למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר • למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון • אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

בלי כאב אין הישגים. זה המסר איתו פתח ג'נסן הואנג את ההרצאה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד בשבוע שעבר. לדברי המנכ"ל הוותיק ביותר בתעשיית הטק, שמוביל את חברת אנבידיה במשך למעלה מ-3 עשורים, אי אפשר להגיע להישגים ללא הקרבה.

חשד לשוחד: ההסתבכות החדשה של הבעלים ההודי של נמל חיפה
"במקומם, הייתי מחכה": העצה של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב לפד
"גרוע כמו 1929": תחזית האימים של מנהל קרן ההשקעות לוול סטריט

את הדברים אמר הואנג כתשובה לשאלה של אחד הסטודנטים, שתהה איך הם יכולים להגביר את סיכויי ההצלחה שלהם. והוסיף, "גדולה היא לא אינטלגנציה. היא מגיעה מאופי, ואופי לא מתגבש אצל אנשים חכמים, אלא אצל אנשים שחוו סבל".

בכל הנוגע להצלחה, הואנג הוא מומחה. ב-1993 הוא ייסד את חברת השבבים אנבידיה, ומאז הוא משמש בה כמנכ"ל. הצלחת החברה הפכה את הואנג למיליארדר. כעת, מהפכת ה-AI יצרה ביקוש רק לשבבי החברה, והפכה אותה לאחת החברות עם שווי השוק הגבוה ביותר בוול סטריט, המוערך ביותר מ-2 טריליון דולר. עם עליית שווי אנבידיה  זינק גם השווי המוערך של הואנג, שעומד כעת על כ-77.6 מיליארד דולר, וממקם אותו במספר 20 ברשימת העשירים של בלומברג.

לפי מנכ"ל אנבידיה, יש תכונה אחת הכרחית כדי להצליח - יכולת התאוששות. בכנס בסטנפורד בשבוע שעבר סיפר הואנג לסטודנטים איך הוא פיתח את התכונה הזאת, שהייתה קריטית בשביל להקים ולעמוד בראש אחת החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בעולם.

"לאנשים עם ציפיות גבוהות יש יכולת התאוששות נמוכה כשדברים משתבשים", אמר הואנג. "אחד היתרונות הגדולים שלי הוא שהציפיות שלי מאוד נמוכות". במשפט לאחר מכן הוא הסביר לסטודנטים בסטנפורד, שלהם יש ככל הנראה ציפיות גבוהות מאוד, מכך שהם לומדים באחת מאוניברסיטאות העילית בארה"ב. "הסיבה לכך", הוא המשיך "היא שאנשים עם ציפיות גבוהות לא מוכנים ולא חוו כישלונות". "למרבה הצער", אמר הואנג, "יכולת התאוששות מהירה היא משמעותית כדי להצליח, אבל אי אפשר ללמד אותה. לכן כל מה שנותר לי הוא לאחל לכם סבל".

לא תמיד הכל היה ורוד באנבידיה

הואנג מדבר מניסיון, אנבידיה ראתה לא מעט משברים וכשלונות לפני שהפכה למעצמת השבבים שהיא היום. ב-1996 החברה הייתה קרובה לפשיטת רגל, בגלל קושי להתחרות עם חברות שבבים אחרות בשוק. כתוצאה מכך, נאלץ הואנג לפטר יותר ממחצית מהעובדים.

החוויה המטלטלת לימדה את הואנג "לקרוא את השווקים טוב יותר, ולהבין בצורה טובה יותר את הצרכים של הלקוחות". כך לפי ראיון שנתן ב-2001 למגזין פורצ'ן. כתוצאה מכך אנבידיה נטשה את הטכנולוגיה בה התמקדה באותה תקופה, והימרה על טכנולוגיית שבבים חדשה, שהפכה להצלחה עצומה.

"עד היום אני משתמש במילים 'כאב וסבל' בשמחה רבה" , אמר הואנג בסטנפורד. "אני חושב על המילים האלה בצורה חיובית, כי הן מעצבות את האופי של העובדים ושל החברה, וזו המטרה בסופו של דבר".

מחשבה תמידית על כישלון

ציפיות נמוכות הכינו אותו לאתגרים בהם הוא נתקל, אומר הואנג. מכיוון שאם מצפים שהכל ילך חלק - אותם אתגרים מגיעים כהפתעה. לכן, למרות ההצלחות האחרונות של אנבידיה, הוא חושש מקריסה של החברה.

האונג מסביר כי לדעתו "כל מנהיג טוב צריך לדעת באופן קבוע כמה החברה קרובה לקריסה. אם אתה לא מפתח חוש כזה למצב החברה, אתה תפשוט רגל".

למחשבה התמידית על כישלון החברה יש יתרון נוסף לפי מנכ"ל אנבידיה. ב-2011 אמר בנאום אחר לסטודנטים בסטנפורד, כי "זו דרך לפתח סיבולת לכישלונות". וכי "ההכנה לכך שחברה יכולה לקרוס מאפשרת לשחרר את הפחד מכישלון - פחד שלעיתים מונע מאנשים להצליח".

"אם אין לכם סיבולת לכישלונות, אתם לא תבצעו ניסויים, ולא תהיו חדשנים", הוא אמר לסטודנטים ב-2011. "ואם לא תתנסו בחדשנות, לא תצליחו".

וכך חתם הואנג את דבריו לסטודנטים בשבוע שעבר: שהוא מקווה כי הם יחוו את אותם רגעי סבל שעוזרים לעצב את האופי. "כל הסטודנטים פה" הוא אמר, "אני מאחל לכם שפע של כאב וסבל".