חטופים | סיקור שוטף

המונים מתאספים מול משכן הכנסת במחאה להשבת החטופים ובקריאה לבחירות

לראשונה ממחדל 7 באוקטובר, וכשישה חודשים לאחר שיקיריהן נחטפו לעזה: משפחות חטופים יחד עם מוחים הקוראים לפיזור הכנסת מתאספים מול המשכן • בין הנואמים בבמה המרכזית: משפחות חטופים, משפחות שכולות וחיילי מילואים • עדכונים שוטפים

ההפגנות בסמוך לכנסת
ההפגנות בסמוך לכנסת

בני משפחות חטופים, יחד עם שורת ארגוני מחאה וארגוני חברה אזרחית הקוראים לפיזור הכנסת ולקביעת מועד מיידי לבחירות, פתחו הערב (א') בשבוע של אירועי מחאה מול המשכן, לאחר ערב של מחאה סוערת בשורת מוקדים ברחבי הארץ - לראשונה ממחדל 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה.

עדכונים שוטפים

21:40 - מפגינים צועדים ממשכן הכנסת למעון ראש הממשלה ברחוב עזה

21:08 - ציר בגין נפתח לתנועה, המונים חוסמים את שדרות יצחק רבין

לאחר שנחסם לתנועה עקב הדלקת מדורה, הציר המרכזי בבירה נפתח לתנועה. המוני מפגינים חוסמים את שדרות יצחק רבין הסמוכות, מכת"זית עם מי בואש הופעלה בידי המשטרה. מפגינה אחת נעצרה עקב שימוש באבוקות.

ממשטרת ישראל נמסר: "חלק מהמפגינים חוסמים את כביש בגין באזור מחלף קריית משה והמקטע נסגר לתנועת כלי רכב. שוטרים מפנים את הנהגים לדרכים חלופיות ופועלים לפיזור מפרי הסדר והמתפרעים שחוסמים את הציר הראשי. לאחר שקצין משטרה כרז למפרי הסדר לפנות את הציר ללא הועיל, המשטרה כעת פועלת בכוח ובאמצעים לפיזור הפרות סדר לפיזור המתפרעים".

20:53 - מפגינים הדליקו מדורה על מחלף בגין בכניסה לירושלים, הציר נחסם

ארגוני מחאה צעירים בהם החזית הורודה, משנים כיוון, היום שאחרי ודור שינוי הובילו צעדה לעבר מחלף בגין בירושלים וחסמו אותו לתנועת רכבים. כוחות משטרה התעמתו עם המפגינים שהבעירו מדורה - פרשים במקום.

20:48 - מפגינים הדליקו זיקוקים ורימוני עשן סמוך ל בית המשפט העליון. לפחות שניים נעצרו

20:35 - אח החטוף: "נתניהו אל תדבר על יוני אחיך - איפה אתה ואיפה הוא? אתה הפוך ממנו"

דני אלגרט, אחיו של איציק שנחטף מביתו בניר עוז, נאם והתייחס להתנהלות חברי הממשלה: "מנסים לשבור את הגב שלנו ומשסעים בנו, נפגשנו עם נתניהו והוא סיפר לנו סיפורי מורשת קרב. אני מסתכל עליו ואומר, איפה אתה ואיפה גיבורי אנטבה? איפה אתה ואיפה יוני נתניהו - אתה הנגטיב שלו"

20:15 - מארגני ההפגנה: "קוראים לפיזור מיידי של הכנסת ויציאה לבחירות"

מנכ"ל תנועת "חופשי בארצנו" ערן שוורץ, המארגנת את ההפגנה אמר כי "אחרי האסון הגדול ביותר בתולדות המדינה, ולצד חוסר היכולת של הממשלה לקבל את ההחלטות הקשות הנדרשות כעת, ובראשן השבת החטופים והחטופות - אנו קוראים לחברי הכנסת מכל המפלגות לפעול באחריות לאומית, להתעלות מעל האינטרסים הפוליטיים הצרים, ולהביא לפיזור מיידי של הכנסת כדי לצאת לבחירות בהקדם".

20:00 - בן משפחה לפצועי שבעה באוקטובר: "130 חטופים נדרשים להגיד לשרה נתניהו תודה"

שיראל חוגג, שבני משפחתו נפצעו קשה ב-7 באוקטובר נאם ואמר כי "ממשלת האסון שנשבעה אמונים למדינת ישראל - מעלתם בעם, הפקרתם את העם, הפקרתם את המדינה בזמן שילדינו ובנותנו נלחמים בהגנה על המולדת, אתם עושים פוליטיקה בזויה שפוגעת בחיילינו, בילדינו, באנשי מערכת הביטחון, ביחסים הבינלאומים ובעתיד המדינה - בושה".

חוגג התייחס לחברי הכנסת והשרים בממשלה וכינה אותם "חבורת המועלים באמון העם", הוא הוסיף כי: "מפינדרוס ועד רגב, מבן גביר ועד נתניהו. מאמסלם הנופש בטברנה, השרים הנעדרים ועד השותקים - כולכם הובלתם את העם שלי לאסון. ולנעדר הראשי - ראש ממשלת האסון. תושבי העוטף זועקים 15 שנה על המחדל, אתה מעלת באמון הציבור, באמון העם, מימנת את החמאס, בנית צבא של טרור - אתה הוזהרת. אתה הראש - אתה אשם."

