ארדואן מאיים לנתק קשרי מסחר עם ישראל. בינתיים בנו מייצא סחורות לנמל אשדוד

לפי דיווח בטורקיה, חברה בבעלות בנו של ארדואן מקיימת סחר ימי עם ישראל, חרף הצהרות האב • "ארדואן לא רוצה לנתק את היחסים", אומרים מומחים, "ולכן אין פגיעה מלמעלה בקשרי הסחר"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

הליך משפטי שמתנהל בימים אלה בטורקיה נגד עיתונאי גולה, שופך קצת אור על אינטרס נסתר שבגינו הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן נמנע מניתוק קשרי הסחר עם ישראל בצל המלחמה בעזה. לפי חשיפה של העיתונאי הטורקי מטין ג'יהאן, בנו של ארדואן, בוראק, הוא עדיין אחד מבעלי חברת ההובלות MB דניזג'יליק שיפינג שמקיימת קשרי מסחר עם ישראל. בין היתר, ספינה בבעלות MB ייצאה סחורות לנמל אשדוד גם לאחר פרוץ המלחמה בעזה, בין התאריכים 11 ל־14 באוקטובר.

כותרות העיתונים בעולם | היא אחת הרוכשות הגדולות ביותר של נשק ישראלי, והחרמות לא מרתיעים אותה
הצוללת | מה יעשו ההודים עם נמל חיפה? "כל מי שמנהל עסקים בוחן אם להמשיך או למכור"

נזכיר כי בחודש ינואר ממשלת טורקיה החליטה להסיר את ישראל מרשימת מדינות יעדי הייצוא של אנקרה. בכך, הלכה למעשה טורקיה הפסיקה לעודד אנשים, לסבסד מסחר ולתמוך בעסקים שפועלים מול ישראל.

ארדואן מכחיש. הנתונים מלמדים אחרת

נשיא טורקיה ומשפחתו מיהרו להכחיש את הפרסום והגישו תלונה פלילית בגין סעיפי עלבון והשמצה. לאחר מכן, התובע הכללי של איסטנבול פתח בחקירה נגד העיתונאי הגולה. בדיון שהתקיים בבית משפט באיסטנבול לפני כשבוע וחצי, דווח בתקשורת המקומית כי דנו בסעיפים של "השגה או הפצה בלתי חוקית של נתונים אישיים". למרות זאת, ג'יהאן טוען כי פרסומו מתבסס על נתוני רשם העסקים של טורקיה ולשכת המסחר של איסטנבול.

"כל קבוצות ההון קרובות לממשלה", הצהיר ג'יהאן בראיון שהעניק לאחרונה. "חשפתי את כל הספינות. שיתפתי את כל החברות ואת כל המשלוחים בקובץ נגיש לציבור, וכולם יכולים להוריד אותו".

גם בחברת מנטה דניזג'יליק, בעלים שותפה ב־MB, טענו כי אינם מקיימים קשרים עם בוראק "כבר יותר מעשור". עם זאת, התגובה גרמה למבוכה רבה בטורקיה, מכיוון ששתי החברות חולקות ברישומים הממלכתיים של המדינה את אותה הכתובת ואתר אינטרנט.

לדברי ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ומומחית למדיניות החוץ של טורקיה, "ארדואן מקורב למגזר העסקי וזה מה שמחזיק אותו בשלטון. הוא משמש בתפקיד כבר 20 שנה גם בגלל שהוא יודע לרפד את המגזר העסקי. במסגרת זאת, יש כמובן את הדמויות הספציפיות - בהן הבן שלו".

הפרשה היא נדבך נוסף במערכת האשמות בין משפחת ארדואן ומקורביה לג'יהאן. כיום עומדים נגדו שבעה הליכים פליליים שונים שבהם מעורבים הנשיא, חתנו ושר האוצר לשעבר נורדדין נבאטי. כך לדוגמה, ג'יהאן חשף כי בין 16 באוקטובר ל־7 בנובמבר, נכנסו ויצאו ספינות בבעלות חברת אוראס דניזג'יליק, שבראשה עומד מקורבו של ארדואן סאלח זקי צ'קיר, מנמל חיפה כמה פעמים. לפיכך, כיום חי ג'יהאן בגרמניה ומקווה לקבל ממנה מעמד של פליט, שימנע ממנו צורך לחזור לטורקיה ולהיעצר.

בעקבות המלחמה, הסחר עם ישראל הצטמצם

מנתונים שהציג שר התחבורה והתשתיות הטורקי, עבדולקאדיר אוראלאולו, עולה כי בין התאריכים 7 באוקטובר ל־31 בדצמבר, 701 ספינות שטו מנמלי טורקיה לישראל. "זהו ממוצע של שמונה ספינות ביום", הצהיר השר. "שליש מהסחורות הן טרנזיט ושני שליש מטורקיה. במילים אחרות, 480 ספינות הגיעו למדינה ישירות לישראל ו־221 חלפו בטרנזיט בדרך לישראל. חלה ירידה של 30% בהיקף המשלוחים לישראל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד: 1.9 מיליון טונות, לעומת 2.8 בתקופה זו בשנה שעברה"

 

ברקע מלחמת "חרבות ברזל", היקף היבוא לישראל מטורקיה ירד בשנת 2023 ב־23% לכ־5.4 מיליארד דולר. בחודש ינואר, היקף היבוא עמד על כ־350 מיליון דולר, 28% פחות מינואר אשתקד. "אנחנו ראינו מגמת ירידה בהיקף הסחר עם טורקיה עוד לפני המלחמה", אומרת ד"ר לינדנשטראוס. "עם זאת, ארדואן לא רוצה לנתק את היחסים. הוא נוקט בפעולות אחרות כמו אי־חידוש פעילות הקו של טורקיש איירליינס, אף שהיה הקו הרווחי ביותר של החברה, וגם הסיר את ישראל מרשימת יעדי היצוא. למעט הצעדים הללו, לא רואים פגיעה מלמעלה בקשרי הסחר, כי נשיא טורקיה יודע להפריד בין כלכלה לפוליטיקה. ברקע יש גם את אזרבייג'ן שמובילה נפט לישראל דרך צינור שעובר בטורקיה, ולוחצת על אנקרה במטרה שימתנו את עצמם".