החות'ים הטביעו את אוניית הצובר רובימאר; חשש לאסון סביבתי

הספינה, ששקעה היום (ש') בים האדום בעקבות תקיפת החות'ים לפי כשבועיים, נשאה 41 אלף טונות דשן • במקביל, מהספינה כבר נפלט שובל דלק באורך כ-29 ק"מ

ספינת רובימאר / צילום: Associated Press, Maxar Technologies
ספינת רובימאר / צילום: Associated Press, Maxar Technologies

כשבועיים לאחר שהמורדים החות'ים תקפו אותה ב-18 בפברואר, אוניית הצובר רובימאר (Rubymar) שקעה בים האדום. כעת, החשש הוא שייגרם אסון סביבתי בעקבות יותר מ-41 אלף טונות דשן שנשאה האונייה.

התחכום של אוקראינה כנגד רוסיה בים השחור והנקודה הישראלית 
היעד החדש של מתנגדי ישראל באירופה: אמברגו נשק 

השקיעה מתרחשת לאחר שמהספינה כבר נפלט שובל דלק באורך כ-29 ק"מ. הצי החמישי של צבא ארה"ב, שחולש על המרחב, אמנם טרם הגיב - אך ברור כי זהו כישלון נחרץ נוסף שלהם. הכל החל ב-19 בנובמבר עם חטיפת אוניית הגלנוע גלקסי לידר, שבבעלות חברת ריי של רמי אונגר. החות'ים אט-אט הגבירו את מתקפותיהם עד שענקיות הספנות החליטו שלא לעבור בים האדום. רק אז, הוקם כוח הקואליציה להגנת השיא שאף הוא לא הצליח להשפיע על המצב .

רק היום (ש') הודיע מינהל הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) כי התרחשה מתקפה כ-15 מייל ימי מהעיר מוחה, שהוביל לנטישת ספינה - בדיוק כפי שקרה עם רובימאר . "זו קטסטרופה סביבתית שתימן והאזור לא חוו", סיכם את המצב ראש ממשלת תימן, אחמד בן מובארכ.

רובימאר שטה תחת דגל בליז

"אנחנו ממתינים לסירת גרר שתגיע לספינה", סיפר מנכ"ל קבוצת "בלו פליט", רוי ח'ורי, ל-S&P גלובל. הזמן הממושך שעבר מאז הפגיעה ועד השקיעה מעיד עד כמה כוחות הקואליציה מתקשים באבטחת המרחב. יתרה מכך, אחת הסוגיות הייתה לאן גוררים והאם ניתן לגרור את הספינה לערב הסעודית, וזאת לאחר שנמלים שונים במרחב דחו את האפשרות.

בלו פליט היא חברה שרשומה באתונה וח'ורי הוא ממוצא לבנוני. הוא ייסד את החברה ב-1996, לאחר שאביו עסק בעולם הספנות כבר משנת 1961 בביירות. יתרה מכך, לבלות פליט יש שלוחה שהפעילה בביירות מאז 2010. בבעלות החברה יותר מ-30 ספינות.