ממשלת צ'ילה לא תאפשר לישראל להציג בתערוכה האווירית

מאז היבחרו, מנהל נשיא צ'ילה שנבחר לפני כשנתיים, מדיניות אנטי־ישראלית עקבית • צעד זה מתבצע לאחר שגם נשיא קולומביה הודיע על "השהיית היבוא הביטחוני מישראל"

נשיא צ'ילה, גבריאל בוריץ' / צילום: Associated Press, Andres Poblete
נשיא צ'ילה, גבריאל בוריץ' / צילום: Associated Press, Andres Poblete

הממשלה האנטי־ישראלית בצ'ילה בראשות הנשיא גבריאל בוריץ' הודיעה אמש (ג') על החלטתה להרחיק את ישראל מהתערוכה האווירית FIDAE 2024, שתחל ב־9 באפריל. כך עולה מהודעה של משרד ההגנה בסנטיאגו. מנגד, בצ'ילה מדווח כי ישראל עשויה להחזיר ארצה את הנספח הצבאי. בתערוכה השנה היו אמורות להשתתף האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט), אלביט, התעשייה האווירית ורפאל. התערוכה בצ'ילה נחשבת למשמעותית ביותר באמריקה הלטינית, כשגם בעבר השתתפו בה התעשיות הביטחוניות הישראליות הגדולות.

רוסיה לא מפעילה באוקראינה את הטנק הטוב ביותר. זו הסיבה
סערה בפורמולה 1 מציפה את מעורבות המפרציות בענף שמגלגל מיליארדים

נשיאה הצעיר של צ'ילה (בן 38), שנבחר לפני כשנתיים, מנהל מדיניות אנטי־ישראלית ברורה - עוד ללא קשר למלחמה. בתערוכה בצ'ילה ישתתפו 420 מציגים מ־47 מדינות שונות. בזמן שישראל לא תציג שם, בולטת נוכחותן של חברות טורקיות כמו "בייקאר", יצרנית המל"טים שה־CTO שלה הוא סלצ'וק בייראקטר, חתנו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. לצד החברות הטורקיות, יופיעו שם חברות ענק כמו איירבאס, BAE ובואינג.

הצעד של בוריץ' מתבצע פחות משבוע לאחר שנשיא קולומביה גוסטבו פטרו הודיע ביום חמישי שעבר על "השהיית היבוא הביטחוני מישראל". הוא עשה זאת תוך שהאשים את ישראל בביצוע "רצח עם" ברצועת עזה. בסוכנות AP ציינו כי הודעתו של פטרו התפרסמה כמה חודשים לאחר שישראל הודיעה על הפסקת היצוא הביטחוני לקולומביה, משום שפטרו השווה את המצור הישראלי על רצועת עזה לפעולות גרמניה הנאצית. אולם, לא ציינו עד כמה אמריקה הלטינית וקולומביה בפרט מהוות שיעור זניח ביותר מהיצוא הביטחוני הישראלי.

ברבעון השלישי של 2023, היוותה אמריקה הלטינית כ-6% בלבד מצבר ההזמנות של התעשייה האווירית. בה בעת, אמריקה כולה היוותה כ-8% מהכנסות רפאל. יתרה מכך, לפני כחודש וחצי פרצו באקוודור עימותים חמושים בין כוחות המשטר לבין ארגוני הפשע. התגובה של קולומביה עבור הגנת הגבול הייתה הפעלת מל"טים מדגם הרמס 900, מתוצרת אלביט.