הגירעון כבר מגיע ל-4.8% מהתוצר. גיוסי החוב התבצעו ברובם המוחלט מגופים ישראלים

הגירעון עומד כעת על 89.1 מיליארד שקל • בחודש ינואר גדלו הוצאות הממשלה ב-36% לעומת ינואר שעבר, ועמדו על 41.2 מיליארד שקל • מימון הגירעון ע"פ החשב הכללי יתבצע על ידי גיוס הון מקומי, גיוס הון בחו"ל ומכירת נכסים של המדינה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הגירעון השנתי הגיע ל-4.8% מהתוצר בסיכום חודש ינואר, כך מפרסם היום אגף החשב הכללי במשרד האוצר. הגירעון גדל ב-0.6% בחודש האחרון והוא עומד על 89.1 מיליארד שקל בסך הכל. בינואר 2023 הסכום בקופה עמד על עודף של 14.1 מיליארד שקל.

למדינה חסרים 33 מיליארד שקל ממסים, והציבור ישלם אותם
מודי'ס תכריע מחר: האם דירוג האשראי של ישראל יירד?
● גנץ וסער הצביעו נגד: הכנסת אישרה את התקציב בקריאה ראשונה

על פי החשב הכללי, הוצאות הממשלה גדלו ב-36% לעומת השנה שעברה, ועמדו על 41.2 מיליארד שקל. ללא הוצאות המלחמה, הוצאות הממשלה בינואר גדלו "רק" בכ-14.6%. במקביל, גם הכנסות המדינה נמצאות בירידה. בינואר ההכנסות ירדו ב-5.4% לסך כולל של 43.7 מיליארד שקל, בהשוואה להכנסות של 44 מיליארד בינואר 2023.

החשב הכללי הצביע על כך שמימון הגירעון הגדל יתרחש בשלושה אפיקים מרכזיים: גיוס הון מקומי, גיוס הון בחו"ל ומכירת נכסים של המדינה. עד כה, גיוס החוב המקומי נטו עמד על כ-19 מיליארד שקל. מנגד, גיוסי החוב בחו"ל הם שליליים, בשל פרעונות גבוהים וגיוסים חדשים נמוכים. בסה"כ, מדובר על ירידה נטו של 5.4 מיליארד שקל בגיוס מחו"ל.

בכנסת העבירו השבוע בקריאה ראשונה את חוקי התקציב המעודכן לשנת 2024. יעד הגירעון בתקציב החדש עומד על 6.6% מהתוצר.