נוחות, גודל ותקציב: למה חשוב לשים לב כשקונים מסך מחשב חדש

ככל שהשימוש במחשב אינטנסיבי יותר, מומלץ לבחור מסך מחשב איכותי עם רזולוציה גבוהה • מדוע חשוב קצב ריענון המסך, מהי הבהירות הרצויה, ומה עדיף - מסך קעור או שטוח?

מסך מחשב של לנובו / צילום: יח''צ
מסך מחשב של לנובו / צילום: יח''צ

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

עובדים רבים זקוקים למסך מחשב ברמה גבוהה יותר ממסך רגיל, או ממה שמספק מחשב נייד ממוצע. לרוב, ככל שנוח יותר להשתמש או להסתכל על המסך, כך גם העבודה מתבצעת בצורה טובה יותר.

בשוק יש מגוון רחב של דגמים וטכנולוגיות, מה שעלול לייצר אתגר לא קל בבחירה. מה צריך לדעת לפני שבוחרים לרכוש מסך מחשב חדש? הנה מספר נקודות חשובות.

בדיקה טכנולוגית | איך יודעים איזה גודל של מסך טלוויזיה יתאים לסלון?
בדיקה טכנולוגית | עם טעינה מהירה ועיצוב מרשים: הסמארטפון הטוב ביותר שמגיע מסין
בדיקה טכנולוגית | במקום להסתבך: כך תשפרו את החיפוש בגוגל

תקציב להכיר את הצרכים

כיום, מחיר מסך ממוצע בשוק עומד על 700־800 שקל. המחירים יכולים להיות גבוהים או נמוכים יותר, תלוי במה שאתם צריכים ובשימושים שלכם. לכן, השלב הראשון הוא לאפיין את סביבת השימוש. ברמה הרעיונית, חיבור מסך שני למחשב נייד יכול לסייע בהגדלת שטח העבודה.

גודל ורזולוציה להתאים לשימוש

ככל שהשימוש שלכם במחשב אינטנסיבי יותר, עליכם לבחור מסך מחשב באיכות גבוהה יותר. ככלל, הגודל הנפוץ כיום הוא 24 אינץ' עם יחס צפייה סטנדרטי של 16:9, כשפאנל הצפייה הפופולרי מכולם הוא IPS - הכולל דיוק צבע אופטימלי וזווית צפייה טובות. ככל שהמסך גדול יותר אפשר להשתמש ביותר תוכן - ולכן הכלל הוא שככל שהשימוש אינטנסיבי יותר, יש ערך למסך גדול יותר. עבור עורכי וידיאו, למשל, מסכים גדולים הם עניין קריטי.

רזולוציה למעשה מתייחסת לכמות הפיקסלים שיש במסך. רזולוציה גבוהה משמעותה תמונה חדה וברורה יותר. כיום הרזולוציות הפופולריות הן Full HD ו־4K. ככל שנגביר את הרזולוציה, כדאי יהיה להגדיל יותר את המסך. כמובן שהחלטה כזו מייקרת את המחיר.

לדברי בר ראובן, מנהל מוצר ב־ASUS ישראל, "את גודל המסך חשוב לבחור לפי מרחק הישיבה מהמסך עצמו. ככל שנשב רחוק יותר, כך נעדיף שגודל המסך יהיה גדול יותר, ולהפך. על מנת למנוע עומס על הצוואר חשוב לעקוב אחרי החוק הבא: מרחק של 30 ס"מ לכל 7 אינצ'ים".

ביצועים קצב ריענון וכרטיסי מסך

טימור בריטבה, מנהל מוצר בתחום הצרכני בחברת לנובו ישראל, מסביר כי קצב ריענון, זמן תגובה וכרטיסי מסך חשובים לאלו שהשימוש שלהם אינטנסיבי במיוחד, כמו גיימרים ועורכי וידיאו. המאפיינים האלו למעשה מסייעים למשתמש הקצה לתפעל את המכשיר בצורה חלקה, בלי שיהוי או בעיות כאלו ואחרות.

