80% מהסטארט-אפים הישראליים שהוקמו ב-2023 נרשמו כחברות בארה"ב

דוח חדש של קרן ההשקעות פיוז'ן חושף את נתונים עגומים על ענף השקעות הפרה-סיד בהייטק • לפי הדוח, 56% מהאנג'לים המובילים בארץ עצרו השקעות פרה-סיד ברבעון האחרון, ולא רק כמות העסקאות פחתה, אלא גם גודלן של ההשקעות שבוצעו

80% מהסטארט-אפים שקמו ב-2023 נרשמו כחברות בארה״ב / צילום: Shutterstock
80% מהסטארט-אפים שקמו ב-2023 נרשמו כחברות בארה״ב / צילום: Shutterstock

דוח חדש של קרן פיוז'ן (Fusion), שסקר השקעות בשלב פרה-סיד לאורך שנת 2023 וב-2024 עד כה, מצא כי מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, 56% מהאנג'לים המובילים בארץ, קרי המשקיעים הפרטיים, ו-55% מקרנות ההשקעה שהשתתפו בדוח, עצרו השקעות פרה-סיד במהלך הרבעון האחרון של 2023. 

השקעות פרה-סיד בחברות סטארט-אפ הן הסכום הראשון המושקע ביזמים, כאשר בקרן הגדירו אותן כהשקעות שמגיעות למיליון וחצי דולר לכל היותר.

קראודסטרייק רכשה את פלואו סקיוריטי בתמורה ל-200 מיליון דולר
התשובה הישראלית לסרטונים של OpenAI חורכת את הרשת, אבל האם היא תעמוד במבחן המסחרי?

במסגרת הדוח נסקרה פעילות השקעת הכסף הראשוני כאשר הנתונים הגיעו מ-54 משקיעי אנג'ל פעילים ששיתפו מידע על 190 עסקאות, ו-31 קרנות המתמחות בהשקעות בסבבי סיד ופרה-סיד ששיתפו מידע על 110 עסקאות. זאת בנוסף לדאטה שנאסף בפיוז'ן, המתעד פעילות של יותר מ-900 יזמים ישראלים בשלב הפרה-סיד.

עמית שכטר, מצוות ההשקעות של הקרן ומי שהוביל את כתיבת הדוח, מסביר לגלובס כי עסקאות פרה סיד הינן עסקאות מאתגרות יותר למדידה ותיעוד, בין היתר כי מדובר בהשקעות בהיקפים קטנים, שלעיתים קרובות עוברות מתחת לרדאר ואינן מדווחות לגופי מחקר או בתקשורת.

מהדוח עולה כי לא רק כמות העסקאות פחתה, אלא גם גודלן של אלו שבוצעו. הדוח מצא כי 57% מהשקעות האנג'לים בשנה שחלפה, היו מתחת ל-100 אלף דולר פר עסקה, ו-35% מהאנג'לים השקיעו פחות מ-5 אלף דולר לעסקה. עוד מצא הדוח כי 65% מהאנג'לים לא השקיעו ביותר מ-2 סטארט-אפים בשנה החולפת ו-45% מהקרנות השקיעו ב-2 עד 4 חברות בשנה החולפת.

"ממליצים לחברות להישאר רזות"

בנוסף עולה מהדוח כי 80% מהחברות החדשות שנפתחו, זאת כאמור מתוך כ-900 החברות שנכללו בדוח, נרשמו כחברה אמריקאית במדינת דלאוור. זאת בין היתר בעקבות חוסר היציבות הפוליטי והביטחוני במדינת ישראל בשנה האחרונה.

הדוח מצא כי, בדומה לארה"ב, כ-80% מהעסקאות נעשו עם מנגנון SAFE (ללא הערכת שווי של הסטארט-אפ בעת ההשקעה), כאשר שווי החברה יקבע בשלב מאוחר יותר.

שכטר אומר לגלובס כי "המסקנה העיקרית שלנו מהדוח היא שאנחנו מייעצים ליזמים ללכת ולגייס את הסיבוב הראשון ב"מנות קטנות יותר" ממשקיעים אסטרטגיים ולבנות את החברה בצורה בריאה יותר. מספר שנים אחורה, חברות היו מגדירות גיוס שלהן כפרה-סיד כשיש להן כבר 10 או 15 עובדים והחברה מפזרת משאבים בלי סוף. אנחנו ממליצים לחברות להישאר מאוד רזות, עם 2-3 מייסדים ומספר מצומצם של מפתחים, ושקבוצה זו תפעל לייצר הוכחת היתכנות ראשונית."

פיוז'ן עצמה הוקמה בשנת 2017, זאת על ידי גיא קצוביץ' ויאיר ורדי, ומאז השקיעה ביותר מ-110 חברות ב-13 מחזורים, כשבין החברות ניתן למנות שמות כמו Agora, DigitalOwl Base.ai, Innplay Labs, Hoopo וחברות נוספות.