בית המגורים היקר ביותר באמריקה מגיע לשוק עם תג מחיר של 295 מיליון דולר

אם יזכה במחיר המבוקש, הקומפלקס בגודל כ־9 אקר בנייפלס, פלורידה, ינפץ את שיא המחיר למכירת בית פרטי בארה"ב

הבית של משפחת דונהיו / צילום: מתוך אתר coldwellbanker
הבית של משפחת דונהיו / צילום: מתוך אתר coldwellbanker

בשנות ה‏־80 המשקיע ג'ון דונהיו טס מעל נייפלס, פלורידה, כאשר, כך מספרת האגדה המשפחתית, הבחין בפיסת אדמה לא מיושבת על שפת מפרץ מקסיקו. הוא הצביע על קצה חצי האי המוכר בשם גורדון פוינט ואמר לאשתו, רודורה דונהיו, "לשם אני רוצה ללכת".

וזה בדיוק מה שעשה. ב־1985 הוא שילם מיליון דולר על מגרש בגודל כ־17.4 דונם שלא היה עליו כלום חוץ מבקתת דיג קטנה מוקפת חורשה.

עסקה בשבוע | שטח הדירה יוכפל בפינוי בינוי: בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים בצפון ת"א
לקנות דירה עם הון עצמי של 5% בלבד: היזמים מעדיפים לממן את הרוכשים ולא להוריד מחירים
הקבלנים או המדינה: מי יפצה את הרוכשים על איחורים במסירת הדירות   

בעשור הבא, משפחת דונהיו רכשה כ־242.8 דונם, ובנו אחוזה על חוף הים בשביל עצמם ובשביל צאצאיהם, 13 ילדים ו־84 נכדים, כך סיפר בנם ביל דונהיו.

כיום, לאחר מותם של ג'ון ורודורה, המשפחה מציבה למכירה את יהלום הכתר שבאחוזה - מתחם בגודל כ־36.4 דונם בשכונת פורט רויאל בנייפלס הכולל שלושה בתי מגורים ומעגן יאכטות פרטי - עבור סכום של 295 מיליון דולר, שעשוי לשבור שיאים.

הנכס, הכולל רצועת חוף ברוחב כ־500 מטר, פורסם במחיר היקר ביותר אי פעם בארה"ב, ואם יימכר במחיר הקרוב למחיר המבוקש, יקבע שיא כבית המגורים היקר ביותר שנמכר במדינה. כך אומר דון מקנה מ־Coldwell Banker Realty, המשווקת את הנכס יחד עם לייטון קנדלר מקורקורן גרופ ורוי מקמאלן מ־Savills.

האחוזה איכלסה יותר מ-100 מבני המשפחה באירועים מיוחדים

ג'ון דונהיו גדל בפיטסבורג, ולאחר שסיים את לימודיו בווסט פוינט ב‏־1946, שירת בחיל האוויר עד 1950, אז נרשם לקורס מסחר במניות בהתכתבות מטעם מגזין פורבס. ב־1955, יחד עם שני חברים מהתיכון, הקים את חברת ניהול ההשקעות Federated Investors בפיטסבורג. כיום החברה מוכרת בשם Federated Hermes, ומנוהלת על ידי בנו של דונהיו ג'יי כריסטופר דונהיו ומנהלת 668.9 מיליארד דולר בנכסים, על פי האתר שלה.

ביל אמר שהוריו היו זוג עוד בתיכון והיו נשואים במשך 70 שנה. ביל נפטר ב־2017. אלמנתו הלכה לעולמה ב־2022.

הזוג החל לנפוש בנייפלס בשנות ה־70 אחרי שקיבלו בדואר עלון מסוכן נדל"ן מפלורידה, סיפר ביל. המשפחה גרה שם כשנה כשאביו שקל להעביר את חברת ניהול ההשקעות מפיטסבורג לפלורידה. "כולם אהבו את הרעיון", אמר ביל, 68, "אבל הוא חשב שעסק ניהול הכספים צריך להיות במקום עם אווירה פיננסית".

בגורדון פוינט בנתה המשפחה שלושה בתי מגורים בקצה שביל שכיום מלא בתים השווים מיליוני דולרים כל אחד. הבית מרכזי בשטח, משתרע על כ־1,068 מ"ר, עם שישה חדרי שינה ובריכה מקורה. בית שני, שנבנה בערך ב־1990, משתרע על כ־510 מ"ר, ויש בו חמישה חדרי שינה ובריכה פתוחה. בסביבות 2013 הוסיפו בית שלישי בשטח של כ־539 מ"ר, עם בריכה חיצונית ומפרץ בצורת T שיכולות לעגון בו שש סירות.

