מתחילת המלחמה: חברות טק ישראליות נרכשו בסכום של כ־4 מיליארד דולר

לפי נתוני ארגון סטארט־אפ ניישן סנטרל, הסכום הכולל של המיזוגים והרכישות בענף ההייטק מאז פרוץ המלחמה עומד על 3.7 מיליארד דולר • חברות הטק הישראליות גייסו סכום מוערך של 3.1 מיליארד דולר, והוקמו למעלה מ־20 קרנות הון סיכון חדשות

מתחילת המלחמה: חברות טק ישראליות נרכשו בסכום של 4 מיליארד דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
מתחילת המלחמה: חברות טק ישראליות נרכשו בסכום של 4 מיליארד דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

נתונים חדשים מטעם ארגון סטארט־אפ ניישן סנטרל (SNC) שמתפרסמים היום (א'), ובוחנים את מצב תעשיית הטק מאז ה־7 באקטובר ובצל מלחמת "חרבות ברזל", מלמדים כי בחצי שנה האחרונה, חברות טק ישראליות גייסו סכום מוערך של 3.1 מיליארד דולר; זאת, במסגרת כ־220 סבבי השקעה פרטיים. עוד במסגרת הנתונים, עולה כי ההשקעה הגבוהה ביותר במסגרת אותם סבבים הייתה בחברת הפינטק Next Insurance, בה השקיעו שתי קרנות זרות סכום של מעל לרבע מיליארד דולר.

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית
ניתוח גלובס | חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

עוד מראים הנתונים, כי הסכום הכולל של המיזוגים והרכישות בענף ההייטק מאז פרוץ המלחמה עומד על 3.7 מיליארד דולר. בין החברות שנרכשו בסכומים הגבוהים ביותר ניתן למנות שש חברות סייבר, ביניהן חברת טאלון סקיורטי, שנרכשה על־ידי ענקית הסייבר פאלו אלטו  בסכום של 625 מיליון דולר; חברת דיג סקיורטי, שנרכשה גם היא על־ידי פאלו אלטו בסכום של 350 מיליון דולר; חברת אוואלור, שנרכשה על־ידי ענקית הסייבר זיסקיילר, בסכום של 350 מיליון דולר; וג'ם סקיורטי שנרכשה על־ידי וויז הישראלית, גם היא בסכום של 350 מיליון דולר.

שתי חברות סייבר נוספות, Flow Security ו-Spera Security, נרכשו גם הן בסכומים של 200 מיליון דולר ו־130 מיליון דולר, בהתאמה. גם בענף הבריאות בטק, היו מספר חברות שנרכשו בסכומים גבוהים. ביניהן, ניתן למצוא את חברת CartiHeal, המייצרת באמצעות אלמוגים שתלים שמטרתם לתמוך בסחוסים פגועים בגוף האדם, אשר נרכשה בסכום של 330 מיליון דולר.

כאמור, במהלך חודשי המלחמה (רבעון רביעי של 2023 ורבעון ראשון של 2024), נמדדו אקזיטים בסך של 3.7 מיליארד דולר, כאשר בחצי השנה שקדמה לפרוץ המלחמה, ברבעון השני והשלישי של 2023, סך האקזיטים עמד על סכום של 1.4 מיליארד דולר. במהלך 2023 כולה, סך האקזיטים עמד על 3.5 מיליארד דולר, כך לפי SNC. כלומר, סך הרכישות במהלך חודשי המלחמה חצו את סך כלל הרכישות בשנה החולפת כולה.

"לאחר המלחמה, נראה בייבי־בום של חברות טכנולוגיה"

נוסף על כך, כך לפי נתוני הדוח, מאז פרוץ המלחמה, הוקמו למעלה מ־20 קרנות הון סיכון חדשות, שגייסו סכום כולל של כ־2 מיליארד דולר. 11 מתוך כלל הקרנות הוקמו על־מנת לספק מענה לצורכי מימון דחופים של סטארט־אפים שחוו קשיים במימון בצל המלחמה. בין הקרנות הללו, ניתן למנות את Iron Nation, את קרן החוסן של OwrCrowd, את  Trendlines - Startup Shield SPV ואת קרן התמיכה של Google, כמו גם קרנות נוספות.

הנתונים הללו מגיעים במקביל למדידה של ירידה משמעותית בכוח האדם בענף מאז ה־7 באוקטובר; זאת, בין היתר, בשל גיוס של כ־15% מעובדי הטק למילואים, כמו גם פערי מימון לטווח קצר שנגרמו בשל המלחמה והשפיעו, בעיקר, על הסטארט־אפים הקטנים. נתוני הדוח נאספו מפלטפורמת המידע העסקית של הארגון Finder.

אבי חסון, מנכ"ל SNC, מסר כי "למרות המשך הפעילות והחוסן שמפגין הטק הישראלי בחודשים האחרונים, משיכת השקעות היא האתגר המרכזי של האקוסיסטם היום. הערכות שווי אטרקטיביות ופוטנציאל צמיחה גבוה מהווים הזדמנות להשקעה איכותית בחדשנות הישראלית עבור משקיעים. אני צופה שלאחר המלחמה, נראה גל חדש של חדשנות, 'בייבי־בום' של חברות טכנולוגיה, שייצור הזדמנויות חדשות עבור הטק הישראלי".