נתניהו הכריז על הקמת מנהלת צפון, אבל ביישובים לא מכירים יוזמה כזאת

ראש הממשלה הצהיר כי לאחר התייעצות עם ראשי הרשויות החליט להקים גם בצפון הארץ מנהלת, בדומה לתקומה שפועלת בדרום, אלא ששם לא יודעים במה מדובר • יו"ר פורום יישובי קו העימות: "נהפוך הוא - אמרו לי שמנהלת לצפון זה דבר לא יעיל" • גורמים בממשלה: "זה יהיה גוף קטן, מצומצם ואיכותי"

רה''מ בנימין נתניהו, במסיבת העיתונאים, אמש (א') / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
רה''מ בנימין נתניהו, במסיבת העיתונאים, אמש (א') / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

תוקם מנהלת ליישובי הצפון או לא תוקם? במסיבת העיתונאים שקיים בתחילת השבוע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא הודיע רשמית כי "אחרי התייעצות עם ראשי היישובים בצפון, אנחנו הולכים להקים מנהלת מקבילה למה שעשינו בדרום. נדאג לצרכים האזרחיים של התושבים וכמובן להחזרתם לבתיהם". מדובר בבשורה חשובה לתושבים לאורך הגבול עם לבנון, אשר מרגישים חסרי מענה כבר חודשים, אך היא מגיעה "בניגוד לכיוון הרוח" שנשבה ממשרד ראש הממשלה בימים האחרונים.

בעקבות מותו של אזרח: כל העובדים מהודו הוצאו מיישובי גבול הצפון
ניתוח | משקיעי נדל"ן, שימו לב: הגזרות שמתכננים ברשות המסים והמסרים הכפולים
מתווה החל"ת מסתיים, ועובדים בענף התיירות והפנאי נשארים ללא פתרון

בשבוע שעבר פורסם בגלובס כי גורמים בסביבת משרד ראש הממשלה טוענים שהקמת מנהלת בצפון לא נמצאת על הפרק. אותם גורמים טענו כי אומנם המצב בצפון אינו פשוט, אך ממדיו מאפשרים למשרדי הממשלה לספק את המענה הדרוש ולכן אין צורך בהקמת מנהלת מיוחדת לטיפול ביישובי הצפון. גם ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, אשר משמש במקביל כיו"ר יישובי פורום קו העימות, מספר כי קיבל את אותו הרושם: "אינני יודע על איזו מנהלת דיבר אתמול ראש הממשלה. רק לפני 24 שעות אמרו לי במשרד ראש הממשלה שאין כוונה כזו. נהפוך הוא - משרד רוה"מ מדבר איתנו על כך שמנהלת לצפון זה דבר לא יעיל".

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויור פורום קו העימות / צילום: דני צחורי
 משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויור פורום קו העימות / צילום: דני צחורי

גוף בהפעלת משרד רה"מ

גורמים בממשלה המעורים בפרטים מסבירים כי אין שינוי בעמדת ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה, וכי מדובר יהיה בגוף אשר יפעל בדומה למנהלת תקומה, מבחינת האחריות לשיקום ולפיתוח היישובים, אך בניגוד לתקומה - הוא יהיה חלק ממשרד ראש הממשלה, ולא יפעל כגוף חיצוני. "לא ימונה פרויקטור חיצוני, הוא לא ישב במשרדים נפרדים ולא יוקצו אותם 18 מיליארדי שקלים שהוקצו למנהלת תקומה. מדובר באירוע קטן יותר, והוא יתופעל על ידי משרדי הממשלה, ומשרד ראש הממשלה ישמש כפרויקטור". לדבריהם, הקמת הגוף אשר יהיה אמון על יישובי הצפון תובא לאישור הממשלה ב־14 באפריל, והתקציב ההתחלתי שיוקצה לו הוא סביב 3.5 מיליארד שקל שעליהם הכריז ראש הממשלה בישיבת הקבינט בצפון בסוף ינואר. "זה יהיה גוף קטן, מצומצם ואיכותי, עם הרבה פחות תקנים מאלו שהוקצו למנהלת תקומה".

ובינתיים בדרום: התוכנית האסטרטגית של תקומה טרם הוצגה לממשלה

מסיבת העיתונאים שערך ראש הממשלה הוא מצא זמן להחמיא לעבודת מנהלת תקומה, המנהלת האחראית על שיקום יישובי עוטף עזה, שאת פעילותה הוא שואף "להעתיק" גם לצפון. ומה קורה בימים אלו מבחינת הצעדים המרכזיים שמקדמת המנהלת?

