אוזמפיק נוסקת במדינה עם בעיית ההשמנה הגדולה בעולם (רמז: זה לא ארה"ב)

בסין יש בעיה של השמנת יתר קיצונית, והיצע קטן מדי של תרופות להורדת משקל

הממשלה בסין יצאה לקמפיין לצמצום צריכת הסוכר / צילום: Reuters, Ding genghou
הממשלה בסין יצאה לקמפיין לצמצום צריכת הסוכר / צילום: Reuters, Ding genghou

בסין יש יותר אנשים עם השמנת יתר קיצונית מאשר בכל מקום אחר בעולם, והם פונים יותר ויותר לתרופות להורדת משקל כדי לפתור את הבעיה. זה מניע שוק אפור של מוכרים וקונים של תרופות, שלא מתקשים לעקוף את ההנחיות בסין לגבי השימוש באוזמפיק.

ההתוויה של אוזמפיק בסין היא לטיפול בסוכרת סוג 2 בלבד, אבל משתמשים בפלטפורמות מסחר מקוון יכולים לקנות את הזריקות, המכונות "תרופות פלא", אם רק יצהירו שאובחנו כחולי סוכרת, בלי שיצטרכו לספק הוכחות.

הם לא מקבלים עסקה גרועה: באתר JD.com, מנה חודשית של אוזמפיק נמכרת תמורת כ־139 דולר. זה יקר יותר ממחיר התרופה במסגרת תוכנית הביטוח הלאומי במדינה אבל הרבה יותר זול מ־970 דולר שמשלמים חלק מהמשתמשים בארה"ב בכל חודש. מ־JD.com לא הגיבו לפניות וול סטריט ג'ורנל.

חזית המדע | התרופה נגד השמנה שיכולה לשנות את הכלכלה
עולם חדש רזה: המרוויחים והמפסידים מהירידה שלנו במשקל

בעיית השמנה שמטרידה את הצבא הסיני

השוק האפור לאוזמפיק מדגיש דילמה שניצבת בפני הממשלה הסינית: איך להתמודד עם בעיית השמנת היתר הקיצונית הגדולה ביותר בעולם. כ־200 מיליון אנשים בוגרים סובלים מהשמנת יתר קיצונית בסין, ועוד כ־400 מיליון סובלים מהשמנת יתר, לפי הערכות של חברת בנקאות ההשקעות Jeffries, המבוססות על נתונים רשמיים. התחזית לעוד כעשור היא שבסין יהיו כ־100 מיליון איש נוספים עם השמנת יתר קיצונית, למרות הירידה באוכלוסיית המדינה.

לדברי כריסטופר לואי, מנהל מחקר בריאות באסיה ב־Jeffries, מי שמניעים את הביקוש לאוזמפיק בסין הם האנשים שמוכנים לשלם מכיסם במקום דרך מערכת הביטוח הלאומי. "כשהתרופות יקבלו אישור לטיפול בהשמנה, אני חושב שיהיה זינוק בביקוש", אמר.

ב־2017 החלה מועצת הבריאות של סין קמפיין תחת השם "שלוש הפחתות ושלושה תנאים לבריאות". הקמפיין קרא לאזרחי סין לצמצם את צריכת המלח, השמן והסוכר, ולשאוף להיגיינת פה, משקל גוף תקין ובריאות העצמות. המועצה, יחד עם מחלקות אחרות בממשלה, גם אימצה תוכנית למלחמה בהשמנת יתר קיצונית בקרב ילדים ומתבגרים. מספר הילדים בסין הסובלים מהשמנת יתר קיצונית גבוהה מהממוצע העולמי, לפי ארגון הבריאות העולמי.

השמנת יתר קיצונית אינה בעיה חדשה במדינה. תנאי החיים בסין השתפרו לאחר כניסתה לארגון הסחר העולמי ב־2001, ותרמו לעלייה בצריכת מזון עשיר באנרגיה בקרב האוכלוסייה, אמר ז'או צ'ן, מרצה לניהול ומדיניות בריאות באוניברסיטת ג'ורג'יה.

ב־2014, התלוננו קציני צבא שהחיילים הסינים נעשים גדולים מכדי לשבת בנוחות בטנקים. אבל חידושים בתרופות להשמנה העבירו את האפשרויות לפתרון ממשמעת עצמית לאסטרטגיה תאגידית.

עשר גרסאות לתרופה בניסויים מתקדמים

חברות סיניות מנהלות ניסויים בשלבים מתקדמים ביותר מעשר גרסאות של תרופה המכונה GLP-1 לטיפול בהשמנת יתר קיצונית, לפי חברת נתוני הפארמה PharmCube. התרופה מחכה הורמון במעיים שעוזר לווסת את רמות הסוכר בדם ולדכא את התיאבון.

