנו את הגיבוי המלא שלו, ביידן עסוק במתן סיוע הומניטרי ודלק (לעזה), שמגיע לחמאס", אמר בן גביר, והשמיע את הטיעון הפופולרי בקרב ישראלים ימניים רבים. "אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהלות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין".

בתחילת המלחמה הגישה הישראלית הייתה לנתק לחלוטין מזון, מים, חשמל ודלק מהרצועה כדי לאלץ את חמאס להיכנע. אבל תחת לחץ של ארה"ב ועם החמרת המצב ההומניטרי בעזה, ישראל שינתה את עמדתה ועכשיו אומרת שהיא מנסה להכניס כמה שיותר סיוע לעזה. עם זאת, האו"ם אומר שהסיוע הזורם לרצועה עדיין אינו מספק.

התוכנית של בן גביר: הגירה מרצון

הגישה של בן גביר, להקמת התנחלויות יהודיות בתוך עזה צוברת פופולריות. מה שפעם, לפני ה-7 באוקטובר, היה רעיון זניח, הפך לרעיון בו תומכים רוב קטן של ישראלים יהודים תומך באופן מלא או במידת מה, לפי סקר שערכה אוניברסיטת תל אביב בחודש שעבר. 

בן גביר אומר שתוכניתו היא "לעודד את תושבי עזה להגר מרצונם למקומות ברחבי העולם" על ידי הצעת תמריצים במזומן. הוא כינה את זה "המהלך ההומניטרי האמיתי". לדבריו, הוא יודע שהפלסטינים יהיו פתוחים לרעיון הזה בעקבות דיונים עם פלסטינים בגדה המערבית וחומר מודיעיני שקיבל כשר. הוא סירב לחלוק את מה שאומרים החומרים האלה.

ועידה עולמית, לדבריו, יכולה לעזור למצוא מדינות שמוכנות לקלוט פליטים פלסטינים.

סקרים ודיונים ציבוריים נרחבים בקרב פלסטינים מצביעים על כך שתוכנית כזו תתקל בהתנגדות גורפת מצד תושבי עזה, שרבים מהם מאמינים שמטרת פעילות צה"ל ברצועה היא לעקור אותם לצמיתות מהאיזור.

תוכנית זו תתקל גם בהתנגדות מצד ארה"ב וממשלות ערב, הדורשות מישראל לוותר על השליטה בעזה ולאפשר לתושביה לחזור לבתיהם.

נתניהו, בינתיים, אמר כי ישראל לא שואפת לכבוש את עזה, אלא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה על עזה עד שתהיה בטוחה שהשטח לא יהווה עוד איום על ישראל. ראש הממשלה אמר לאחרונה כי הוא מדיניותו נוגדת להקמת מדינה פלסטינית, אם כי לאורך הקריירה שלו הוא לעיתים היה מעורפל לגבי הרעיון או תמך בו באופן גלוי.

עם זאת, יש סימנים לכך שההשפעה של בן גביר בדיון גוברת, ונתניהו זקוק לתמיכתו יותר ויותר.

המאבק על קולות הימין

בשנת 2021, נתניהו, שהיה מבודד מבחינה פוליטית ובאמצע מאבק משפטי נגד האשמות שחיתות, הוביל את מיזוג מפלגתו של בן גביר עם מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' כדי להגדיל את בסיס ההשפעה שלהם. נתניהו אמר אז שבן גביר מתאים להיות חבר כנסת אך לא בעל תפקיד ממשלתי משפיע. הוא לא הסביר מדוע, אבל עד אותו רגע נתפס בן גביר כקיצוני.

נתניהו הפסיד בבחירות 2021. אבל הישראלים הצביעו שוב ב-2022 וגוש הימין הקיצוני של סמוטריץ' ובן גביר יותר מהכפיל את המנדט שלו.

כעת, בעקבות המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, עוצמה יהודית של בן גביר היא מפלגת הימין היחידה בקואליציה של נתניהו שאינה מאבדת תמיכה. סקרים מראים שהמפלגה תזכה בשמונה או תשעה מנדטים בכנסת אם יתקיימו כעת בחירות, לעומת השישה שיש לה כיום.

התמיכה שמקבל בן גביר לא מספיקה כדי להחליף את מפלגת הליכוד של נתניהו, שמחזיקה ב-32 מנדטים, אבל התמיכה בליכוד ירדה לבין 19 ל-27 מנדטים בשבועות האחרונים. אנליסטים טוענים שהוא ובן גביר נאבקים כעת על קולות הימין במקרה בו יוקדמו הבחירות.

שלשום, לאחר שהתפרסמו דיווחים על עסקת חטופים שעלולה להיות כרוכה בשחרור אלפי אסירים פלסטינים, כתב בן גביר ברשתות החברתיות כי הוא יפיל את הממשלה אם היא תעבור. שעות לאחר מכן הופיע נתניהו בהתנחלות דתית כדי להכריז כי גם הוא יתנגד לכל עסקה כזו, למרות העובדה שעד כה שקט ברובו בנוגע למשא ומתן על החטופים.

דור חרל"פ, חבר מרכז הליכוד, אמר כי למרות שלפעמים נראה שנתניהו מגיב להצהרותיו של בן גביר, במציאות הוא מגיב לשינוי הסנטימנט בקרב מצביעי הימין - רק לא מהר כמו בן גביר.

בן גביר אמר שהוא לא ממהר למשוך את השטיח תחת נתניהו. הוא אמר שהתוצאה הסבירה תהיה שממשלת מרכז-שמאל תשתלט - ושהקריירה שלו רק התחילה.

"ברוך השם, אני אגיע רחוק," אמר בן גביר, חיוך מתפשט על פניו.

קארי קלר לין סייעה בהכנת הכתבה