"במקומם, הייתי מחכה": העצה של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב לפד

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דיימון, מדגיש כי להערכתו הפד צריך להיות זהיר במתווה הורדות הריבית ולהמתין עם התחלתו אחרי חודש יוני • בוועידה שבה השתתף בסידני הוא הדגיש "צריך להמתין שדברים יהיו בהירים יותר"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Mikala Compton
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Mikala Compton

"אם אני הייתי במקומם, הייתי מחכה". כך הצהיר מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון,  לגבי מתווה הורדות הריבית של הפד, שעל פי ההערכות צפוי להתחיל בחודש יוני.

הנפילה האחרונה היא תמרור אזהרה: מומחים מנתחים לאן הולך שוק השבבים 
האינפלציה השנתית עולה, והורדת הריבית בארה"ב מתרחקת 

לפי דיווח של רויטרס, דיימון הדגיש בוועידה שבה השתתף בסידני אתמול (ג') כי הבנק המרכזי צריך להמתין ולחזק את האמינות של השוק במאמציו להילחם באינפלציה. "להוריד את הריבית במהירות ובדרמטיות תמיד אפשר. אבל גם אמינותו של הפד נמצאת על כף המאזניים. הייתי אפילו מחכה עד אחרי יוני, ונותן לזמן לעשות את שלו".

ברויטרס ציינו שההמלצה של דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב והשני בגודלו בעולם, מגיעה בשעה שהבנק המרכזי מתכונן להחלטת הריבית שצפויה להתקיים ביום רביעי הבא (20/03). רמת הריבית בארה"ב נמצאת כעת ברמתה הגבוהה ביותר מזה 22 שנים (5.5%) בעקבות מאמץ אגרסיבי למאבק באינפלציה.

השוק מתמחר כי בהחלטות הריבית הקרובות בחודשים מרץ ומאי, הפד יותיר את רמת הריבית ללא שינוי. במקביל, התחזיות המוקדמות מתמחרות כי הפחתת ריבית ראשונה של הפד צפויה להתקיים בחודש יוני בהסתברות של 80%. פאוול הצהיר בשבוע שעבר שהפד קרוב לתחושת הביטחון המספק כדי להוריד את הריבית וציין בפעם הראשונה כי הריבית לא צפויה לעלות בזמן הקרוב. מנגד, חברי פד אחרים הדגישו כי מתווה הפחתות הריבית יכול גם להתחיל רק "בהמשך השנה" או במהלך הקיץ.

עוד ציין דיימון כי על פי האינדיקטוריים הכלכליים בארה"ב אפשר כמעט להגיד שהכלכלה האמריקאית פורחת, אך הזהיר מפני ההסכמה הרווחת של הרעיון שהכלכלה תעבור בצורה חלקה לשלב צמיחה איטי יותר ('נחיתה רכה').

דיימון חושש מאינפלציה דביקה

דיימון מזהיר כבר זמן מה שהאינפלציה בארה"ב עשויה להיות דביקה ועלולה להישאר גבוהה למשך זמן רב. בנובמבר האחרון הוא הזהיר בראיון ליאהו פייננס כי ייתכן שהפד יעלה את הריבית לרמה גבוהה יותר, והדגיש כי להערכתו עסקים צריכים להיות מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר. "אני חושש שייתכן כי הם (הפד) עדיין לא סיימו", אמר במהלך אותו ראיון. חודשיים מאוחר יותר, בראיון לרשת CNBC בכנס הכלכלי בדאבוס בינואר האחרון, ציין דיימון כי הוא "זהיר" ביחס לכלכלה שכן "ישנם הרבה כוחות מאוד חזקים שישפיעו עלינו ב-2024 ו-2025", וציין בין היתר את המלחמה באוקראינה, המלחמה בעזה ומתקפות החות'ים על הספינות בים האדום, וזאת במקביל להידוק הכמותי של הפד, תוך כדי הפעולות שלו לצמצום המאזן שעומד כעת על כ-8.2 טריליון דולר.

בפברואר ציין דיימון בשיחת ועידה של הבנק כי השווקים לא מעריכים בסיכוי גבוה מספיק שהריבית תישאר גבוהה למשך זמן רב יותר, ואמר כי הוא חושב שיש סיכוי טוב שארה"ב הולכת למיתון. גם בשלישי האחרון הוא העמיד את הסיכויים למיתון על כ-65% וסירב לשלול אפשרות של סטגפלציה.

ייתכן שדיימון צודק וייתכן שהוא פסימיסט יתר על המידה, זאת נדע רק בדיעבד. כך או כך בשנים האחרונות יצא דיימון עם שורה של אזהרות קודרות, שהרבה מהן התפוגגו. באמצע שנת 2022, הזהיר דיימון כי "הוריקן" עומד לפגוע בכלכלה האמריקאית, ובוועידה פיננסית בניו יורק התריע: "כדאי לכם להכין את עצמכם". כפי שמיפה לאחרונה הוול סטריט ג'ורנל, יחד עם כמה ענקי פיננסים אחרים בוול סטריט, דיימון טעה, ואף הסביר: "הנחתי שחלק מהתמריצים הפיסקליים יתפוגגו עד עכשיו".

במקביל, דיימון הזכיר בוול סטריט ג'ורנל כי להערכתו מה ש"השתבש לטובה" היה שבסופו של דבר אנשים רבים לא הושפעו משמעותית מהריבית הגבוהה בארה"ב, כמו אלה שלקחו משכנתאות בריבית נמוכה לפני העלאת ריבית הפד או אנשים שהבתים שלהם בבעלותם. בנוסף הוא ציין שהממשל הגיב מהר יותר מאשר בעשורים קודמים כדי לסייע לכלכלה.