מלזיה נוטשת את רוסיה, ואוקראינה זקוקה נואשות לטנקים

התעשייה האווירית הודיעה על מפעל חדש באופקים • בכירים במשרד ההגנה של עומאן בוחנים אפשרות לרכישת מערכות הגנה אווירית מסין • מלזיה, ידידת חמאס במזרח הרחוק לא מעוניינת להסתבך עם הסנקציות נגד מוסקבה • וגם: האם הטנקים המשומשים של אוסטרליה יגיעו לקייב? • השבוע בתעשיות הביטחוניות

טנק מדגם אברמס M1A1 של המארינס / צילום: Reuters, ABACA
טנק מדגם אברמס M1A1 של המארינס / צילום: Reuters, ABACA

בזמן שמדינת ישראל מתרכזת במלחמתה מבלי לסבול ממחסור בשריון, אוקראינה מחפשת בנרות טנקים בכל מקום אפשרי - כולל אוסטרליה. בד בבד, התעשייה האווירית משיקה מפעל חדש באופקים, מלזיה משנה את מדיניות הרכש הביטחוני שלה, סין עשויה להציב נוכחות קבע בחצי האי ערב וסיקורסקי חושפת את כלי הטיס של העתיד. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

המל"ט החדש של אלביט ועסקת הענק של ידידת ישראל
"הבטן הרכה" של מצרים: מה יקרה אם פליטים מעזה יחצו את הגבול לסיני
ארדואן מאיים לנתק קשרי מסחר עם ישראל. בינתיים בנו מייצא סחורות לנמל אשדוד   

האם סין בדרך לדריסת רגל בעומאן?

בכירים במשרד ההגנה של עומאן בוחנים אפשרות לרכישת מערכות הגנה אווירית מסין. כך מדווח בכלי תקשורת ביטחוניים. את המהלך בוחן היטב הסולטאן היית'ם, משום שהוא מבין כי צעד שכזה לא יתקבל בהבנה בבריטניה ובמיוחד בארה"ב.

ברדיו Voice of America דווח בחודש נובמבר כי במסגרת שאיפתה להשגת דריסות רגל משמעותיות ככל הניתן באזור, סין מעוניינת להקים בסיס בעומאן. זה עשוי להיתפס כמהלך של Win-Win בין מוסקט לבין בייג'ינג, משום שהעומאנים הם לא סונים ולא שיעים - אלא איבאדים. על כן, הם לא מזוהים עם אף אחד מהזרמים המוסלמיים המשמעותיים. בד בבד, הסינים רוצים להקים בסיס במיקום אסטרטגי באזור.

בבלומברג דווח לפני חודשים ספורים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיבל מיועציו סקירה אודות התכנון הסיני להקמת בסיס בעומאן. זו סיטואציה שנתפסת בוושינגטון כבעייתית, בצל נוכחותה באזור - במיוחד בקטר ובבחריין.

התעשייה האווירית משיקה מפעל באופקים

דירקטוריון התעשייה האווירית אישר אתמול (ד') את הצעת הנהלת ויו"ר החברה עמיר פרץ, להקמת מפעל חדש בעיר אופקים. במפעל החדש תשקיע התעשייה האווירית יחד עם חברת הבת אלטל סכום של כ-50 מיליון שקל, ובו צפויים להיות מועסקים כ־80 עובדים.

את המפעל החדש באופקים תנהל אלטל, והוא יעסוק, בין השאר בתחומי ייצור ציוד אלקטרוני בטכנולוגיות מתקדמות, ייצור רתמות חיווט תעופתי, עבור מערכות אזרחיות וצבאיות, וביצוע הרכבות אלקטרומכניות מוכללות. ההחלטה על השקעה בעיר אופקים, מגיעה כשבועיים לאחר הנחת אבן הפינה של מפעל היבשה החדש בבאר שבע, אשר בו תשקיע התעשייה האווירית כ-100 מיליון שקל, וצפויים להיות מועסקים בו כ־500 עובדים.

"המפעל החדש באופקים, יעבוד בשיתוף פעולה עם כלל חטיבות החברה ויספק פתרונות לכלל קווי הייצור בחברה", מסר יו"ר הדירקטוריון, עמיר פרץ. "המפעל יספק עוטף תעסוקתי ליישובי העוטף ויעניק ביטחון תעסוקתי לתושבי אופקים, עוטף עזה והדרום, אשר מהווים מגן לכלל אזרחי המדינה". המנכ"ל בועז לוי הוסיף: "המפעל החדש באופקים ייצר רכיבים למערכות החברה בכלל הזירות, ויהווה מרכז ידע טכנולוגי ייחודי ראשון מסוגו בארץ לפיתוח רכיבים אלה."

