איראן מאשימה את רוסיה: רוצה לגרור אותנו למלחמה במזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן עדיין שוקלים איך לתקוף את ישראל, התרומות למפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות בסכנה וביקורת חריפה על נתניהו בפורן פוליסי • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

"נגד מטרות יהודיות": חמאס הסתיר נשק ביעד מפתיע
איך האנשים הכי משכילים באמריקה נופלים לשקרים אנטישמיים? 

1איראן מאשימה: רוסיה רוצה לגרור אותנו למלחמה במזרח התיכון

"מדינות אזוריות רבות היו רוצות לראות את איראן מעורבת ישירות במלחמה עם ישראל, כי היא תסב נזק גדול למדינה, אמרו שני פרשנים לתקשורת בטהרן", נכתב באיראן אינטרנשיונאל. "התקשורת הנשלטת על ידי ממשלת טהרן מלאה בהצהרות נחרצות של כמה גורמים רשמיים, ובמקביל, באזהרות לשמור על קור רוח מצד אנליסטים רבים. זאת בעקבות התקיפה האווירית של ישראל ב-1 באפריל, שבה נהרגו שבעה קציני משמרות המהפכה בשגרירות איראן בדמשק".

נכתב כי "ההנהגה של איראן, כולל המנהיג העליון עלי חמינאי, נמצאת בדילמה קשה. עליהם להחליט אם לפתוח במתקפת תגמול חזקה, תוך סיכון לסכסוך רחב יותר שעלול לערב את ארה"ב, או לבחור באיפוק ולבחון אפשרויות פחות דרמטיות. במקביל, בעלות בריתה של טהרן באזור, תומכיה בבית וגם איראנים שמבקרים את הממשלה עשויים לראות בכל היסוס סימן לחולשה".

במקביל, באתר החדשות 'ניו ערב' צוין כי "בפוסט ב-X ביום שישי אמר סגן הרמטכ"ל לעניינים פוליטיים של נשיא איראן לארה"ב 'לפנות את הדרך כדי שלא לחטוף, והזהיר את וושינגטון לא ליפול ב'מלכודת' של ראש הממשלה נתניהו". בנוסף, צוין באיראן אינטרנשיונאל כי "יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני לשעבר, חשמטולה פלאחטפישה, אמר היום (א') כי גורמים שונים באזור רוצים לגרור את איראן למלחמה, ולהשאיר את איראן מבודדת. הוא האשים את רוסיה בשיתוף מטרה זו, והציע שמוסקבה רואה במלחמה במזרח התיכון יתרון".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה.
מאמר מערכת מתוך 'ניו ערב'. לקריאת הכתבה המלאה. 

2פורן פוליסי: לנתניהו עדיין אין תוכנית ליום שאחרי

"נתניהו תעדף בכוונה את חיסול חמאס על פני שחרור החטופים מאז תחילת המערכה הצבאית מבלי שיש לו תוכנית קוהרנטית להשיג אף אחת מהמטרות האלה", נכתב בפורן פוליסי. "ראש הממשלה מואשם יותר ויותר על ידי פרשנים צבאיים, וחלק הולך וגדל מהציבור הישראלי, בתגובה לאירועים ללא כל חזון לסיום את המלחמה, לשחרר את בני הערובה ולהוביל כל מראית עין של שלום". נכתב כי "גם אם, לאחר שנים של פעולות נגד חמאס, יצליחו כוחות הביטחון הישראליים להשמיד את הארגון בעזה, מה לגבי גלגולים עתידיים? איך נתניהו יבטל את רעיון ההתנגדות המזוינת ללא פתרון מדיני באופק?".

צוין כי "בפברואר, כשנתניהו סוף סוף הכריז על מתווה התוכנית, היא הייתה דלה בפרטים, נדחתה במהירות כ'לא-תוכנית' על ידי מומחה ישראלי שתיאר אותה כ'לא קשורה למציאות', ויותר מכל נשמע כמו תוכנית לכיבוש מחדש של עזה". עוד נכתב כי עבור נתניהו, "כל הסכם, לדבריו, יושג רק 'באמצעות משא ומתן ישיר' בין ישראלים לפלסטינים, אבל הוא לא הגדיר לכך שום ציר זמן". נכתב כי למול ההתנהלות של נתניהו עד כה, "במבט ראשון, היא מתאימה לישראלים שמפוחדים ובצדק אחרי המתקפה האכזרית של חמאס ורוצים לחיות בביטחון. אבל בבדיקה מעמיקה יותר, זה לא מסתדר. נתניהו לא הבהיר אם הוא מתכוון להציב נוכחות ישראלית בשטח לתקופה בלתי מוגבלת או רוצה גישה ישראלית ללא הפרעה לרצועה ככל שיידרש. הראשון יסתכם בכיבוש מחדש של עזה והאחרון בשליטתה בפועל. שתי האפשרויות טרם הוצגו לעם הישראלי ולשותפים הבינלאומיים של ישראל".