משפחת דונהיו מחזיקה גם בחלק מהאי קיוואידין, הנמצא מול חוף נייפלס וניתן להגיע אליו רק בסירה. שם, בנו בית בגודל כ־1,487 מ"ר בסביבות 2005 שמשמש כמקום נוסף בו השפחה יכולה לשהות כשהם מבקרים באזור.

ביל אמר שהוריו עברו לנייפלס מפיטסבורג בסביבות 1990. המשפחה גדלה במהלך השנים ומונה כעת יותר מ־175 נינים, ו־100 אנשים או יותר מתאספים באופן שגרתי באחוזה בנייפלס בימי שישי ושבת, אמר ביל. במשך השנים חגגו באחוזה באופן קבוע את מסיבות ליל כל הקדושים וחג הפסחא, והמשפחה חגגה במקום אבני דרך גדולות וקטנות, החל מנשף סיום התיכון וחתונות ועד יום ההולדת ה־90 שחגגה רודורה ב־2015. "אני בטוח שהיו פעמים רבות בהן כל מיטה בכל אחד מהחדרים הייתה מאוכלסת", אמר ביל.

ה-Gordon Pointe בשכונת פורט רויאל בנייפלס, פלורידה / צילום: Shutterstock
 ה-Gordon Pointe בשכונת פורט רויאל בנייפלס, פלורידה / צילום: Shutterstock

השטח בגורדון פוינט היה משחק מגרשים קסום למשפחה ההדוקה, אמר הנכד קרייג פוקסהובן. כילד שגדל בנייפלס, הוא היה ממהר לאחוזה בסופי שבוע כדי להיפגש עם בני דודים שבאו מהצפון (רבים מבני הדודים עדיין קרובים מאוד). בשבתות, הוא נזכר שהיו מבלים ימים שלמים על החוף, בשחייה, משחקי כדור, דיג ושיט על אחת משלוש הסירות של המשפחה לפני שהזמינו אוכל מבחוץ לארוחת ערב. בפסחא, במיוחד, "היה עניין גדול שכולם עולים לגג וצופים בשקיעה", אמר פוקסהובן.

בתוך הבית, רודורה הפכה חדר ארונות לחדר לאריזת מתנות. "זה היה מרכז הפיקוד שלה. סבתה לא החמיצה אף ברכת יום הולדת", אמרה הנכדה קלייר בייקר, שעבר לקומפלקס בסביבות 2020 עם בעלה ובנותיה כדי לעזור לטפל ברודורה. "היא נהגה לכנות אותי המזכירה החברתית שלה".

אפילו לקראת סוף חייה, הכירה רודורה את כל הנכדים והנינים בשמם, על פי הנכדה אנט "נטי" מרסר. אבל בשביל להיות הוגנת, הוסיפה, "רבות מבנות המשפחה נקראות רודורה ורבים נקראים ג'ון".

בנוסף למפגשים משפחתיים, אמר ביל שהוריו אירחו מפורסמים רבים, כמו הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן ובת זוגו ברברה בוש. "החדר בו הם ישנו קיבל את הכינוי הסוויטה הנשיאותית", אמר. שחקן הגולף ארנולד פלמר השתתף באירועים באחוזה, וארוחות צהרים פוליטיות למחוקקים כללו  את המושל לשעבר ג'ב בוש. כקתולים אדוקים, משפחת דונהיו אירחו גם כמרים מבקרים. "הם תמיד נהגו לומר, 'משפחה, אמונה, ואחדות,", אמר ביל. "הם האמינו בזה ממש".

ביל אמר שבשביל יום הנישואין ה־50 של הוריו ב־1996, הם נסעו עם כמאה מהילדים והנכדים לרומא להיפגש עם האפיפיור יוחנן פאולוס השני. אביו הציג אותם אחד אחד לבישוף. "האפיפיור כל הזמן אמר, 'כל אלה שלך?' הוא אולי אמר את זה חמש פעמים", נזכר ביל.

ההחלטה למכור את הבית

בשנים האחרונות, החלה המשפחה לחשוב על מכירת הבית בנייפלס. ב־2019 מכרו את הבית בקיוואידין וחלק מהקרקעות שלהם בגורדון פוינט עבור יותר מ־45 מיליון דולר, אמר רוברט מקאואן מ־CBRE, מי שניהל את המכירה בזמנו.

