תום ליבנה | ראיון

היזם שעורר סערה: "מי שטוען שאני הייטקיסט כושל שיסתכל בחשבון הבנק שלי"

תום ליבנה, מנכ"ל חברת התמלול שהודיע על פרישתו מהתפקיד, משוכנע שהחלטתו היא טבעית ונכונה • בראיון ראשון מאז הודעתו, מספר תום ליבנה על היחסים עם ההנהלה כיום, מתייחס לאתגרים שמציבה הבינה המלאכותית בשוק התמלול, ומשיב לשאלה האם הוא מתכוון לממש את איומיו לעזוב את ישראל בעקבות השינויים במערכת המשפט

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן
תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

כשתום ליבנה, מנכ"ל ומייסד ורביט, נשאל לשלומו, הוא עונה שהוא בעיקר מודאג מהמצב הביטחוני, הרי יש לו חברים שנלחמים בעומק עזה. אך לא רק המצב הביטחוני מדאיג אותו, אלא גם המציאות הפוליטית. בשנה שעברה, בעקבות השינויים שקידמה הממשלה במערכת המשפט, הוא מחה ואף הכריז שינתק את התושבות שלו ויחדל לשלם מסים. "המדינה שלנו לא הולכת למקום טוב ואני מאוד מוטרד מזה", אומר ליבנה לגלובס.

תום ליבנה כמשל: המנכ"לים שהתעשרו ופרשו לאחר מכן מתפקידם
בלעדי | ורביט שוקלת מיזוג עם ענקית התמלול 3Play
ראיון | וול סטריט יקרה מדי: ההמלצה המפתיעה של בנקאית ההשקעות של המיליונרים

בימים האחרונים, ברקע מחאתו נגד הממשלה, שמו של היזם תום ליבנה עלה לכותרות, בין היתר בעקבות פרישתו הצפויה מתפקיד מנכ"ל ורביט, חברה שמספקת שירותי תמלול אוטומטי, אותה הקים לפני שבע שנים ובתקופת השיא שלה הוערכה בשווי של כ־2 מיליארד דולר. "בחברה יש עכשיו הרבה תזוזות. הסברתי לדירקטוריון של החברה כי עזיבה של תפקיד המנכ"ל היא חלק מאבולוציה טבעית. אני גם יזם שמתעסק בעוד המון דברים", הוא אומר בראיון ראשון מאז נודע על כוונתו לעזוב את כס המנכ"ל ולאתר לחברה מנכ"ל חדש.

לאחרונה אישר ליבנה כי יהפוך ליו"ר ורביט, ויצטרף כשותף מנהל לקרן ההון סיכון אורייזן (Oryzen) של יניב יעקובי, הקרן שהייתה הראשונה להשקיע בחברה. "ביצענו השקעה ראשונה במקביל לעוד דברים גדולים שאני עושה עכשיו. הצטרפתי לדירקטוריון של חברה בתחום טכנולוגיית המוזיקה אחרי שגייסנו לה 4 מיליון דולר. אותי זה מרתק". על פי הערכות בתעשייה, ליבנה ימשיך להחזיק בכ־‏10% מניות החברה גם לאחר שימונה ליו"ר.

תום ליבנה 

אישי: בן 38 מהרצליה, אב להילי
מקצועי: מנכ"ל ומייסד ורביט, חברה שמספקת שירותי תמלול והפקת כתוביות בין היתר לדיסני, CNN ופוקס. עו"ד בהכשרתו ובעל תואר ראשון ושני במשפטים ובמנהל עסקים, בהתאמה. החל את דרכו בזרוע ההייטק של בנק לאומי ולאחר מכן הקים סטארט־אפ לזיהוי פרצות אבטחה Appinsight
עוד משהו: חבר בארגון האוהדים של קבוצת הכדורגל מכבי חיפה

איך מערכת היחסים הנוכחית שלך עם הבורד של ורביט?
"היחסים מצוינים. אני יושב ראש הדריקטוריון ואנחנו עובדים כולנו ביחד".

ההחלטה לעזוב את תפקיד המנכ"ל, אחרי כל כך הרבה שנים, זו הקלה מבחינתך?
"אני לא יכול לחשוב במונחים של הקלה כיוון שאני עסוק מאוד", משיב ליבנה. "לתחושתי, השליחות שלי בעולם היא 'להפריח את השממה' באמצעות ההייטק הישראלי. אנחנו הקטר של המשק. אני בן 38, לפני עוד לפחות 50 שנה של עשייה. אני משקיע בחברות, אני יו"ר של חברות ועוסק בפילנתרופיה. אמנם אני לא אילון מאסק, אני בסך הכל תום יעקב ליבנה, אבל מי שכותב עלי שאני הייטקיסט כושל, שיסתכל לי בחשבון הבנק ויראה כמה עובדים יש לי וכמה אנשים מרוויחים בזכותי. אבל אני לא נשאר במגדל השן. השבוע לדוגמה, יצאתי להפגין נגד הממשלה ליד הבית שלי, בשרונה. אני עסוק מאוד ולא יכול להיות כל הזמן ביאכטה שלי בטולום".