מתוך פורן פוליסי, מאת אנחל וורה. לקריאת הכתבה המלאה. 

3התמיכה בישראל פוגעת בתרומות לקמפיין הבחירות של ביידן

"צוות קמפיין הבחירות של הנשיא ג'ו ביידן ציין את ההצלחה של גיוס הכספים המלא בסלבריטאים בעיר ניו יורק בשבוע שעבר שגרף כ-26 מיליון דולר. אבל כמה תורמים לשעבר אמרו ל-USA TODAY שהם עוצרים את התרומות שלהם", בעקבות התנהלות ביידן מול ישראל במלחמה, נכתב ב-USA Today. "שני תורמים בולטים אמרו שהם דילגו על גיוס התרומות ב-28 במרץ שהתקיים ברדיו סיטי מיוזיק הול במחאה על מלחמתה של ישראל ברצועת עזה".

צוין כי "תורם אחד, שהיה גם גורם לשעבר בממשל אובמה ועזר לגייס של 5 מיליון דולר למפלגה, טען כי הצטרפות לקמפיין של ביידן היא 'שגויה מבחינה מוסרית', עד שממשל ביידן ישנה מסלול בגישתו לסכסוך הישראלי-פלסטיני. 'הנשיא וסגן הנשיא מעמידים פנים שכואב להם תוך כדי שהם ממשיכים לספק לישראל נשק וכסף לביצוע רצח ללא הבחנה של פלסטינים', אמר התורם שביקש להישאר אנונימי". עוד אמר הגורם שיש "מספיק זמן לאלו המוטרדים מהמשבר ההומניטרי בעזה להמשיך ללחוץ על הנשיא לשנות כיוון, כולל הצבת תנאים מחמירים לסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל על רקע ההפרות של זכויות אדם". צוין כי תורמים אחרים עזבו את ועדת הכספים הלאומית של קרן הניצחון של ביידן בסתיו שעבר בגלל טיפולו של הנשיא במלחמה בעזה. אך "חששות התורמים לגבי פעולותיה של ישראל בעזה משקפים מגמה רחבה יותר. הסוגייה עלולה לפרק את הקואליציה הדמוקרטית בדיוק כשהנשיא שואף לאחד את המפלגה".

מתוך USA Today, מאת סוואפנה ונוגופאל רמסוואמי, פיליפ מ. ביילי. לקריאת הכתבה המלאה. 

4החיים של רותם שהוריו נרצחו בקיבוץ חולית חצי שנה אחרי

"הדברים שרותם מתגעגע אליהם היו פעם חלקים קטנים מהחיים הרגילים", נכתב בגרדיאן בכתבה שהביאה את סיפורו של רותם מטיאס בן ה-17 מקיבוץ חולית שהוריו נרצחו ב-7 לאוקטובר. "מנת הפסטה ה'מושלמת' עם עגבניות שרי, פטריות ובזיליקום שאף אחד כבר לא מבשל לו. לשבת עם אמא שלו, שחר, אחרי הלימודים, לספר לה על היום שלו. העולם הזה נמחק כאשר חמאס רצח את הוריו בביתם בקיבוץ חולית, כשהם מגנים על ילדם הצעיר בגופותיהם. רותם, ששמע את המחבלים צוחקים בזמן שהם יורים באמו ובאביו, נפצע מהכדורים והעביר למעלה משבע שעות כשהוא מסתתר לצד גופותיהם".

נכתב כי "חצי שנה לאחר מכן, כיום בן 17, רותם מתגורר עם דודו, אהרון טרואן, אשתו ושתי בנותיהם, ומנסה לבנות חיים חדשים משברי החיים הישנים שלו. הוא רוצה יום אחד לחזור לקיבוץ חולית, למרות כל מה שסבל שם, ולמרות שהוא יודע שאירועי אותו יום יעצבו את חייו. 'זה מקום מיוחד בשבילי - רוב הזכרונות שלי הם משם, זה הבית שלי. גם אחרי כל מה שקרה, אני רוצה לחזור כמה שיותר מהר,' הוא אומר. 'לעולם לא אהיה כמו קודם, אבל אני רוצה לפחות להיות באותו מקום'".לעת עתה, "הוא הולך לבית ספר חדש ליד ביתו של דודו. 'אני רק רוצה לסיים את הלימודים, לקבל את הציונים הכי טובים שאני יכול, ולהתחיל את החיים שלי', אמר בראיון במרץ".

מתוך הגרדיאן, מאת אמה גראהם האריסון, קוויק קירשנבאום. לקריאת הכתבה המלאה.