שוק המשפיענים הישראלי מגלגל 60 מיליון דולר בשנה, ויש מי שמרוויחות יותר

בשנה החולפת הרוויחו נשים פי 14 מגברים ברשתות החברתיות - כך עולה מדוח Humanz על פערי השכר בקרב המשפיענים בישראל • מנכ"ל Humanz, ליאב רפאל חן: "הן מגיעות להכנסות של מאות אלפי שקלים בחודש, וזה קורה הודות לשתי תכונות: אותנטיות ושיתופיות"

יוצרות תוכן שעובדות עם יומנז: אן זיוי, ליאל אלי ומרין נידם / צילום: צילומי מסך מאינסטגרם
יוצרות תוכן שעובדות עם יומנז: אן זיוי, ליאל אלי ומרין נידם / צילום: צילומי מסך מאינסטגרם

בענפים רבים בישראל, גם כיום קיים פער בין נשים לגברים: הן באיוש עמדות ההשפעה, והן בגובה השכר. אבל יש מקום אחד שבו הדומיננטיות הנשית בולטת בכל פרמטר: ענף המשפיענים. על פי נתוני חברת Humanz הישראלית, שפיתחה פלטפורמה המחברת בין משפיענים לחברות ומותגים, ב-2023 היוו יוצרות התוכן 90% ממובילי הקמפיינים ברשתות החברתיות, ומדובר במגמת עלייה לעומת שנים קודמות. 

השוק הזה מגלגל 250 מיליארד דולר בשנה. מה חושבים עליו בגולדמן זאקס?

לא רק שנשים הן הרוב המוחלט בתחום, הן גם מרוויחות יותר. נתוני יומנז מראים כי מבין 100 יוצרי ויוצרות התוכן המרוויחים ביותר בשנה האחרונה, 97 הן נשים. הגבר הראשון שמופיע ברשימה מגיע רק במקום 21 (בחברה סירבו לומר במי מדובר). אם בשנים 2020־2021 סך כל ההכנסות של יוצרות נשים הגיעו לפי 8 מסך כל ההכנסות של יוצרים גברים, בשנת 2022 הפער גדל לפי 10, ובשנת 2023 עמד על שיא של פי 14.

"בכל שנה, 80%-90% מהיוצרים החדשים הן נשים, ולכן לדעתי ב־2024 פער ההכנסות יעמוד על פי 20", מסביר מנכ"ל יומנז, ליאב רפאל חן. "זה קורה הודות לשתי תכונות: אותנטיות ושיתופיות. נשים מייצרות תוכן אמיתי לקהילה שלהן, ויודעות לדבר אליה באופן אותנטי.

"עבודה עם משפיענים היא לא עוד שיטת פרסום, זו לא מודעה שעומדת בפני עצמה, אלא מקום שבו מתקיימת שיחה. משפיעניות מדברות עם הקהל שלהן על בעיה, חושפות אותו לפתרון שהן מאמינות בו, מקבלות פידבקים, ואז מציעות את הפתרון שעבד עבורן - והן עושות את זה ממש טוב".

כל כך טוב, שבשנים האחרונות גם מותגים שמשיקים מוצרים לגברים - בשמים, למשל - מקדמים אותם דרך נשים. "ברמת החשיפה והמעורבות רואים שזה עובד, בזכות כוח הקנייה המשמעותי של יוצרות התוכן והקהל שלהן", מסביר חן. "בהרבה מאוד נישות, הן מתחלפות קריאת מאמרים בגוגל וחיפוש המלצות, כי הכול מגובה בניסיון אישי".

נשות העסקים החדשות

יומנז נוסדה ב־2017 על ידי חן, רועי נעמן, אלירן מויאל, קובי דלל ושמואל גולדפרב. החברה מעסיקה כ-100 עובדים, מרכז הפיתוח שלה נמצא בתל אביב, ויש לה גם משרדים בברזיל, ארה"ב, טורקיה ודרום אפריקה. כ־250 אלף יוצרי תוכן בעולם פועלים באמצעות האפליקציה של יומנז, כאשר השווקים הגדולים ביותר הם ברזיל וטורקיה. עד כה גייסה החברה כ-17 מיליון דולר, ובין לקוחותיה הבולטים בארץ נמנים קבוצת לוריאל, סמסונג, מייבן, רנואר וטרמינל X.

מנתונים שפורסמו בסטטיסטה לאחרונה עולה כי ב־2023 הגיע שוק הפרסום הישראלי באמצעות משפיענים להיקף של כ־61 מיליון דולר. התחזית היא שב־2024 יגיע היקף השוק לכ־70 מיליון דולר, וב־2028 ל־107 מיליון דולר. לפי נתוני יומנז, בארץ יש כיום 50 אלף יוצרי תוכן, מתוכם החברה עובדת מדי חודש עם 5,000־6,000.

בין יוצרות התוכן המובילות מונה חן את דניאל גרינברג, יובל כספית, עינב בובליל ודנית גרינברג. לצדן טאלנטיות כמו לירן כוהנר, ירדן הראל, יעל גולדמן, ריף נאמן ועדן פינס; יזמות כמו אן זיוי (Anze) וליקי רוזנברג־מיכאלי (likys); וקומיקאיות כמו ליאל אלי, מיה דגן ושירלי לוי.