ביל אמר שכעת שהוריו נפטרו, הגיעה הזמן למכור את השטח. בעוד שהוא גר בפיטסבורג, גם הוא וגם רוב אחיו ואחיותיו מחזיקים בתים נוספים בנייפלס, כולל שבעה מהם שגרים שם באופן קבוע. בבעלות המשפחה גם חווה בשטח של כ־2023 דונם בפנסילבניה, שם יכול כל השבט להיאסף לאירועים.

"כולנו נהנינו מהמקום, אבל הזמן להתקדם", אמר. החלטות לגבי מקרקעין מתקבלות במשרד המשפחתי, אמר. לכל אחד מהאחים מושב בדירקטוריון, שהוא עומד בראשו.

הבית שנמכר במחיר הגבוה ביותר: הפנטהאוז של קן גריפין

השיא הנוכחי למכירת בית בארה"ב נקבע ב־2019, כשקן גריפין מסיטדל קנה פנטהאוז בשדרת המיליארדרים במנהטן תמורת כ־240 מיליון דולר.

אחוזה בלוס אנג'לס המוכרת בשם קאזה אנקנטאדה נרשמה למכירה שנה שעברה עבור 250 מיליון דולר, אך לא נמכרה. כיום מבקשים עליה 195 מיליון דולר. פנטהאוז בשדרת המיליארדרים בניו יורק שהוצע במחיר של 250 מיליון דולר ב־2022 גם הוא ירד למחיר של 195 מיליון דולר.

סוכני הנדל"ן אומרים שהגודל והמיקום של הנכס של דונהיו, והנוכחות של מעגן יאכטות פרטי, מצדיקה את המחיר המבוקש. לצד העובדה שהרכבת נכס דומה לזה תהיה קשה יותר היום. בקומפלקס יש כ־222 מטר של חוף הפונה למפרץ מקסיקו, ועוד כ־283 מטר במיצר גורדון ומפרץ נייפלס, בנוסף למעגן יאכטות באורך 70 מטר.

הבתים בנויים היטב ולא ניזוקו כמעט בזמן הוריקן איאן ב־2022, אמרה מקנה. עדיין, בעלים חדשים צפויים לשפץ או לבנות מחדש את הבתים. "כל מי שקונה בית בטווח המחיר הזה, הולך להפוך אותו למשהו משל עצמו", אמרה קנדלר. "זה יותר מדי כיף מכדי להימנע מזה". במגרש אפשר לבנות לפחות שישה בתים, אמרה.

נייפלס תמיד הייתה ביתם של העשירים, אבל בשנים האחרונות ערך הנכסים טיפס אפילו עוד יותר, אמרה מקנה. ב־2022 מכירה של 62 מיליון דולר קבעה שיא חדש מבחינת העיר.

בפורט רויאל קשה למצוא בית לרכישה במחיר הנמוך מ־10 מיליון דולר, אמרה. "חלק מהמיליארדרים העשירים ביותר מחזיקים שם בתים, ואתם לא יודעים על זה", אמרה. היא מכירה כמה שהשקיעו 200 מיליון דולר כדי לרכוש קרקעות ולבנות בתים על שטח של כמה דונמים. "הם לא סחרו במגרשים, אבל יש לקוחות שמוציאים כאלה סכומים", אמרה.

ב־45 הימים האחרונים, נמכרו שני בתים בפורט רויאל, כל אחד על שטח של פחות מ-4. בית אחד נמכר עבור 30 מיליון דולר והשני עבור 34 מיליון דולר, אמרה. מגרש בגודל כ-6 דונם סמוך לשטח של דונהיו מוצע כיום תמורת 63 מיליון דולר, על פי זילו.

למרות ששוק היוקרה לא תוסס כפי שהיה בזמן המגיפה, סוכני הנדל"ן אמרו שעשירים עדיין מחפשים לקנות. שלא כמו רכישות הפניקה בזמן הקורונה, אמרה קנדלר, "כעת יש קונים חכמים יותר בשוק, והם מחפשים דברים שהם ללא תחליף".

משפחת דונהיו התחייבה למכור את הנכס כיחידה אחת, אמר ביל, ומקווה למצוא קונה שייהנה ממנו כפי שהם נהנו. "אם היינו מפרקים אותו לחתיכות, אף אחד כבר לא היה מרכיב אותו בחזרה", אמר.