סמוטריץ' שוב פועל להגדלת הכספים הקואליציוניים, הפעם ב־170 מיליון שקל

נציגי משרד האוצר הודו בדיון בוועדת הכספים כי 170 מיליון שקל מתוכננים להתווסף ל־5.5 מיליארד הכספים הקואליציוניים שכבר נכנסו לתקציב 2024 • הסכום יגיע מרזרבות ששמרו באגף התקציבים, ומחצית ממנו תועבר למשרד ההתיישבות של אורית סטרוק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תקציב המדינה החדש לשנת 2024 כבר עבר קריאה ראשונה בכנסת, אבל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממשיך לפעול להגדלת הכספים הקואליציוניים שיחולקו מקופת המדינה. בדיון שנערך ביום ראשון בוועדת הכספים של הכנסת, הודו נציגי משרד האוצר כי מעבר ל־5.5 מיליארדי השקלים הקואליציוניים שכבר נכנסו לתקציב, מתוכננת תוספת של עוד 170 מיליוני שקלים לרשות המפלגות הדתיות־לאומיות וסיעת יהדות התורה החרדית, שממתינה לאישורים משפטיים.

כך הפך מבקר המדינה לגוף עם תקציב אדיר ומעט השפעה
השרים לא אישרו יו"ר לחברת החשמל, וביהמ"ש חייב את החברה לשלם את הקנס

כמחצית מסך התוספת המיועדת - 86 מיליון שקל - תופנה אל תקציב המשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, חברת מפלגתו של סמוטריץ'. היתרה תתחלק בין משרד המורשת (בראשות עמיחי אליהו), משרד המסורת (בראשות מאיר פרוש), והרשות לזהות לאומית־יהודית (בראשות אבי מעוז).

מיליונים שהונחו בצד

הסיפור של הכספים הללו התחיל לפני כחודש. אז סמוטריץ' עיכב את הנחת הצעת התקציב על שולחן הכנסת, תוך הפרת חוק יסוד משק המדינה. אחת הסיבות המרכזיות למשיכת הזמן הייתה המתנה לקבל חוות דעת משפטיות לאישור כל הכספים הקואליציוניים בתקציב. שר האוצר הספיק לאסוף רק חלק מחוות הדעת הנדרשות לפני שנאלץ להגיש את התקציב, ללא חלק מהכספים הקואליציוניים שרצתה הממשלה.

אבל סמוטריץ' ושותפיו לקואליציה, כך מתברר, לא אמרו נואש. את מה שלא הספיק להכניס לתקציב, יעבירו "בדיעבד" באמצעות הסטות תקציביות בוועדת הכספים. מנין יגיע הכסף? במשרד האוצר נערכו לכך מראש. מתוך הנחת עבודה שהאישורים המשפטיים יושגו בסופו של דבר, שמרו באגף התקציבים בצד 170 מיליון שקל בתוך סעיף הרזרבה.

חלק הארי שנשמר למשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות הוא לא התוספת הראשונה שמקבל המשרד של אורית סטרוק. ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) התעקשה לקבל בדיון פירוט על תקציב המשרד. מתשובת האוצר בוועדה התבהר הזינוק חסר התקדים של משרד ההתיישבות.

בסיס התקציב של המשרד הקטן עומד על 130 מיליון שקל בלבד. לפני כחודשיים, אושרו לו תוספות בסך של כ־450 מיליון שקל, במסגרת התקציב המעודכן ל־2023, שאמור היה להיבנות סביב מימון הוצאות המלחמה. כעת, בתקציב החדש ל־2024, יקבל המשרד תוספות בהיקף של כ־200 מיליון שקל. ואם לא די בכך, הסכום צפוי לגדול בהמשך, כאמור ב־86 מיליוני שקלים נוספים. בשורה התחתונה, סטרוק תקבל כמיליארד שקל להזרים אל הבייס הפוליטי ביהודה ושומרון.

האיחור של סמוטריץ' בהגשת התקציב נבע מסיבה נוספת. חוץ מאישור הכספים הקואליציוניים, הוא המתין גם לחוות דעת משפטיות להטמעת כספים קואליציוניים בתוך התקציב הרגיל. בוועדה התברר שמריחת הזמן, שהובילה לקיצוץ רוחבי אדיר של 67 מיליארד שקל עד לאישור התקציב החדש, "השתלמה" עבור סמוטריץ'. בזמן הזה הוא הספיק לשנות את ההגדרה ל־200 מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של משרד ההתיישבות, שעברו אל ספר התקציב הרגיל (החוברת הכחולה). היתרון עבור המפלגה: כעת לא יצטרכו להיות כפופים תחת מנגנוני הבקרה ההדוקים שמפעיל משרד האוצר על מימוש כספים קואליציוניים.