מלזיה עוזבת את רוסיה לטובת מקורות אחרים

במשך שנים רבות התבססה ידידת חמאס במזרח הרחוק, מלזיה, על תוצרת ביטחונית מרוסיה. יתרה מכך, חיל האוויר המלזי היה מהבודדים שבחר בסלון האווירי בסינגפור להציג מטוסים מתוצרת רוסיה: סוחוי 30. עתה, לפי דיווח בדיפנס ניוז, בקואלה לומפור מעוניינים שלא להסתבך עם הסנקציות נגד מוסקבה, ולכן פונים לעבר יבוא ממדינות באסיה.

אחד ממקורות היבוא החדשים המרכזיים צפויה להיות קוריאה הדרומית, שכבר בשנה שעברה סגרה חוזה עם מלזיה - לאספקת 18 מטוסי קרב מדגם FA -50. במקביל, בקואלה לומפור פועלים להגברת עצמאות התעשייה הצבאית שלהם, באמצעות השקת תוכנית תעופה וחלל מקומית, והגדלת תקציב הביטחון. הפוטנציאל המלזי הוא בלתי מבוטל משום שיותר מ־200 חברות תעופה, מקומיות וזרות, פועלות במדינה.

אוקראינה מעוניינת בטנקים המשומשים של אוסטרליה

אוקראינה העבירה לאוסטרליה בקשה לקבלת כל 59 הטנקים מדגם אברמס M1A1, שבקנברה מתכננים להוציא מפעילות, עם קבלת הטנקים המתקדמים מדגם M1A2 מארה"ב. זו אינה פנייה חסרת תקדים של קייב, שכבר ביקשה מממשלת אוסטרליה 14 טנקי אברמס במאי אשתקד. עם זאת, אז החליטו בקנברה שלא לעשות זאת.

הנימוק באותה עת היה שיש צורך, בראש ובראשונה, להעביר את הטנקים המשומשים לארה"ב לטובת עבודות תיקון ותחזוקה - תהליך שלוקח זמן. לפי דיווח באתר ABC האוסטרלי, בקנברה מסבירים בזהירות כי לפי שעה "טנקים עדיין לא על סדר היום".

ממשלת הלייבור האוסטרלית מסבירה כי היא "בוחנת דרכים לספק סיוע משמעותי לאוקראינה". בינתיים, קנברה סיפקה 50 מיליון דולר לקרן שמרכזת בריטניה עבור קייב, לטובת רכישת נשק וציוד צבאי. מדובר סכום שרחוק מלהספיק לצרכים של אוקראינה, שסובלת מעיכובי חבילת הסיוע האמריקאית בבית הנבחרים.

סיקורסקי פונה לכלי טיס חשמליים

סיקורסקי, חברה-בת של לוקהיד מרטין, חשפה השבוע את תוכניתה לייצור, ניסוי והטסה של אב־טיפוס מדגים של כלי טיס היברידי־חשמלי, בעל יכולת להמראה ונחיתה אנכית, עם ציר רוטור משתנה (HEX/VTOL).

שלב התכנון הוא הראשון ביצירת סדרה של כלי טיס גדולים בעלי תכונות VTOL מהדור הבא, בעלי מגוון רחב של יכולות ומאפיינים, כדוגמת הנעה חשמלית ואפשרות לטיסה מאוישת או אוטונומית.

כלי טיס היברידיים-חשמליים של חברת סיקורסקי / צילום: לוקהיד מרטין
 כלי טיס היברידיים-חשמליים של חברת סיקורסקי / צילום: לוקהיד מרטין

"הנעה חשמלית והטסה אוטונומית יביאו לשינוי משמעותי בבטיחות הטיסה והיעילות התפעולית של כלי טיס VTOL גדול מימדים", מסר פול למו, נשיא סיקורסקי. "מדגים ה־ HEX יאפשר לצוות המתכננים בפרויקט לספק תובנות עם התקדמות התוכנית לבניית 'משפחה' של כלי טיס בתצורות והדרישות של הלקוחות הפוטנציאלים שלנו, הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי־מסחרי".

"סיקורסקי חדשנות", שאחראית על פיתוח אבות־טיפוס לצד GE אירוספייס, מטפלת בפיתוח הנוכחי כאשר הדרישות הראשוניות הן לטווח מינימלי של 500 מיילים ימיים (כ־926 ק"מ) במהירות גבוהה, כמות מערכות מכניות קטנה יותר שתסייע להקלה במורכבויות טכניות ועלויות תחזוקה נמוכות. משקלו של הכלי צפוי לעמוד על כ־4,100 ק"ג, עם מערכות הנעה חשמליות־היברידיות בהספק כולל של 1.2 מגה־וואט.