החות'ים הודיעו לרוסיה ולסין: לא נתקוף את הספינות שלכן בים האדום

לפי דיווח בבלומברג, החות'ים הגיעו עם רוסיה וסין להסכם במסגרתו לא יתקפו את ספינותיהן השטות דרך הים האדום • בתמורה, החות'ים יזכו לגיבוי פוליטי מצד שתי המדינות במועצת הביטחון של האו"ם

ספינת רובימאר - הראשונה שטבעה עקב מתקפות החות'ים / צילום: Associated Press, Maxar Technologies
ספינת רובימאר - הראשונה שטבעה עקב מתקפות החות'ים / צילום: Associated Press, Maxar Technologies

המורדים החות'ים מסרו לסין ולרוסיה כי ספינותיהן יכולות לשוט דרך הים האדום ומפרץ עדן מבלי שיותקפו, כך דווח בסוכנות הידיעות בלומברג. לפי הדיווח, הסינים והרוסים הביאו לכך בעזרת מו"מ שניהלו דיפלומטים מטעמם בעומאן עם בכיר מטעם החות'ים, מוחמד עבד אל־סלאם.

כנס התשתיות של גלובס | יו"ר נמל אשדוד חשף: נצא להנפקה, גם העובדים יקבלו חבילה
שאלות ותשובות | טיל שיוט פגע לראשונה בישראל. זו הסכנה שנשקפת ממנו

התמורה שדרשו וקיבלו החות'ים היא גיבוי פוליטי במועצת הביטחון של האו"ם. בהתחשב בעוצמתן של רוסיה וסין, שתיהן בעלות זכות וטו, טרם ברור כיצד יתבטא הגיבוי. הסיכום הזה מתרחש לאחר שמנהיג החות'ים, עבד אל־מלכ אל־חות'י, הודיע בשבוע שעבר כי ירחיב את ההתקפות אל האוקיינוס ההודי; וכן לאחר שהמתקפות של החות'ים בים האדום הפכו לקטלניות יותר.

בתחילת החודש, שקעה בים האדום אוניית הצובר "רובימאר", והייתה לאונייה הראשונה ששקעה כתוצאה ממתקפות החות'ים. מאז, היו הרוגים ראשונים בפגיעה באוניית הצובר True Confidence. החות'ים טענו כי זו ספינה אמריקאית, אך אין זו הפעם הראשונה שהם טועים. True Confidence הייתה בעבר בבעלות חברת אוקטרי קפיטל מלוס אנג'לס, אך הבעלים הנוכחיים אינם מארה"ב. בזווית הישראלית, ביום ראשון נפל לראשונה טיל שיוט ששיגרו החות'ים צפונית לאילת.

לאורך מלחמת "חרבות ברזל", תקפו החות'ים אוניות רבות, אך ניכר כי הם נמנעים במכוון מלפגוע באוניות רוסיות ובמיוחד סיניות, שהשתלטו מעשית על הסחר בים האדום - נתיב שבו עד המלחמה עברו 12% מהסחר העולמי. מנגד, כפי שנחשף בגלובס, ענקית הספנות הסינית קוסקו החליטה להפסיק להגיע לישראל.

הצעד של קוסקו מתבצע בעת שהסחר בנפט בין איראן לבין סין פורח. מחד גיסא, סין מהווה יעד לכ־91% מיצוא הנפט האיראני. מאידך גיסא, איראן מהווה מקור לכ־10% מיבוא הנפט הסיני. החות'ים אומנם פועלים פעמים רבות גם באופן עצמאי, אך ברור כי משטר האייתוללות בטהרן תמך מאחורי הקלעים במגעים עם סין וגם עם רוסיה, יעד יצוא מרכזי למל"טים מתוצרת איראן.

"המצב ככל הנראה יימשך עוד לא מעט זמן"

בתחום המסחרי, מנכ"ל חברת הובלת הרכבים הנורבגית "וולניוס ווליהלמסון", לאסה כריסטופרסן, אמר בראיון לאתר "טריידווינדס" כי החברה שלו תימנע מפעילות באזור "עד שיושג פתרון בשטח, פוליטי ואזרחי". החברה הנורבגית הייתה מובילת הרכבים הראשונה שהפסיקה לעבור בים האדום, כבר ב־18 בדצמבר.

בראיון אנטי־ישראלי, הוא נמנע מהתייחסות למתרחש במדינה בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר: "המצב נורא גם בעזה וגם המתקפות שהחות'ים מבצעים, כביכול בעקבות כך. אנחנו לא רואים שום פתרון צבאי למצב. שום פעולה צבאית לא יכולה להבטיח את ביטחוננו באזור". כריסטופרסן סיכם: "אנחנו לא יודעים מתי נשוב לים האדום, אבל המצב הנוכחי ככל הנראה יימשך עוד לא מעט זמן".