בהחלטת הממשלה 1127 שאושרה באמצע דצמבר נקבעו כמה אבני דרך לפעילות המנהלת, ובהם השלמת גיבוש תוכנית חומש (התוכנית האסטרטגית) למנהלת תקומה, בתוך 100 יום ממועד קבלת החלטה זו - קרי עד 19 במרץ; וגיבוש הצעת חוק לעוטף עזה, "הצעת חוק חבל התקומה", שתופץ לציבור כתזכיר חוק בתוך 60 ימים - קרי עד 8 בפברואר.

חודשיים עברו והתזכיר לא הופץ

התוכנית האסטרטגית אומנם הוצגה בפני ראש הממשלה במסגרת לוחות הזמנים שסוכמו, אך טרם הוצגה לממשלה. לאחרונה קיימה מנהלת תקומה כנס להצגת התוכנית בפני ראשי רשויות ומנהלי הקהילות בעוטף, ובעקבות הערות שעלו בו היא הועברה לביצוע כמה השלמות מקצועיות; תזכיר החוק הועבר בין משרדי הממשלה אך טרם הופץ לציבור, על אף שחלפו כבר כמעט חודשיים מהמועד שסוכם להפצתו.

ממנהלת תקומה נמסר כי "המנהלת הציגה את התוכנית לרוה"מ בתאריך 21 במרץ. בהתאם ללוח הזמנים המעודכן, התוכנית עתידה להיות מוצגת בפני הממשלה בתאריך 14 באפריל. טיוטת תזכיר החוק גם היא הועברה לאישור משרד רוה"מ, וממתינה לאישור להפצה לציבור". הגורמים במשרד רה"מ מציינים כי תזכיר החוק צפוי להתפרסם השבוע.

בינתיים נמשך כל העת הירי על יישובי הצפון, מאזור נהריה ושלומי שבגבול המערבי, ועד לרמת הגולן שבגבול המזרחי. על פי נתוני פיקוד העורף, כמעט בכל יום נשמעות יותר מעשר אזעקות לאורך הגבול, ובכמה מקרים נורו מטחים של עשרות רקטות אל היישובים. באחד המטחים האחרונים אל קריית שמונה נהרג זאהר בשארה, בן 38 מעין קנייא שבגולן.

הצפון, למעשה, אינו מתפקד מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל". ענפים שלמים נפגעו קשות, בהם ענף החקלאות, ורבים אחרים עוד צפויים להיפגע כדוגמת ענף התיירות, שנכנס לאחת מתקופות השיא שלו בימים כתיקונם. הנתונים העדכניים מדברים על כ־51 תושבים מפונים כמעט חצי שנה. ברבים מכבישי הצפון מוצבים קירות ענק מבטון, המיועדים להגנה מפני פגיעת טילים ישירה, והתושבים מתמודדים עם התראות ועם הודעות ל"כוננות ספיגה" כמעט באופן יומיומי.

בית שנפגע בצפון, בחודש שעבר / צילום: Reuters, Carlos Garcia Rawlins
 בית שנפגע בצפון, בחודש שעבר / צילום: Reuters, Carlos Garcia Rawlins

ברשויות לא משתכנעים

דוידוביץ, אחד המבקרים הגדולים של התנהלות הממשלה מאז פרוץ המלחמה, זועם: "אין מילים לומר על רמות הכעס ועל תחושת אובדן הדרך, אל מול חוסר ההתייחסות וחוסר הרצינות מצד הממשלה לתושבי קו העימות. מדברים איתנו, ובפועל התוצאות הן אפס".

על הודעת ראש הממשלה בנושא הקמת המנהלת הוא אומר: "אין תקציב מוקצה, אין שום תוכנית. זה לעג לרש, זו בושה וחרפה וזה חוסר הבנה של המצב שבו אנחנו נמצאים. אין לא טיפול ולא הסדרה, לא ביטחון ולא מענה מצד הממשלה". דוידוביץ טוען עוד כי התוכנית שעליה הכריז נתניהו בסוף ינואר, להקצאת 3.5 מיליארד שקל לפיתוח יישובי הצפון, טרם הוצגה לראשי הרשויות. "הייתי שמח לומר שיש איזושהי קריאת כיוון, לפחות, אבל אין שום דבר - בטח שלא בכיוון של הקמת מנהלת. כואב לי על אובדן הדרך. הממשלה איבדה את הצפון". אותם גורמים בממשלה מציינים כי טיוטת ההצעה נמצאת בתהליכי עבודה סופיים, ולאחר מכן תועבר לעיון ראשי הרשויות.