שוק תרופות ה־GLP-1 בסין היה שווה כ־1.7 מיליארד דולר ב-2023, אם כי יותר מ־80% ממנו הגיע ממרשמים לסוכרת, לפי חברת מחקרי השוק Clarivate. השוק עשוי לגדול פי חמישה בעשר השנים הבאות, עם העלייה הגוברת בשימוש בתרופות להשמנה, אמר קאראן וראמה, חוקר שירותי בריאות ומדען נתונים ב־Clarivate, שחקר את השוק הסיני.

החברה הסינית Innovent Biologics, הרשומה בהונג קונג, הודיעה בינואר השנה שהניסוי הראשון בשלב השלישי הקליני בתרופה mazdutide - תרופת GLP-1 שעל ייצורה קיבלה החברה רישיון מחברת Eli Lilly - השיג את היעדים הרצויים. במנהל המוצרים הרפואיים הלאומי של סין קיבלו את הבקשה של Innovent לשימוש בתרופה בניהול משקל לטווח ארוך, הודיעה החברה. אנליסטים מעריכים שהתרופה תוכל לצאת לשוק בסין בתחילת 2025.

חלק מהחברות גם פונות לשוקי ההון כדי לגייס כספים לפיתוח התרופות שלהן. החברה Jiuyuan Gene Engineering, שהגישה בקשה להנפקה בבורסה בהונג קונג בינואר, רוצה לגייס בהנפקה כ־100 מיליון דולר, אמרו אנשים המכירים את הנושא.

אנליסטים ומשקיעים אומרים שהתחרות תהיה עזה, בייחוד משום שהפטנט של Novo Nordisk על סמגלוטיד - התרופה הנמכרת תחת שמות המותג אוזמפיק ו־Wegovy - צפוי לפוג בסין ב־2026, מה שיסלול את הדרך לייצור תרופות גנריות.

"אני צופה תחרות משמעותית בשוק הסיני", אמר סיירוס נג, מנהל מחקר אקוויטי בנושאי בריאות באסיה בדויטשה בנק. "המספר הרב של מוצרים זמינים בשוק יכול לגרום למלחמת מחירים".

Weagovy - התרופה האחות של אוזמפיק שנועדה בעיקר לניהול המשקל, ו־Mounjaro, שכמו אוזמפיק פותחה במקור לטיפול בסוכרת סוג 2, לא אושרו עדיין בסין לטיפול בהשמנה. כן אושרו שתי זריקות GLP-1 המיוצרות בסין.

יו"ר חברת התרופות שהתרברב וקיבל אזהרה

לדברי אנליסטים, יש מקום רב לשיפור בסין מבחינת מגוון התרופות המוצע כיום לסובלים מהשמנת יתר. תרופה שנמכרת על ידי Huadong Medicine, אחת משתי חברות שקיבלו את האישורים הראשונים בסין למכור תרופות GLP-1 לטיפול בהשמנה, מצריכה קבלת זריקה כל יום. לשם השוואה, זריקות אוזמפיק ניתנות בדרך כלל פעם בשבוע.

התחרות בפיתוח תרופות נגד השמנה בסין - והביקוש להן בשוק האפור - מציבים סימני שאלה סביב הרגולציה שתוביל הממשלה.

"הממשלה יכולה לנקוט צעדים רגולטוריים או צעדי ענישה נגד שימושים קוסמטיים", אמר ווילפרד יואן, אנליסט בריאות מומחה לסין ב־Daiwa Capital Markets. אבל נדמה שהסיכוי קלוש לפעילות רגולטורית נגד השוק האפור, לאור הביקוש הגבוה וההיצע המוגבל של תרופות.

באוקטובר האחרון, התרברב יו"ר חברת התרופות הסינית BrightGene Bio-Medical Technology בשיחת ועידה ואמר שניסה על עצמו את התרופה להורדת משקל של החברה. לא עבר זמן רב והוא קיבל מכתב אזהרה מרגולטור ניירות הערך במדינה. במכתב נטען שהוא מטעה משקיעים לגבי היעילות של תרופה שעדיין נמצאת בשלבי פיתוח.

בחברת Novo Nordisk, שפיתחה את אוזמפיק, מדגישים שהשימוש בתרופה מותר רק במרשם רופא. "אנחנו מאוד מעודדים מטופלים לפעול בהתאם למרשם הרופא וההנחיות לשימוש בתרופות, ולקבל את התרופה דרך הערוצים המאושרים והמפוקחים כדי לוודא שהיא יעילה ובטוחה", נמסר מהחברה.