לדובאי יש פרויקט שאפתני של מוניות מעופפות. כך הוא יעבוד

בהסכם שחתמה איחוד האמירויות עם שתי חברות, בריטית ואמריקאית, היא מתכננת להפעיל ב־2026 מוניות אוויריות חשמליות • המחיר: עד 11 דולר ל־1.6 ק"מ (1 מייל) שיחסוך כחצי שעה בנסיעה

מטוסי eVTOL של חברת ג'ובי האמריקאית, שתפעיל את המטוסים בדובאי / צילום: ap, Bebeto Matthews
מטוסי eVTOL של חברת ג'ובי האמריקאית, שתפעיל את המטוסים בדובאי / צילום: ap, Bebeto Matthews

איחוד האמירויות הודיעה השבוע על תוספת חדשה למערך התחבורה בדובאי החל מ־2026: שש מוניות מעופפות במהירות כ־320 קמ"ש, שיקצרו את משך הנסיעה מנמל התעופה של האמירות לאי הדקלים המלאכותי - מכ־45 דקות נסיעה ברכב לכ־10 דקות.

המערך יתבסס על מטוסי eVTOL, שפועלים באמצעות חשמל וממריאים אנכית. כך, הם מתאימים לסביבה אורבנית, שבה מסובך ליצור מסלול המראה. לפי הערכות שפורסמו בעבר, עלות נסיעה ב־eVTOL עומדת על כ־2־11 דולר ל־1.6 ק"מ (1 מייל).

כלי הטיס שינועו בשמי דובאי יוכלו לשאת טייס וארבעה נוסעים לטווח של עד 160 ק"מ בטעינה אחת, שנמשכת כעשר דקות בלבד. עלות הייצור של כל אחד מוערכת בכ־1.3 מיליון דולר. לצד התחנות בנמל התעופה של דובאי ואי הדקלים, יוקמו גם שתי תחנות בלב העיר דובאי ובמרינה של האמירות.

"כמו שדה תעופה"

מדובר בשיתוף פעולה שנוצר בין רשות התחבורה של דובאי (RTA), עם חברת "סקייפורטס" הבריטית שתבנה ותתפעל את שדה התעופה הייעודי, ועם חברת "ג'ובי" האמריקאית שתשמש כמפעילת המטוסים. המכרז מבטיח לשתי החברות בלעדיות למשך שש שנים.

"המטרה שלנו היא להתחיל בדיקות בתחילת 2025", סיפר מייסד ומנכ"ל ג'ובי, ג'ובן בווירט, לעיתון "חאליג' טיימס". אב הטיפוס של החברה טס כבר למרחק של כ־48.28 ק"מ, והוא השלים את שני השלבים הראשונים מתוך החמישה שנדרשים להסמכה של רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA).

ג'ובי, שנחשבת לשחקנית eVTOL מובילה, עוררה סערה כאשר הייתה הראשונה שהפעילה טיסה מאוישת באוקטובר 2023, שבעקבותיה התקיימו הפגנות בעיר ניו יורק לקראת התוכנית להפעלת מוניות אוויריות ב־2025.

מנכ"ל ומייסד־שותף סקייפורטס, דאנקן ווקר, ציין כי העבודות על מתחם שדה התעופה שבנמל התעופה דובאי יחלו ביוני. "השדה שבו יחנו המוניות האוויריות יהיה כמו שדה תעופה עם פחות זמן ההמתנה. ייקח דקה־שתיים להגיע למונית".

סוכנות הידיעות הממשלתית האמירותית (WAM) כבר מיהרו להכריז על דובאי כעיר הראשונה בעולם שתציע שירות מוניות אוויריות מסחריות. ההצהרה הזו נובעת מתחרות שהולכת וגוברת בין האמירותים לבין הסעודים על הקמת תשתיות שטרם קיימות במזרח התיכון, ובחלק מהמקרים, בעולם כולו. רק לאחרונה, למשל, בריאד הציגו את "חלום המדבר" - רכבת התיירות האקסקלוסיבית שצפויה לנוע החל מהשנה הבאה בין הבירה הסעודית לבין גבול ירדן.

"התחרות בין ערב הסעודית לבין איחוד האמירויות היא כבר מאוד לא סמויה", אומר לגלובס ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "כחלק מחזון 2030, ערב הסעודית מעוניינת למתג את עצמה כמובילה, ומוחמד בן סלמאן אף קבע כי חברות שרוצות לעשות עסקים בערב הסעודית, נדרשות להקים בה מטה. יש כאן תחרות בעיקר כלכלית, אבל גם רצון למעמד אזורי. התחרות הזו משפיעה בכך שלפי פרסומים בן סלמאן ומוחמד בן זאיד (נשיא איחוד האמירויות, דש"א) לא שוחחו ביניהם כבר קרוב לשנה".

בן זאיד אמנם לא נכח פיזית בטקס חתימת הסכם המוניות האוויריות, אך מי שכן היה שם הוא סגנו, מנהיג דובאי - מוחמד אל־מכתום. טקס החתימה על ההסכם התקיים בוועידת הממשלות העולמית (WGS), שבה מנהיג דובאי כבר בחן אל מול מצלמות את המונית האווירית של חברת ג'ובי, S4. בעת ההשקה סיפר מטאר אל־תיאר, יו"ר מנהלת התחבורה של דובאי, כי הם מתכננים שהמוניות המעופפות יסונכרנו עם יתר אמצעי התחבורה - החל ממוניות ועד אופניים.

צניחה של 90% בהרוגים

חברת הייעוץ מקינזי מעריכה כי שוק המטוסים החשמליים העולמי יגיע לשווי של 17.8 מיליארד דולר, תוך שהביקוש לכלים החשמליים צפוי להכפיל את עצמו פי שישה עד לכ־40 מיליון יחידות בשנה ב־2030. המטרה של דובאי כעת היא ליצור תשתית רחבה עוד לפני המומנטום הבינלאומית.

בין השנים 2006־2023 השקיעה דובאי כ־140 מיליארד דירהם אמירותי (כ־38 מיליארד דולר) בפיתוח תשתיות תחבורה. מנגד, לפי נתוני האמירות, אותם המיזמים הובילו לחיסכון מצטבר בסך 262 מיליארד דירהם (כ־71 מיליארד דולר) שנובע מקיצור משך התנועה בדרכים ובזבוז דלק.

ברשות התחבורה של דובאי מציינים כי השקעותיהם הובילו לצניחה של 90% בהרוגים מתאונות: מ־21.9 הרוגים ל־100 אלף איש ב־2006, ל־1.9 ב־2022. מנגד, מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית או שיתופית זינק מכ־95 מיליון איש ב־2006 לכחצי מיליארד ב־2022.

"דובאי הפכה למעין הונג קונג של המזרח התיכון", מסכם ד"ר גוז'נסקי. "אפילו מכוניות המשטרה שם הן מתוצרת למבורגיני. חלק מהמתרחש בה הוא קוריוז, ורצון להציג את עצמם כמובילי קידמה וטכנולוגיה - גם אם לא הם פיתחו אותה".