"זמן התגובה המומלץ הוא 1m/s וקצב הריענון המומלץ הוא 144Hz ומעלה", מסביר בריטבה. למעשה, קצב הריענון הוא כמות הפעמים בשניים שהתמונה המוצגת מתעדכנת. ככל שקצב הריענון יהיה גבוה יותר, כך התמונה תהיה חלקה יותר.

"בנוסף, לעניין כרטיסי המסך, ככל שכרטיס המסך חזק יותר, כדאי להשקיע במסך עם מפרט גבוה יותר, כדי לקבל את התצוגה המקסימלית מהביצועים של כרטיס המסך", מוסיף בריטבה. חברה שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה בשל רכיבי כרטיסי המסך שלה היא אנבידיה, שמעבדיה משמשים לעיבוד בינה מלאכותית.

בהירות ויחס ניגודיות לספור את הניטים

כדי שהמסך יפיק תמונה בהירה וטובה, חשוב שהוא יצליח להתמודד גם עם חדר מואר יותר. ההמלצה של המומחים היא לחפש מסכים עם לפחות 300־400 ניטים (יחידות הבהירות במסכים), כדי לקבל תמונה בהירה גם בחדרים מוארים.

ככל שהבהירות גבוהה יותר, כך המסך יהיה יקר יותר. לצד זאת, אם יחס הניגוניות במסך גבוה, הגוונים הכהים יהיו חדים יותר. אם אתם גיימרים או מעצבים שצריכים להבדיל בין גוונים הכהים, זו נקודה שכדאי לשים לב אליה.

נוחות קעור או שטוח

לדברי בר ראובן מ־ASUS ישראל, חשוב לשים לב שהמסך מגיע עם טכנולוגיות Flicker Free ו־Low Blue light. "טכנולוגיות אלה מונעות ריצוד ואת עייפות העיניים במהלך העבודה, מה שעוזר לנו לשהות זמן ממושך מול מסך המחשב. בנוסף, מומלץ לבחור מסך עם רגלית מתכווננת כלפי מעלה, מטה, ימינה ושמאלה". זו נקודה חשובה במיוחד, שכן זה מסייע לשינוי תנוחות, ומאפשר לא להיות מקובעים למסך באותו המצב.

באשר לשאלה האם עדיף מסך קעור או שטוח, לדברי ראובן "אין פה טוב יותר או טוב פחות, מדובר בעניין של נוחות. מי שהתנסה במסך קעור ואהב, ככל הנראה לא יחזור למסך שטוח. מצד שני, יש כאלה שיתחברו פחות".

כמובן שלכל אלו מצטרף גם ההיבט העיצובי, והאופן שבו המסך משתלב בחדר. מסכים שונים נראים אחרת בהתאם לחומרי הייצור וגם מבחינת העיצוב, כך שחשוב לעבור בחנות ולראות את המוצר עצמו בעיניים.

אחריות לבחור יבואן רשמי

כמו כל מוצר טכנולוגי שאנחנו רוכשים, גם כאן חשובה האחריות, וחשוב שיהיה מדובר ביבואן הרשמי. אחריות רשמית עשויה לסייע במקרה שיצוצו בעיות במכשיר, ויש לבחון כמה זמן היא תקפה ועל מה. 

שורה תחתונה משפרים את היעילות

בחירת מסך טוב תאפשר לכם יותר שטח פנים, רזולוציה יותר גבוהה ובכלל - עבודה יעילה. אמנם מדובר בתוספת של כמה מאות שקלים להוצאה גדולה על מחשב, אך עם שיפור משמעותי של הביצועים זה עשוי להשתלם.

שימו לב שניתן להשתמש במסך לא רק כמשכפל, אלא גם כהרחבה של המסך הקיים - משמע להשתמש בשני מסכים בו זמנית, ולקבל שטח פנים רחב יותר. חווית הצפייה שלכם תשתפר פלאים, והעיניים שלכם יהיו פחות עייפות - שכן המסכים פולטים פחות אור כחול. יתרה מכך, מסכים שמשקיעים בהם יותר, יחזיקו לאורך זמן. לכן, בסופו של דבר, רכישת מסך מחשב טוב יותר עשוי לשדרג את החוויה ואת הפרודוקטיביות.