אושר סכסוך עבודה על ידי מועצת העובדים של התעשייה האווירית

מדובר בתהליך המתנהל מאז 2019 בין עובדי תע"א לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים • יו"ר הוועד: "מי שרוצה לפגוע בעובדי התע"א שמקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל - ימצא מולו מאבק נחוש, בלתי מתפשר וצודק"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר
יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

מועצת העובדים של התעשייה האווירית אישרה היום (ד') את הצעתו של יו"ר הוועד יאיר כץ להכרזה על סכסוך עבודה בחברה, כשכעת הנושא יעבור לאישור ההסתדרות.

18 מיליארד דולר ל-50 מטוסים: ארה"ב מתקדמת לעסקת ענק עם ישראל 
שאלות ותשובות | יכול להגיע לכל מקום בארץ: האיום החדש של המליציות הפרו־איראניות 

זהו שיא חדש לתהליך שמתנהל מאז 2019 בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים לחלוטין בצד של ועד העובדים.

ביום שני נועד כץ לפגישה עם הממונה אפי מלכין, שבסיומה סיפר לגלובס כי לא נרשמה התקדמות. "אנו ננהג באחריות ונמשיך לדאוג ללוחמי צה"ל לכל צורך ביטחוני, ובמקביל נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא שעובדי החברה לא ייפגעו וננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו", מסר היום יאיר כץ. "מי שרוצה לפגוע בעובדי התע"א שמקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל - ימצא מולו מאבק נחוש, בלתי מתפשר וצודק".

המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט

התעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ־5.33 מיליארד דולר, גידול של כ־7% ביחס ל־2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ־1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ־6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ־1.53 מיליארד דולר (כ־29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב־49% לכ־318 מיליון דולר (כ־6% מהמכירות), לעומת כ־213 מיליון דולר אשתקד.

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך 61 מיליון שקל (לכ־15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה. המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אמר כץ.