יש גם יוצרות עם יחסית מעט עוקבות, כמו עדי כהנים, רותם דבש ומרין נידם, שלדבריו "צמחו מהרשת, בנו סביבן קהילה אדוקה ומצליחות לקדם קמפיינים ברמות הכי גבוהות".

אז איך עובד המודל העסקי? באופן רשמי, משפיעניות המדורגות כ"A ליסט" מרוויחות עשרות אלפי שקלים בחודש, בעוד שמיקרו וננו משפיעניות מרוויחות כמה אלפי שקלים בחודש. בפועל, המטרה היא לבסס שיתופי־פעולה מבוססי ביצועים לאורך זמן, כך שהמשפיענית מרוויחה מהמכירות, ויכולה להגיע לכמה מאות אלפי שקלים בחודש - גם אם אין לה מאות אלפי עוקבים.

"בשיטה הזו אין פיקס פרייז גבוה בהתחלה, אבל זה מאפשר ליהנות מההצלחות", מחדד חן. "המשפיעניות הופכות לנשות עסקים שלא רק מפרסמות, אלא ממש עונות על שאלות של לקוחות. אם מסתכלים על השוק הגלובלי, אז השלב הבא הוא להקים מותגים משל עצמן. זה בעצם ווייט לייבל שמשפיעניות לוקחות, כל אחת בנישה שלה - אוכל, ביוטי, טיולים או אופנה - והן הופכות להיות המותג עצמו".

ביצועים בזמן אמת

עבור המותגים עצמם פיתחו בשנה שעברה ביומנז פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית, המאפיינת את מסע הלקוח באתרי מכירות, ויודעת למדוד ולשקף בזמן אמת את הנתונים עד לרמת הרכישות בקופה.

"הפיצ'ר הזה פותר נושאים כואבים של בעבודה עם משפיענים, למשל איך לייצר שיתופי־פעולה אפקטיביים", מסביר חן. "עם הכלי שפיתחנו אפשר לרדת לרמת הרזולוציה - למשל, למצוא משפיענית אופנה בלוס אנג'לס שמתעניינת בנייקי. אחרי שכבר עבדת איתה, תוכלי להשתמש בכלי כדי למצוא משפיעניות דומות.

"המערכת הזו מאפשרת קפיצת מדרגה בכל הנוגע לביצועים בזמן אמת. ברגע שהתוכן עולה לרשת, אפשר לראות האם העוקבים מתחברים למוצרים, כמה נכנסו, האם התכנים מניעים לפעולה והאם יש התעניינות בעוד תכנים כאלה. כלומר, הכול מוכוון דאטה וביצועים, וזה מה שישנה את פני התחום".

ליווי ליוצרות מתחילות

לאחרונה הוחלט ביומנז להקים יחד עם אן זיוי קהילה המלווה יוצרות מתחילות, ומסייעת להן בצעדיהן הראשונים בתעשייה. "מתוך הבנה שהכוח הנשי משמש כמנוע צמיחה לחברות בישראל, וששיתופיות היא חלק מהמשחק, הגענו למסקנה שמשפיענית טובה היא אחת שמגלה את סודותיה, ונותנת מהידע והניסיון שלה לקהל שלה", מספר חן. "כרגע הקהילה מונה כ־150 יוצרות מתחילות, שכבר השתלבו בשמונה קמפיינים".

מה קורה בקהילה הזו? "היוצרות מגיעות עם אלף עוקבים, ולומדות איך לדבר טוב ונכון יותר ברשת, כל אחת לפי הנישה שלה. אנחנו משקיעים היום בשכבת יוצרות התוכן של השנה הבאה. למעשה, הקשר איתן יהיה מוטמע בתפקיד של מנהל השיווק העתידי.

"במעגל הזה יש עוד הרבה לאן לגדול ולשפר, ולכן בנינו פורום מצומצם של יוצרות שמגיעות אלינו למשרדים ומביאות אינסייטים, ואנחנו הופכים את זה לפיצ'רים שישפרו את החוויה שלהן ושל המותגים. האחרון שהכנסנו נועד להראות כמה אנשים הוסיפו את המוצר לעגלה, כדי שאפשר יהיה לתת הנחה יותר גדולה על מוצר שמתעניינים בו.

"עד היום, המידע הזה היה זמין רק למותג, שקיבל דוח יומי או שבועי, אבל לא ליוצרות התוכן שעובדות איתנו - אלא אם שולחים להן כל שבוע. אבל זה מייצר ניהול לא יעיל, שמבזבז הרבה זמן. באפליקציה הן מקבלות את המידע בזמן אמת, ועושות אופטימיזציה".

האם קרב היום שבו כלי בינה מלאכותית יחליפו משפיענים? לא לפי חן. "אנחנו מאמינים באותנטיות של הפרסונה עצמה, שמייצרת את התוכן ומדברת למצלמה. בינתיים לא נתקלתי בפתרון טכנולוגי שיחליף אותן".­