מבוכה לחות'ים: תקפו ספינה שהייתה בדרכה לאיראן

המורדים החות'ים הודיעו כי תקפו את אוניית הצובר The Star Iris, אך זו הייתה בכלל בדרכה לנמל בנדר אימאם חומייני האיראני, שבצפון המפרץ הפרסי • נסיגת ספינת הביון של משמרות המהפכה "בהשאד" והמתקפות של כוחות הקואליציה מקשות על החות'ים בניטור השיט בים האדום

אוניית הצובר The Star Iris / צילום: Pak Agen / marinetraffic.com
אוניית הצובר The Star Iris / צילום: Pak Agen / marinetraffic.com

המורדים החות'ים הודיעו הבוקר (ב') כי תקפו את אוניית הצובר The Star Iris, אשר שטה עם דגל איי מרשל ובבעלות יוונית. עם זאת, בדיקה פשוטה בכל אתר לניווט ימי הייתה מצביעה עבורם כי הספינה שיצאה מברזיל ב־12 בינואר הייתה בדרכה לנמל בנדר אימאם חומייני האיראני, שבצפון המפרץ הפרסי.

טריליוני דולרים בסכנה? האיום התת-ימי של החות'ים
WSJ | הבירוקרט שמכווין את 'ציר ההתנגדות' של איראן
מצרים במלכוד כלכלי: תלויה בגז הישראלי אך מושיטה יד לחות'ים

סיבה מרכזית לקשיים של החות'ים בניטור השיט בים האדום נובעת מנסיגה איראנית משמעותית, כאשר ספינת "בהשאד" עזבה את הים לטובת עגינה בבסיס סיני בג'יבוטי. בהשאד היא ספינת ביון של משמרות המהפכה, שנתונה לסנקציות אמריקאיות מאז 2018 - וסייעה לחות'ים בפעילות האיסוף בים האדום.

החות'ים נמצאים בלחץ להגיב למתקפות של כוחות הקואליציה להגנת השיט בים האדום, בהובלת ארה"ב. שלשום, ארה"ב תקפה שני כשב"מים (כלי שיט בלתי מאוישים) ושלושה טילי שיוט נגד ספינות צפונית לחודיידה.

התקיפות הללו פוגעות ביעילות האמצעים של החות'ים ששואפים לתקוף, כרגע ללא הצלחה משמעותית, של יעדים צבאיים במרחב הים האדום. לפחות לפי שעה, החות'ים מצליחים לתקוף באופן עקבי ספינות, אך רק אוניות סוחר. בדיוק כפי שקרה היום עם הספינה ששטה בכלל לבנדר אימאם חומייני.