ישראל במלחמה | סיקור שוטף

המשטרה עצרה 7 מפגינים בהפגנה על איילון; הכביש נפתח לתנועה

צה"ל ממשיך לפעול ברחבי הרצועה, מחבלים נעצרו וחוסלו בצפונה ובמרכזה • יועצו הקרוב של ביידן הוקלט: "אין לי אמון בממשלה הזו" • משלחת חמאס עזבה אמש את קהיר - כדי לקיים התייעצויות לגבי ההצעה שהועלתה להפסקת אש ולשחרור החטופים • אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון • עדכונים שוטפים

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה, הערב / צילום: ציפי מנשה
מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה, הערב / צילום: ציפי מנשה

21:40 - המשטרה עצרה 7 מפגינים איילון

המשטרה עצרה 7 מפגינים בהפגנה על איילון. בחשד להפרת הסדר הציבורי וחסימת איילון דרום כולל הדלקת מדורות על הכביש ורשמה דוחות ל- 5 מפגינים נוספים על סכום של 1,000 שקלים בגין הפרעה לתנועה.

מהמשטרה נמסר כי המפגינים פונו והכביש נפתח לתנועה.

21:10 - קרובי משפחה של חטופים חוסמים את איילון דרום

קרובי משפחה של חטופים חסמו את איילון דרום ליד מחלף השלום. המשטרה במקום והמפגינים ממשיכים להפגין בשולי הכביש.

המפגינים הציתו מדורות על איילון והם קוראים לממשלה להגיע להסכם לשחרור החטופים. המפגינים נושאים שלטים "תהיה מנהיג תעשה עסקה", "הופקרנו", ו"HELP".

במקביל המוני מפגינים ברחוב קפלן בתל אביב מנסים לחסום את התנועה ברחוב. המשטרה מתעמתת עם המפגינים ומפנה אותם מהכביש באמצעות פרשים. עד כה נעצרו 4 מפגינים במקום לאחר שהמשטרה הכריזה על הפגנה לא חוקית.

במקביל, עשרות אלפים משתתפים בעצרת לשחרור החטופים המקיימת ברחוב שאול המלך בתל אביב.

20:15 - הרמטכ"ל וראש השב"כ בח'אן יונס: "רחוקים מלסיים את הלחימה בעיר"

הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר נכנסו היום יחד עם מפקד פיקוד הדרום וכוחות אוגדה 98 לעומק ח'אן יונס וקיימו הערכת מצב בשטח. הרמטכ"ל אמר: "מסכמים עד כה הצלחה בלחימה בעיר אך רחוקים מלסיים אותה".

ראש השב"כ הוסיף: "הפירוק המודיעיני והתקשובי שאנחנו עושים לחמאס הוא לשנים רבות. עברנו לפעול מול מבוקשי מחילות".

20:00 - "מתחת למטה המרכזי של אונר"א": צה"ל והשב"כ חשפו תיעוד מתת-קרקע שאותר בצפון הרצועה

בשבועיים האחרונים צה"ל ושב"כ מבצעים פשיטות ממוקדות על יעדי טרור בצפון ומרכז הרצועה, בהובלת צוותי הקרב של חטיבה 401 ונח"ל בפיקוד אוגדה 162. הערב דובר צה"ל פרסם כי הכוחות איתרו תוואי תת-קרקעי "ששימש כנכס משמעותי של המודיעין הצבאי של חמאס ועבר מתחת למטה המרכזי של אונר"א ברצועה". בעקבות הממצאים הלוחמים פשטו על משרדי המטה המרכזי של הסוכנות בעיר עזה ואיתרו אמצעי לחימה רבים.

19:44 - גורמים המעורים במו"מ: "פועלים כדי לייצר לחץ על חמאס ולצמצם את הפערים"

גורמים שמקדמים את המשא ומתן אמרו הערב כי "גם אם היה קונצנזוס שתשובת חמאס מופרכת, עדיין עובדים אינטנסיבית מאחורי הקלעים כדי לייצר עליהם לחץ ולצמצם את הפערים. ביום שלישי תיערך בקהיר פגישה של ראש ה-CIA עם ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי. אם יצטמצמו הפערים, גם ישראל תהיה שם".

18:34 - גורם ביטחוני בכיר: "לא יהיה שום מקום בטוח עבור מפקדי חמאס"

גורם ביטחוני בכיר מסר הערב כי "מפקדי חמאס יפגשו טיל ישראלי ברפיח, בלבנון ובכל מקום ממנו יפעילו טרור נגד אזרחי ישראל. לא יהיה מקום בטוח עבורם. מדיניות החיסולים תימשך ואף תגבר מול כל הדרגים בחמאס".