אתגר הבינה המלאכותית בשוק התמלול

ורביט הוקמה ב-2017, לאחר שמייסדי החברה זיהו את הצורך בשירותי תמלול טכנולוגיים. לאחר שסגר סטארט־אפ קודם, חבר ליבנה לשני מייסדים נוספים, אריק שלף וקובי בן צבי, והם הקימו את החברה יחד. השניים עזבו את החברה ב-2021 ומכרו את כל המניות שלהם.

עד כה התבססה ורביט על שילוב מסוים בין עבודת תמלול ידנית, המתבצעת על ידי אלפי מתמללים הפזורים במדינות כמו קניה והודו, לבין ממשק המבוסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית המסייע להם לתרגם מהר יותר ולהגיש אותו במהירות ללקוחות ענק כמו דיסני, סופרבול ואוניברסיטת הרווארד. אך ליבנה לא עיוור לסיטואציה שנוצרה בשוק שבו ורביט פועלת. בשנים האחרונות, מאז שנכנסה לחיינו, הבינה המלאכותית בעידן ChatGPT או ג'מיני של גוגל מאתגרת את המתמלל שבקצה, ומאיימת לשנות את המודל העסקי והרווחיות של התחום. "אני מאוד מוטרד ממה שקורה בעולם עם הבינה המלאכותית והאופן שבו זה משפיע על ורביט", אומר ליבנה.

עם זאת, הוא סבור כי מוקדם מדי מדי להספיד את שוק התמלול: "לפני שבע שנים הקמתי את החברה כששוק התמלול גלגל 30 מיליארד דולר ונעשה בצורה ידנית לגמרי. רציתי להכניס לשוק הזה את כלי הבינה המלאכותית, אבל כבר אז הבנו שהיא מוגבלת. אבל במציאות החדשה, או זו שמתקרבת אלינו, הכלי הזה הוא יותר טוב מהאדם וזה משנה את כל המודל העסקי של ורביט. הוא מייצר את הלחץ של המחירים, ולכן אנחנו חייבים להמשיך בחדשנות. שוק התמלול, שהיה ידני לחלוטין עד לפני מספר שנים, כבר לא יהיה שווה 30 מיליארד דולר, אלא הוא יהיה קטן יותר. אבל מי שיחזיק בטכנולוגיה המתאימה ביותר ינצח. כך שאולי נראה שחיקה בצמיחה ברווחיות בטווח הקצר, אבל אני משוכנע שבטווח הארוך זה ייראה אחרת".

בינתיים, השוק איננו מרחם על חלק מהחברות הפעילות בו. חברת התרגום זום דיגיטל למשל, ירדה בכ־60% בהכנסותיה בין השאר בשל התלות בחברות מדיה שגם המודל העסקי שלהן משתנה בעידן החדש. "השוק משתנה לנו מול העיניים", אומר ליבנה. "לך תדע מה יהיה השווי של קנבה למשל בעוד שנה".

עד כמה זה מאתגר להביא את הלקוחות שלכם להמשיך ולעבוד אתכם?
"לוורביט יש 3,000 לקוחות. בזמנו אמרתי שהחברה צפויה לחצות את רף המאה מיליון דולר הכנסות, אבל המודל העסקי שלנו גוזר בעצם כמות הדקות שאנחנו מתמללים כפול המחיר לדקה וברגע שיש יותר אוטומציה ויותר בינה מלאכותית - המחיר נשחק. אבל אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש עכשיו. כל תהליכי התמלול היום הם בעולמות הבינה המלאכותית ומה שמשנה זה למי יש את הדאטה - ואנחנו יושבים על גישה ייחודית לדאטה".

