יועצי המשכנתאות: "חייבים לשנות את מסלולי המשכנתא ולהתאים אותם למצב הנוכחי"

בהתאחדות יועצי המשכנתאות חושבים שפתרון מסוים לבעיית המשכנתאות נעוץ לדעתם בתמהיל שלהם • עוד מזהירים בהתאחדות, כי משקי בית רבים עלולים לעמוד בפני קריסה כלכלית

מסלולי משכנתה מגוונים / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom
מסלולי משכנתה מגוונים / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

אף אחד לא ציפה לדרמות ולווי המשכנתאות מוסיפים לעמוד מול קשיים גדולים מאוד בהחזרים החודשיים שלהם, שנובעים מהעלאות הריבית הגדולות שהחלו באפריל 2022 והסתיימו עד כה בסוף השנה שעברה. בינואר השנה הופחתה הריבית בשיעור של רבע אחוז, לראשונה מאז החלה העלייה, אך בפברואר וגם עכשיו היא לא הורדה שוב, בניגוד לציפיות מצד רבים, וזאת עקב הביקורת הקשה של בנק ישראל על המדיניות הכלכלית של הממשלה והמשך הסכנה לעליית האינפלציה. 

החברה שמכרה כמות של שנה וההתנפלות על אופקים: מה קרה לרכישות של הדירות החדשות ברבעון הראשון?
האי בו בתי יוקרה בשווי מיליוני דולרים נמסרים בחינם

כל זה אינו מנחם את לווי המשכנתאות שיוסיפו לסבול משיעורי ריבית גבוהים. בהתאחדות יועצי המשכנתאות מזהירים, כי גם אם הריבית הייתה מופחתת, דבר שכנראה יתרחש בחודשים הקרובים - ההשפעה הייתה אפסית על מצב הלווים. כך, הפחתה של 0.25% בשיעור הריבית במשק, מה שרבים ציפו שיקרה, תפחית 65 שקלים מההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת ולכל אורך חיי המשכנתא כ-15,000 שקלים. זה לא המענה למצוקה, ולכן בהתאחדות סבורים, שאסור לסמוך על הורדות ריבית שיפתרו את הבעיה, בטווח הקצר.

"הפחתת הריבית בשיעור של בנק ישראל לא תביא בשורה לציבור הישראלי שבערב המלחמה הגיע לקצה גבול יכולת ההחזר שלו ומתמודד עם יוקר מחיה שלא עוצר", נמסר בהודעה מטעם ההתאחדות, ומזהירים כי משקי בית רבים עלולים לעמוד בפני קריסה כלכלית. 

פתרון מסוים לבעיה, נעוץ לדעתם, בתמהיל המשכנתאות, שעליו הוחלט לפני כעשור תחת ריבית אפסית, שמחייב את הלקוחות לקחת שליש מהמשכנתה בריבית קבועה. "המציאות הנוכחית לפיה הלווים חייבים לקחת משכנתאות עם קנסות עתידיים של עשרות אלפי שקלים במידה והריבית תרד, הינה עיוות היסטורי שנוצר בריבית אפסית. המצב שונה היום ופוגע לחינם בציבור הלווים בצורה משמעותית", מסבירים בהתאחדות. 

עוד קוראים בהתאחדות יועצי המשכנתאות לבנק ישראל להרחיב את הוראת השעה בעניין משכנתה לכל מטרה עד 70% ולא כזו שמוגבלת ל-200 אלף שקלים כמו היום.