סמוטריץ' ועמיר פרץ סיכמו על מתווה לפתרון חריגות השכר בתע"א

לאחר שוועד העובדים של תע"א אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה בתע"א, סמוטריץ' הציע להקים ועדה כדי להגיע למתווה מוסכם • היו"ר עמיר פרץ אישר כי החל מיום ראשון יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית
יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אמש (ה') במכתב לעמיר פרץ, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, בניסיון למצוא פתרון למשבר השכר שמלווה את החברה מאז 2019. במסגרתו, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, מאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. כעת, המתווה המסתמן הוא הקמת ועדה משולשת של צוותי תע"א, ועד העובדים והממונה על השכר, כדי להגיע למתווה מוסכם.

מי הכי נהנה מהטבות מס בישראל: נתוני האוצר מתפרסמים 
השכר הממוצע בפברואר עלה ל-13,297 שקל. ומה קרה בהייטק? 

"אני סבור שניתן ליצור מתווה יעיל לפתרון סוגיות השכר בתעשייה האווירית באופן שיאפשר המשך קידומי עובדי החברה ויצירת מבנה שכר חדש שיצעיד את החברה קדימה ויעמיד לה כלים הכרחיים להמשך הצטיינות והתרחבות בסביבה תחרותית בארץ ובעולם", כתב סמוטריץ'. הדברים נכתבו יממה לאחר שוועדת העובדים של החברה בראשות יאיר כץ, אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה - והעביר את הנושא לאישור ההסתדרות.

במכתב הביע סמוטריץ' את הערכתו לחברה על פעילותה הנרחבת במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ועל תוצאות השיא בדוחות 2023. "אבהיר כי החברה יכולה היום לקדם את עובדיה וכי איננו מתנגדים לקידום העובדים כלל וכלל, ובלבד שהדבר ייעשה שלא באופן שיעמיק את חריגות השכר בחברה", כתב שר האוצר.

סמוטריץ' מציע, כאמור, כי החל מיום ראשון ובמשך שלושה חודשים יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".

שר האוצר ציין כי הוא מציע שהוא והיו"ר פרץ ילוו באופן צמוד את התהליך, "במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור, אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים". לדבריו, ככל ויושלם ההליך - ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית.

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ השיב לשר כי "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום (כפי שהיה בשנים הקודמות), ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".

לאחר שכץ הבהיר כי מבחינתו גם במסגרת סכסוך עבודה לא מתוכננת שום פגיעה במערכת הביטחון הישראלית, פרץ כתב: "הרשה לי להודות לך שוב ולהדגיש כי במקביל לתמיכה בלתי מוגבלת במערכת הביטחון אני מצליחים לשמור על לקוחותינו ברחבי העולם".

לדבריו, "במאמץ משותף ניתן למצוא פתרון אחראי לעניין קידומי העובדים וליצירת מבנה שכר חדש - דבר שיעשה במקביל וביעילות האפשרית. כמו כן אין לי ספק כי מעורבותך האישית במתן מענה לצורכי החברה ועובדיה תסייע בגיבוש של מתווה כאמור. בהתאם לכך אני מקבל את הצעתך לפיה החל מתחילת השבוע הבא נקבע את הרכב הצוותים ואז יתחיל מו"מ אינטנסיבי בין הצדדים במקביל לאישור קידומי העובדים תוך מעורבות אישית שלך ושלי".

לאחר חילופי המכתבים בין סמוטריץ' לבין פרץ, הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין שלח מסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה שכר חדש באופן שיעלה בקנה אחד עם סעיף 29. לפיכך, הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש, עוד בטרם הגעה להסכמות בנושא (אותה הצעה שפורטה במכתבם הקודם, ואם הוצגה בע"פ בדיון הקודם) אינה עמדתנו, וזו לא הייתה הצעתנו, והיא לא הייתה מקובלת עלינו לא בעבר ולא כעת".

בהמשך, הגיב יו"ר ועד העובדים יאיר כץ. "הטענה לכאורה כאילו ישנו מתווה מוסכם בין האוצר לבין הנהלת התע"א היא לא יותר מספין שלא נאמר הטעייה של ציבור העובדים ואזרחי ישראל", מסר כץ. "חבל מאד שהממונה על השכר באוצר לא נוהג באחריות וברצינות הנדרשת בסוגייה כה מורכבת שעיקרה עתידה של התעשייה האווירית, מפעל ביטחוני מהחשובים שיש למדינת ישראל".

הוא הוסיף כי "תמוה בעיניי שמספר שעות לאחר ששר האוצר שולח מכתב עם רצון לקדם מתווה כלשהו והמענה של יו"ר דירקטוריון התע"א שמחדד את ההבנה בחשיבות קידום העובדים, שולח הבוקר פקיד בכיר במשרדו, הממונה על השכר אפי מלכין, מכתב הבהרה תחת הכותרת: 'נפלה שגגה מצידו של השר' משל הוא מנהל את ענייני משרדו. ההבהרה שיצאה הבוקר מלמדת בדיוק על היעדר הרצינות שלא נאמר חובבנות בה נוקט הממונה על השכר בסוגייה מורכבת שעומדת על הפרק".

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר
 יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

כץ סיכם כי הוא מסכים למו"מ, אך ללא תנאים מוקדמים. "גם כעת אנחנו מוכנים למתווה שעיקרו הסדרה ובניית מודל שכר ובו בעת לתגמול העובדים על תרומתם לבטחון המדינה והצלחת החברה תוך ניהול מו"מ הוגן וכל היתר ייסגר בין הצדדים באופן כן שרואה את עתיד התעשייה הביטחונית החשובה בישראל לנגד עיניו בטח בשעה כה גורלית למדינת ישראל".

סכסוך העבודה שמתנהל מאז 2019

אישור סכסוך העבודה בוועד העובדים של התעשייה האווירית מהווה שיא חדש לתהליך שמתנהל מאז 2019 בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים בצד של ועד העובדים.

ביום שני נועד כץ לפגישה עם הממונה אפי מלכין, שבסיומה סיפר לגלובס כי לא נרשמה התקדמות. "אנו ננהג באחריות ונמשיך לדאוג ללוחמי צה"ל לכל צורך ביטחוני, ובמקביל נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא שעובדי החברה לא ייפגעו וננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו", מסר יאיר כץ. "מי שרוצה לפגוע בעובדי התע"א שמקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל - ימצא מולו מאבק נחוש, בלתי מתפשר וצודק".

התעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ-5.33 מיליארד דולר, גידול של כ-7% ביחס ל-2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ-1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ-6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ-1.53 מיליארד דולר (כ-29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב-49% לכ-318 מיליון דולר (כ-6% מהמכירות), לעומת כ-213 מיליון דולר אשתקד.

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך 61 מיליון שקל (לכ-15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה. המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אמר כץ.