נגיד בנק ישראל בתגובה להחלטת מודי'ס: "חשוב שהממשלה תטפל בסוגיות הכלכליות שבדוח"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מדגיש כי בעקבות הורדת הדירוג יש לבצע פעולות להשבת האמון במערכת הכלכלית בישראל • עוד אומר כי "הסיבה להפחתת הדירוג היא חוסר הוודאות לגבי מועד ואופן סיום מלחמת "חרבות ברזל"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לאחר הורדת הדירוג של ישראל על-ידי מודי'ס ביום שישי האחרון, תגובת בנק ישראל מתפרסמת היום (א') ובה מציין נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון כי בעקבות הורדת הדירוג יש לבצע פעולות להשבת האמון במערכת הכלכלית בישראל: "כדי לחזק את אמון השווקים וחברות הדירוג בכלכלה הישראלית חשוב שהממשלה והכנסת יפעלו לטיפול בסוגיות הכלכליות שמועלות בדוח".

ראיון | מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: "הורדת הדירוג מראה שיש למודי'ס ספקות באשר להתאוששות המשק" 
החלטה קשה נגד ישראל: מודי'ס מורידה את דירוג האשראי של המדינה לראשונה בהיסטוריה 
שאלות ותשובות | התרחיש שמדאיג את מודי'ס והשלכות ההחלטה של חברת הדירוג על הכיס של כולנו 

הודעת הנגיד מדגישה שבנק ישראל הציג כבר מספר דרכי פעולה ברוח זו. בראש ובראשונה הציעו בבנק את "אישור התקציב של 2024 בכנסת עם כל ההתאמות הנכללות בו".

הנגיד היה אחד מבין הגורמים המרכזיים שפעלו מול חברת הדירוג בכדי למנוע את ההורדה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודה בהודעתו במוצאי השבת לנגיד ולשאר הגורמים שעסקו במלאכה על 'מאמציהם מול חברת הדירוג'.

עוד מוסיף הנגיד ש"הסיבה להפחתת הדירוג היא חוסר הוודאות לגבי מועד ואופן סיום מלחמת "חרבות ברזל", השפעת המלחמה על פניוּת הממשלה והכנסת לעסוק בסוגיות ליבה כלכליות וחברתיות, והשינוי במצב הפיסקלי". בנוסף הנגיד אומר כי הסיבה לאופק הדירוג השלילי היא אי הוודאות בנוגע להתרחבות המלחמה לזירה הצפונית. בכך הנגיד לא מייחס חשיבות לנקודות שהעלתה מודי'ס בדבר "החשיפה לסיכונים פוליטיים בישראל שככל הנראה יימשכו" שלטענת חברת הדירוג היו גורם עיקרי בהורדת הריבית.

הנגיד סיכם כי "הכלכלה הישראלית מושתתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים, תוך הובלה עולמית בתחומי חדשנות וטכנולוגיה. ידענו להתאושש מתקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה ויש לכלכלה הישראלית את החוזקות להבטיח שכך יהיה גם הפעם".