אחרי לאומי: בנק הדואר הקפיא את חשבונו של מתנחל עליו הוטלו סנקציות כלכליות

בנק הדואר שבבעלות ממשלת ישראל הקפיא את חשבונו של דוד חי חסדאי, אחד מארבעת המתנחלים הכלולים בצו שהוציא הבית הלבן • אתמול הקפיא לאומי את חשבונו של ינון לוי • בנק ישראל מגבה: "יש בעקיפה של משטרי סנקציות כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים"

דואר ישראל / צילום: איל יצהר
דואר ישראל / צילום: איל יצהר

הבנקים הישראלים החלו למלא את הצו שהוציא נשיא ארה"ב נגד ארבעה מתנחלים, בעקבות הטענות לאלימות שלהם כלפי פלסטינים. אתמול היה זה בנק לאומי שהקפיא את חשבונו של ינון לוי, והיום (ב') בנק הדואר הקפיא את חשבונו של דוד חי חסדאי. שני תושבי יו"ש האחרים שכלולים בצו, שלום זיכרמן ועינן טנג'יל, מנוהלים בבנק הפועלים, וככל הנראה חשבונם לא הקופא במלואו.

בנק לאומי חסם את החשבון של אונר"א בשל חשש לתמיכה בטרור
"אל תיקחו עוד אשראי": בנק ישראל מזהיר את משקי הבית. אלה הסיבות
יואב קרני, פרשנות | סיוע לישראל בהיקף 17.6 מיליארד דולר יעלה השבוע להצבעה בבית הנבחרים האמריקאי. האם הוא יעבור?

מאז נודע הדבר, החלו בצד הימני של המפה הפוליטית לתקוף את הבנקים, לרבות ברשתות החברתיות, ונראה כי מתגבש קמפיין להעביר חשבונות מהבנקים שימלאו את הצו הנשיאותי.

מי שבינתיים מעניק גיבוי לבנקים הוא בנק ישראל. "תאגידים בנקאיים, מכורח פעילותם הבין־לאומית, נדרשים לקבוע מדיניות ונהלים לשימוש ברשימות סנקציות בין־לאומיות וברשימות סנקציות לאומיות של מדינות זרות ולהתקשרות, או לביצוע פעולות עם גורמים מוכרזים ברשימות כאמור", ציינו בבנק המרכזי.

"עקיפה של משטרי סנקציות, כאמור, יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים וביניהם, סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין. שמירה על הניהול התקין והפעילות הסדירה של התאגידים הבנקאיים בישראל נחוצה לשם שמירה על הפעילות הסדירה של המשק בכללותו, לקיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ולבסוף לשם תפקודה התקין של הכלכלה הישראלית", הוסיפו בבנק ישראל.

מבנק הדואר נמסר: "לא נתייחס למקרים ספציפיים. בנק הדואר מחויב לכבד ולקיים סנקציות וצווים משפטיים בין־לאומיים, כנדרש במערכת הפיננסית הבין־לאומית".

בבנק הפועלים הסבירו כי "בנק הפועלים מכבד את הסנקציות הבין־לאומיות ויקיים כל צו משפטי. מטעמי סודיות בנקאית, לא נוכל להתייחס למקרים ספציפיים".