18:23 - אזעקות בגליל המערבי וברמות נפתלי

לפחות עשר רקטות שוגרו משטח לבנון לעבר יישובים בגליל המערבי. לא דווח על נפגעים או על נזק. כמו כן, זוהו כמה רקטות ששוגרו לעבר רמות נפתלי. כמה מהן יורטו והאחרות נפלו בשטח פתוח.

18:10 - חיסולים ברפיח: צה"ל הודיע על חיסול מחבלי חמאס באזור

בהכוונה מודיעינית של השב"כ ואמ"ן, כלי טיס חיסלו היום במרחב רפיח את אחמד אליעקובי, מחבל חמאס שהיה אחראי על סידורי האבטחה של בכירי ארגון הטרור הרצחני ושימש כמנהל בכיר בבולשת של מחוז רפיח. עוד חוסל המחבל אימן רנתיסי, שהיה בכיר במחלקת החקירות בביטחון הכללי של חמאס. שוטר נוסף בבולשת באזור נהרג.

17:47 - ללא התרעה: זוהתה פגיעה ישירה של טיל נ"ט שנורה משטח לבנון במבנה במרכז קריית שמונה. אין נפגעים

16:28 - שר החוץ של איראן בביירות: "טהרן לא מעוניינת בהרחבת המלחמה באזור"

16:10 - דיווח: משלחת חמאס עזבה אמש את קהיר - לכיוון דוחה, במטרה לדון בהצעה

דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי: משלחת חמאס עזבה אמש את קהיר - לכיוון דוחה, כדי לקיים שם התייעצויות עם בכירי הלשכה המדינית לגבי ההצעה שהועלתה להפסקת אש ולשחרור החטופים. לפי הדיווח, המשלחת צפויה לשוב לקהיר בתוך כמה ימים.

15:53 - דיווח בעזה: ג'יפ משטרתי של חמאס מותקף ברפיח, נפגעים במקום

בעזה מדווחים שג'יפ משטרתי של חמאס הותקף בשכונת בראזיל ברפיח, ומוסיפים כי ישנם נפגעים במקום. מוקדם יותר היום, דיווחו הפלסטינים על חיסול של שלושה בכירים במשטרת חמאס ברפיח.

14:55 - אזעקות הופעלו בגליל המערבי

אזעקות המתריעות על ירי רקטות וטילים הופעלו בבצת, שלומי, חניתה, לימן, מצובה, יערה וראש הנקרה. שלושה שיגורים זוהו מלבנון. הם נפלו בשטחים פתוחים במרחב שלומי, ללא נפגעים או נזק.

13:25 - בלבנון מדווחים: רכב הותקף מהאוויר מצפון לצידון

בלבנון מדווחים שישראל תקפה רכב מהאוויר מצפון לצידון, עשרות קילומטרים מהגבול. לפי הדיווחים, שניים נהרגו ועוד שניים נפצעו בתקיפה שבוצעה בעיירה ג'דרא. טרם ידועה זהותם של ההרוגים, אך לפי רשת אל מיאדין המזוהה עם חיזבאללה "גורם פלסטיני" ניצל מהתקיפה.

12:00 - "ככה משפחת הניה מפגינה סולידריות": שער עיתון שפוזר בעזה

בצה"ל שוב פיזרו כרוזים של עיתון "המציאות", כשבשער מתנוססת תמונה גדולה של בנו של הנייה באצטדיון בקאטר, כשהוא צופה במשחק של גביע אסיה - בעיצומה של המלחמה. "כך משפחת הנייה מפגינה סולידריות עם תושבי עזה - מעאד קנה תכשיטים, ועבאד א-סלאם במשחק בקטאר". התיעוד שהתפשט ברשתות בעולם הערבי עורר סערה וביקורת נגד בכיר חמאס ובנו. 

11:34 - התרעת שווא על חדירת כלי טיס בגליל העליון, צה"ל תקף בלבנון

ביישובים מלכיה, דישון, רמות נפתלי, יפתח, להבות הבשן, שמיר, שדה נחמיה, כפר סאלד, נאות מרדכי, עמיר, גונן וכפר בלום שבגליל העליון הופעלה התרעה מחשש לחדירת כלי טיס עוין במרחב. בפיקוד העורף הודיעו שהאירוע הסתיים, התרעה זו היא ככל הנראה שווא.

כמה דקות מוקדם יותר, נשמעה אזעקה באביבים שבגליל העליון. התרעה זו התבררה כשווא - היא הופעלה בגלל תקיפת צה"ל בצד הלבנוני. צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בבינת ג'בל, לא ברור אם תקיפות אלה הן אלה שהפעילו את ההתרעה באביבים או לא.