ורביט רואה את עתידה בעידן הבינה המלאכותית באמצעות כמה מהמוצרים שהשיקה לאחרונה תחת המותג GenV - מערכת המתמללת, מסכמת ומנהלת תוכן לורטיקלים שונים של תעשיות ומציעה עבורם ערך מוסף. אחד מהם הוא התחום המשפטי, לו מציעה ורביט מערכת לעורכי דין המסכמת עבורם תצהירים, פסיקות וכתבי תביעה, מחלקת אותם לסוגי תכנים, מסמנת להם את הנקודות החשובות, משווה לחוקים קיימים ומאפשרת חיפוש חפשי. עבור סטודנטים, היא מציעה מערכת שמסכמת שיעורים, מציעה תרגילים שונים ומאפשרת חיפוש מתקדם בתוכן הנלמד.

לדברי ליבנה, למרות האתגרים שמציבה הבינה המלאכותית, ורביט נותרה חזקה. "יש לנו 100 מיליון דולר מזומן ועוד 50 מיליון באשראי, יש לנו הצעות מימון מקרנות פרייבט אקוויטי ויש לו זרוע צומחת של תמלול לעולם המשפט", הוא מספר. "עד סוף השנה אני צופה שנהיה רווחיים". לגלובס נודע גם כי החברה מנהלת משא ומתן למיזוג עם חברת התמלול האמריקאית 3Play Media שנרכשה לפני חמש שנים בתמורה ל־90 מיליון דולר, בתמיכת גולדמן זקס. המהלך, אם ייצא לפועל, עשוי ליצור חברה רווחית בעלת קצב הכנסות שנתי של 130 מיליון דולר. משתי החברות לא התקבלה התייחסות עד כה. 

בינתיים, החברה שכבר עברה סבב פיטורים בשנה שעברה, צפויה לנקוט בצעדי התייעלות נוספים עד סוף השנה כדי לממש את יעד הרווחיות.

"הקורונה היא הדבר הכי טוב שקרה לי"

בין השנים 2021־2022 ההייטק נהנה מפריחה. אתה חושב שגם בוורביט הייתם חלק מהסיפור הזה והיא צמחה לאור התקופה הזאת בעיקר בגלל האווירה המאקרו־כלכלית התומכת?
"בזמן הקורונה הפד הדפיס טריליוני דולרים בריבית אפס, אבל הקורונה גם תרמה הרבה, והיא הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים ובאמת הכל אז התפוצץ. אז הבנו את היתרונות שיש בטכנולוגיה: את סיבוב הגיוס הרביעי בחברה (סיבוב C) גייסתי מיוון בזום. כל החברה היא במהות שלה טרנספורמציה דיגיטלית והנגשה של תוכן״.

אבל מצד שני, המשקיעים בבת אחת הזריקו הרבה מאוד כסף לשוק באמצעות סבבים גיסו גדולים, לצד ציפיות מאוד מנופחות מהיזמים. הדבר הזה הוביל להקמת המון חדי קרן בשנתיים האלה עם התנהגות לא בריאה.
"הייתה בועה ועכשיו היא מתפוצצת יש כאלה שזה כואב להם יותר ויש כאלו שזה כואב להם פחות. אבל השוק מחזורי, עוד 10 או 15 שנה אולי נראה את זה חוזר".

"אני בתהליך ארוך של ניתוק תושבות"

בראיון שנערך עם ליבנה לפני כשנה, אמר מייסד ורביט כי אם תעבור החקיקה המשפטית, יעזוב את ישראל, ינתק את התושבות ויחדל מתשלום מסים בסופו של דבר. למרות הצהרתו, ליבנה נשאר בארץ בשלב זה. "אני איש עסקים בינלאומי. בשלוש שנים האחרונות הייתי מאות ימים בחול. רק ביום שישי חזרתי מניו יורק. מדובר בטווח הרחוק בתהליך של ניתוק תושבות. בין השאר, כבר קניתי נכס בדובאי ויש לי גולד ויזה שמאפשרת לעבור לעשור לדובאי".

למרות התנגדותו לשינויים הדרמטיים שהוביל שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט, ליבנה סבור שיש רפורמה אחרת - רפורמה טכנולוגית - שנדרשת בבתי המשפט. "לאור כל ההפגנות נגד צעדי הממשלה, אני בעד להכניס טכנולוגיות חדשות למערכת. אחת הבעיות הקשות היא העומס שנוצר בבתי המשפט. ורביט תומכת בתיקון שיזמו בארה"ב, שם העבירו את תהליך קביעת העדות במשפט האזרחי מחוץ לכותלי בית המשפט במשרדי עורכי הדין. מדובר בשוק תמלול של 5־6 מיליארד דולר בשנה, וזה המקום שבו ורביט משחקת. אם מדינת ישראל תאמץ את השיטה הזאת, זה יחסוך 80 אחוז מהעומס בבתי המשפט ואז אולי המערכת תוכל לתפקד".