חוגג סיכם ואמר כי העם יבהיר לממשלה שהדור הנוכחי יצא למסע תיקון כדי "להחליף את הכישלון והאסון. בחירות עכשיו!".

19:46 - יאיר לפיד: "נתניהו מתעלם מקיומם של החטופים, מהמשפחות שלהם, כולם שקופים בעיניו"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר על במת ההפגנה כי "יש רק דבר אחד שחשוב לנתניהו - להישאר בלשכה. לנצח להיאחז בקרנות הלשכה. שתישרף המדינה, העיקר הלשכה. זה כל מה שחשוב לו. להישאר בתפקיד". 

לפיד התייחס בנאומו גם לכך שהכנסת יוצאת לפגרה באמצע המלחמה: "אמרנו להם שלמילואימניקים אין פגרה. לחטופים אין פגרה, זה לא מעניין אותם". עוד אמר לפיד כי כל מי שיושב בממשלה הזאת - האחריות עליו: "כל שר שלא מתפטר, כל חבר כנסת שלא מצביע נגד הממשלה, שלא עוזר לנו לשלוח או הביתה, זה עליו. הכתם הזה יהיה דבוק אליו לכל ימי חייו". 

19:36 - בת נרצח וחטופה: לא האמנתי שהחזרת החטופים לא תהיה המשימה הראשונה של הממשלה"

כרמית פלטי קציר, שאביה נרצח ואמה חנה שוחררה משבי חמאס, אמרה מעל בימת הנאומים: "אמא שלי חזרה מהשבי אישה פצועה בגופה ובנפשה, בסכנת חיים. היא איבדה את בעלה את ביתה ואת קהילתה והיא מתחננת בכוחותיה האחרונים שיחזירו את מי שעוד נשאר בשבי 177 ימים".

פלטי קציר המשיכה לנאום ואמרה כי האמינה שהחזרת החטופים תהיה המשימה הראשונה של הממשלה: "לא האמנתי בשום תרחיש שאצטרך להילחם על זכותם של אמי ואחי על זכותם של החטופות והחטופים לחזור הביתה. לא האמנתי שחצי שנה אחרי אני צריכה להילחם עם גורמים בממשלה ועם גורמים בציבור לחזור בחיים או לחזור בכלל". 

19:12 - אלפים צועדים לעבר הכנסת בקריאה לבחירות, בהפגנה הגדולה ביותר מ-7 באוקטובר

18:43 - פעילי מחאת אחים לנשק צעדו בשכונת מאה שערים בקריאה לשוויון בנטל השירות, ביצים ואבנים נזרקו לעברם

דרור ארז, בוגר סיירת מטכ"ל וממובילי אחים לנשק, פנה לקהל ביידיש: "תגידו למנהיגים שלכם די, אנחנו רוצים להיות חלק מהעם היהודי במדינת ישראל. אנחנו צריכים שתתגייסו לצבא, אנחנו לא יכולים לסחוב אתכם על גבינו. אנחנו רוצים שוויון בנטל מה שהיה לא יהיה, כי אי אפשר אחרת". שוטרים מפנים באלימות את המוחים, ביצים ואבנים נזרקו לעבר המפגינים. תושב מאה שערים נעצר לאחר שהפיל קטנוע משטרתי והשליך חפצים.

אמש הודיעו משפחות חטופים וחטופות, שמוחזקים בעזה 177 ימים, כי הן מחריפות את המאבק להשבת יקיריהן - ויפסיקו לקיים את העצרות שנערכו מידי מוצאי שבת בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב. במחאות שנערכו אמש בשורת ערים, בהן תל אביב, ירושלים, קיסריה, רעננה, באר שבע, אילת, צומת כרמיאל וצומת שער הנגב - נעצרו 16 מפגינים.

בהפגנה המרכזית שתיערך הערב מול משכן הכנסת צפויים לנאום: כרמית פלטי-קציר, אחותו של אלעד קציר, ש נחטף מקיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר , ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שיראל חוגג, שבני משפחתו נפצעו קשה בטבח, סיגלית הלל, שבנה אורי ז"ל נרצח במסיבת הנובה ויעקב גודו, שבנו תום ז"ל נרצח בכיסופים ו הקים את מאהל המחאה מול הכנסת.

עוד צפויים לנאום ד"ר יהל קורלנדר, שפונתה מביתה בצפון, ערן שוורץ, מנכ"ל תנועת חופשי בארצנו, השחקנית יעל פוליאקוב, סרן במיל' עמרי רונן ש סבתו נירה ז"ל נרצחה ב-7 באוקטובר , ראש מיזם 929 הרב בני לאו, המשנה ליועמ"ש לשעבר דינה זילבר ומשה רדמן ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית. את העצרת ינחו עו"ד רותם פרלמן-פרחי, ממובילות מחאת העם חיפה והשחקנית עינת ארליך.

פורסם לראשונה ב-N12