11:17 - הפלסטינים: שלושה בכירים במשטרת חמאס חוסלו ברפיח

בעזה מדווחים כי שלושה בכירים במשטרת חמאס ברפיח נהרגו בתקיפת רכב בשכונת תל א-סלטאן. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות "שאהב" המזוהה עם חמאס, מי שחוסלו הם מנהל החקירות במשטרת רפיח אחמד על-יקובי, סגנו איימן אל-רנטיסי, ואברהים שטאת ראש מחלקת האספקה במשטרה.

 10:43 - דיווח: איראן מגייסת בריטים מוסלמים כדי לרגל אחר יהודים

הדיילי מייל הבריטי מדווח כי כי איראן מגייסת בריטים-מוסלמים לרגל אחר יהודים ומתנגדי משטר איראנים כדי לאסוף מידע לביצוע פיגועים באדמת בריטניה.

09:50 - שר החוץ האיראני חוסין אמיר עבדאללהיאן נפגש בביירות עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ועם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה

08:25 - דיווח: יועצו הקרוב של ביידן אמר ש"אין לו אמון בממשלת ישראל"

היועץ של הנשיא ביידן ג'ון פינר סיפק מספר אמירות נגד ישראל, בפגישה סגורה שתכניה דלפו ל"ניו יורק טיימס". בפגישה, שבה נידון גם הנושא של נורמליזציה עם סעודיה, נשמע אומר פינר בין היתר: "נצטרך לעשות דברים למען ערב הסעודית שיהיו מאוד לא פופולריים במדינה הזו ובקונגרס. האם ישראל תהיה מוכנה לעשות את הצעד הקשה עבור הפלסטינים בסוגיית 2 המדינות? איני יודע אם התשובה לכך חיובית. אין לי אמון בממשלה הזו".

08:18 - פשיטות על יעדים בח'אן יונס, מחבלים חוסלו בצפון הרצועה

צה"ל מסר הבוקר כי הכוחות ממשיכים בלחימה עצימה ברחבי ח'אן יונס ובצפון ובמרכז הרצועה. "במרכז הרצועה, לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל חיסלו ועצרו מחבלים לאורך היממה האחרונה", הודיע צה"ל. "במהלך הפעילות הכוח זיהה חוליית מחבלים חמושה במרחב סמוך, הלוחמים ירו לעברה וחיסלו את המחבלים".

צה"ל הוסיף כי במערב ח'אן יונס, עוצבת הקומנדו המשיכה בפשיטות על יעדי טרור. לוחמי יחידת מגלן איתרו אמצעי לחימה רבים, ביניהם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, עשרות רימונים ומחסניות, טילי RPG, וסטים ומטענים. "לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו במהלך היום מספר חוליות מחבלים במערב העיר", נמסר עוד מצה"ל. "במהלך ההתקפות ביממה האחרונה, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 646 חיסלו מספר מחבלים, איתרו והחרימו אמצעי לחימה נוספים".

05:44 - דיווח ברשת PBS: ראש ה-CIA ביל ברנס יגיע לקהיר היום לקדם את עסקת החטופים

בדרך לישראל נשאל מזכיר המדינה האמריקאי שאלה קשה. כך הוא השיב 
"מאז שהשתחררתי אף אחד לא מבין אותי, אני מרגישה חייזר" 

03:05 - מזכ"ל מועצת הפליטים הנורבגית הזהיר מפני הרחבת הפעילות הישראלית לרפיח

"אסור לאפשר מלחמה במחנה פליטים ענק", אמר יאן אגלנד העומד בראש מועצת הפליטים הנורבגית. הוא הוסיף כי התקדמות צבאית ישראלית לאזור רפיח עלולה לגרום למוות המוני בקרב יותר ממיליון פלסטינים הלכודים שם, וכי הסיוע ההומניטרי באזור נמצא בסכנת קריסה.

01:18 - דיווחים בסוריה: תקיפה ישראלית באזור א-דימאס, מצפון-מערב לדמשק

22:04 - צה"ל פשט על בית חולים בח'אן יונס, עשרות נעצרו

סיירת גבעתי יחד עם כוחות מיוחדים פשטו על בית חולים אל-אמל במרכז ח'אן יונס, ועצרו שם עשרות מחבלים שהתחבאו כפליטים וכצוות רפואי.

