החברה שהימרה בגדול על הביטקוין ומציגה תשואה של מאות אחוזים בשנה

חברת התוכנה האמריקאית מיקרו סטרטג'י החלה להשקיע כל דולר פנוי בביטקוין • לאחר תקופה של הפסדים, היא הרוויחה השנה את כל הקופה • שורטיסט אחד קלקל מעט את החגיגה

מטה מיקרוסטרטג'י בווירג'יניה. בעיגול: מייקל סיילור, יו''ר דירקטוריון החברה / צילומים: שאטרסטוק, ReasonTV-wikipedia
מטה מיקרוסטרטג'י בווירג'יניה. בעיגול: מייקל סיילור, יו''ר דירקטוריון החברה / צילומים: שאטרסטוק, ReasonTV-wikipedia

לפני שלוש שנים, בשיא מגפת הקורונה, החליטה חברת שירותי התוכנה והבינה העסקית מיקרו סטרטג'י להוציא מעט מערימות המזומנים בהן היא מחזיקה ולקנות ביטקוין. היקף העסקה: 20 אלף מטבעות במחיר של 11 אלף דולר לאחד. שם החל "ספין אוף" משמעותי בפעילות חברת התוכנה הוותיקה שפעילה כבר משנות ה־80.

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע
WSJ | פרמיית "גאונות": החברה שהמציאה מחדש את ההימור על הביטקוין

מאז, כל דולר פנוי שיש בקופת החברה משמש לרכישת עוד ועוד מטבעות ביטקוין. מי שעומד מאחורי המדיניות הזו הוא מייקל סיילור בן ה־59, שנחשב לאחת הדמויות הצבעוניות בוול סטריט ולגורו עבור משקיעי הביטקוין, והמשקיעים אוהבים את זה, אפילו מאוד. רק בשנה האחרונה, קפצה מניית מיקרו סטרטג'י בכ־483%, הביטקוין עצמו, לשם השוואה עלה "רק" ב־150%. המדדים המובילים בוול סטריט, ה־S&P 500 והנאסד"ק עלו אותה תקופה ב־30% ו־40% בהתאמה.

המנכ"ל צפה את העתיד

הרכישה הראשונה שביצעה החברה עוררה לא מעט תהיות אך סיילור, שכיהן אז בתפקיד המנכ"ל, עמד על שלו. "לאור גורמים רבים דוגמת מגפת הקורונה, תזרימי הכספים הממשלתיים לתדלוק המשק יחד עם אי הוודאות הכלכלי העולמי, אנו מאמינים שערכן של ההשקעות במזומן יירד", אמר אז. הירידה בפעילות הכלכלית באותה התקופה אכן הורגשה היטב בחברה, שסבלה מתשואות נמוכות על השקעותיה. המנכ"ל חזה את מה שיקרה כמה שנים לאחר מכן, והפך בעצמו לאדם עשיר במיוחד. קריפטו, אמר, "הוא מוצר טוב יותר לשמירה על ערך ומהווה השקעה אטרקטיבית יותר לעומת מזומן. מיקרו סטרטג'י זיהתה את המטבע המבוזר כנכס השקעה לגיטימי שעולה על הכסף ובהתאם לכך תבצע התאמות בכדי להפוך את הביטקוין למטבע העיקרי בו היא מחזיקה כיתרות רזרבה".

מיקרו סטרטג'י אינה חברה חדשה, היא נוסדה בשלהי שנות ה־80 והונפקה בבורסה בארה"ב לפני סוף המילניום. בעוד שהחברה מספקת שירותים, רכישותיה בשוק המטבעות המבוזרים הן שהפכו אותה למסקרנת עבור המשקיעים. החזון של סיילור לחברה השתנה, ומחברת תוכנה ובינה עסקית הוא מקווה שמיקרו סטרטג'י תהפוך לחברת "פיתוח לביטקוין". כזאת שתנצל את זרם הכספים המגיע מעסקי התוכנה שהיא מבצעת בכדי לממן קניות נוספות ולפתח את השוק המבוזר.

היום, לפי פרסומי החברה, ברשותה מעל ל־200 אלף ביטקוין השווים 14.7 מיליארד דולר. לפי דוח של בנק ההשקעות קנקורד, בעקבות רכישותיה בשנים האחרונות הפכה החברה למחזיקה התאגידית הגדולה ביותר. יתרה מזאת, שווי השוק הנוכחי של החברה, הינו 27 מיליארד דולר. משמע שחצי משווי החברה מגיע מאחזקות הביטקוין שלה בלבד.

בשיא הראלי של הביטקוין בחודש האחרון, מניית החברה הציגה תשואה שנתית של 660%. מאז היא איבדה מעט גובה והתשואה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על "רק" 480%. אחת הסיבות נעוצה בשורטיסט אחד מקרן קריסדייל קפיטל. בדוח מפורט שפרסם ביום חמישי האחרון, טען כי מחיר המניה מנופח ופתח בשורט על החברה. כתוצאה, המניה צנחה ב-11% ביום אחד בלבד.

בודדים במערכת

סיילור לא מהסס להשקיע גם את כספו האישי בביטקוין. הוא רכש עשרות אלפי מטבעות, ובתחילת 2020 הצהיר שברשותו כמעט 20 אלף. בתחילת השנה מכר סיילור מניות שהחזיק במיקרו סטרטג'י, בשביל לרכוש ביטקוין נוספים. יחד עם מניותיו שווה סיילור כ־3.75 מיליארד דולר לפחות - כיום לאחר הקפיצה הגדולה בערך הביטקוין בשנה האחרונה, ניצב סיילור ברשימת אלף עשירי העולם.

למרות הנסיקה המטאורית של החברה ואמירות המייסד המצדד בביטקוין, חברות ציבוריות אחרות אינן ששות להחזיק את המטבע כחלק ממאזן ההחזקות שלהן. מלבד טסלה, רק חברות הקשורות לשוק הקריפטו ביצעו מהלך דומה. מניית החברה נהייתה פרוקסי של המטבע ועקומת המניה מדוייקת למסלול עליתו וירידתו של שוק הביטקוין מאז החלה החברה לרכוש מטבעות. נראה שהמהלך שביצעה החברה על מנת לגדר את עצמה נגד היחלשות הדולר ושמירת נכסיה הפך להזדמנות אסטרטגית.

אך לא הכל היה תמיד על מי מנוחות. ב־2022, עזב סיילור את תפקיד המנכ"ל ונשאר יו"ר הדירקטוריון. כשעזב את מיקרו סטרטג'י הפסידה החברה כמעט מיליארד דולר כתוצאה מנפילת שווי המטבע באותה תקופה. סיילור המשיך לפקח על רכישת המטבעות של החברה, וכשעזב את תפקיד המנכ"ל אמר בראיון כי "ביושבי כיו"ר אני אוכל להמשיך ולהתמקד יותר ברכישת הביטקוין שלנו ויוזמות לעידוד תעשיית הביטקוין, בזמן שמחליפי יותר לנהל את ביצועי החברה הכללים". כפי שזה נראה כעת ההימור לטווח ארוך השתלם.