21:35 - דוברת הבית הלבן על האמירה של ביידן: "שום דבר לא השתנה בעמדה שלנו"

דוברת הבית הלבן התייחסה לאמירה של נשיא ארה"ב ביידן בנוגע ל"תגובה מוגזמת" של ישראל. "שום דבר לא השתנה", אמרה, "היה ברור שהוא מדבר על התנהלות ישראל בלחימה בעזה. הם צריכים להימנע מפגיעה באזרחים".

היא הוסיפה: "הנשיא תמיד היה ברור בשיחות שלו מול נתניהו. מה שביידן אמר אתמול נאמר כבר בעבר. לישראל יש הזכות להגן על עצמה. 1200 נרצחו, זאת המציאות, אך ביידן היה ברור שהפעילות הקרקעית צריכה להתנהל בצורה מסוימת".

20:42 - הוויכוח על רפיח בין ראש הממשלה והרמטכ"ל

ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי התווכחו במהלך דיון מצומצם, כשהרקע לוויכוח הוא פעולת צה"ל ברפיח. ראש הממשלה האיץ בצה"ל למצוא פתרונות מהירים לשאלת הפעולה ברפיח, כשהוא טוען שהזמן דוחק והוא רוצה למוטט את גדודי חמאס באזור לפני רמדאן.

הרמטכ"ל השיב לנתניהו: "אנחנו מכינים תכנית אבל נדרשים תנאים מאפשרים", כשהוא מתכוון לצורך לפנות את 1.4 מיליון התושבים שנמצאים שם לפני הפעולה העצימה, אבל לא פחות מכך - כשהוא עומד על הצורך להגיע להבנות מול המצרים בנוגע לציר פילדלפי כי הרי ישראל לא רוצה להחזיק בשטח הזה.

בלשכת רה"מ אומרים שנתניהו רק ביקש לוודא שהתכניות להכרעת הגדודים הנותרים של חמאס מוכנות ושהצבא נערך לבצען, ושהכל נעשה ברוח טובה ובשיח מקצועי בין הצדדים, אבל גורמים שמעורים בפרטים טוענים: נתניהו מצפה מהרמטכ"ל לבצע תכנית לפני שישראל קיבלה החלטות מדיניות קריטיות.

20:23 - מחבלים חוסלו, מאות נעצרו: פעילות אוגדה 98 בח'אן יונס

אוגדה 98 ממשיכה בפינוי האוכלוסיה בח'אן יונס. היום התפנו מהאזור יותר מ-3,000 פלסטינים ונעצרו 50 מחבלים, לפחות 10 מהם "משמעותיים" והיו מעורבים באירועי השבת השחורה. מתחילת פעילות הכוחות במחנה הפליטים פונו 150,000 תושבים ויותר מ-600 מחבלים נעצרו. ביממה האחרונה נהרגו כ-20 מחבלים.

20:15 - סינוואר עדיין מוגדר כמנותק קשר

זה היום ה-11 שמנהיג חמאס סינוואר מוגדר כמנותק קשר. ישראל ביקשה מקטאר ומצרים שמתווכות במשא ומתן להפעיל לחץ על חמאס לבחור גורם אחר מולו אפשר יהיה לעבוד. גורם ביטחוני בכיר הבהיר: "לא נצא מח'אן יונס וחמאס צריכים להבין זאת. התשובות שקיבלנו לא טובות מספיק, רק שינוי עמדת חמאס יאפשר להתקדם".

20:05 - פרסום ראשון: התשובה של ישראל להצעה של חמאס לעסקת חטופים

בדיון אמש בקבינט המלחמה דנו ראש הממשלה, השרים וגורמי המקצוע בתשובה הישראלית שתוגש למתווכות לנוכח העמדה הקשה של חמאס. בחדר הסגור השרים היו תמימי דעים ואלו העקרונות שקבעו:

חזרה למסגרת של "הבנות פריז" - כלומר, להוציא מהמסמך את כל הדרישות של חמאס שאינן קשורות לנושא, אלו שנוגעות להר הבית או למצב האסירים בבתי הכלא בישראל.
התעקשות ישראלית על "מפתחות שחרור" הומניטריים בשלב הראשון.
דחיית השחרור של האסירים הכבדים לשלבים הבאים של העסקה - כלומר, כאשר יגיע השלב שבו מחזירים חיילים יהיה אפשר לדבר על אסירים שהם רבי מרצחים.

בחלק האחרון של הדיון, כך נודע ל-N12, התגלע ויכוח בתוך הקבינט: השרים גנץ ואיזנקוט ביקשו להעלות את הדברים אל הכתב ולשלוח למתווכות את התשובה מהר ככל האפשר, אבל אז ראש הממשלה נתניהו אמר: "לפני שנמסור את העמדה הרשמית שלנו כתובה - אני רוצה להעביר את זה שוב דרך הקבינט הגדול".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12