נפט | שאלות ותשובות

האם מחיר חבית נפט בדרך ל־100 דולר, ואיך יושפעו הנהגים הישראלים?

ג'יי פי מורגן פרסמה לאחרונה תחזית שבה היא צופה כי מחיר חבית הברנט יגיע ל־100 דולר ברבעון השלישי של השנה • למה זה קורה, מי המפסידים העיקריים, ומה יקרה למחירים בישראל?

משאבות נפט / צילום: Shutterstock
משאבות נפט / צילום: Shutterstock

בשבוע המסחר האחרון מחירה של חבית נפט מסוג ברנט קפץ לרמה של 90 דולר, לראשונה מאז אוקטובר 2023. ענקית ההשקעות ג'יי פי מורגן פרסמה לאחרונה תחזית שבה היא צופה כי מחיר חבית הברנט יגיע ל־100 דולר ברבעון השלישי של השנה. השיא, כך נראה, עוד לפנינו. 

מהן הסיבות?

רצף של אירועים גלובליים: ראשית, המלחמה במזרח התיכון והחששות שיתפתח עימות ישיר בין ישראל לאיראן. "התקפות החות'ים בים האדום שיבשו את נתיבי האספקה והביאו להגדלת פרמיית הסיכון ולהתייקרות מסלול הנסיעה", אומר גלעד בן צבי, אנליסט אנרגיה בלידר שוקי הון. "מאז החלו התקפות החות'ים, נרשמה תנודתיות רבה במחירים".

בנוסף, מדינות קרטל הנפט אופ"ק פלוס החליטו לצמצם את כמות ההפקות שהן מבצעות. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מסביר כי הן מנסות למקסם רווחים בזמן שארה"ב וקנדה פועלות להגדיל את ההיצע בשוק, בינתיים ללא הצלחה רבה. סיבה נוספת היא המדיניות של מקסיקו, אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, שהחליטה לצמצם את יצוא הנפט הגולמי שלה.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מסביר כי בתקופה האחרונה מדינות קרטל הנפט-אופ"ק פלוס החליטו לצמצם כמות ההפקות שהן מבצעות: "מדינות הקרטל מנסות להגדיל את הרווחים שלהן, ועוד מדינות המפיקות נפט מצטרפות עליהן בכל יום ומורידות את כמות ההיצע בשוק הנפט, מנגד עומדת ארה"ב וקנדה שדווקא מנסות להגדיל את ההיצע". בפמן מסביר שהאמריקאים אמנם מצליחים לעשות זאת, אך באופן מדורג ומתון "הגדלת ההפקה האמריקאית מתבצעת באמצעות התייעלות תהליך ההפקה, ולא באמצעות הגדלת מספר הבארות". היכולת של האמריקאים לכן מוגבלת ואינה יכולה להימשך לעד.

מי המפסידים העיקריים?

כשהבחירות בארה"ב מעבר לפינה, בממשל האמריקאי מודאגים מאוד מהמגמה השלילית. עבור הצרכן בארה"ב, מחירו של הזהב השחור הוא אולי הברומטר העיקרי ליוקר המחיה. כשהמחירים כה גבוהים, אפילו מאגרי החירום בארה"ב שמשמשים את הממשל לחירום ולהשפעה על השוק, נמצאים בשפל. בארה"ב נערכו למלא אותם, אבל רק בתנאי שהמחיר של חבית לא יעלה על 70 דולר.

מה יקרה למחירים בישראל?

בחודש אפריל מחירו של ליטר בנזין בישראל הגיע ל־7.72 שקל - שיא של קרוב לשנתיים. אם המגמה בשוק העולמי תימשך, לצד המשך הפיחות בשקל שנרשם בימים האחרונים, סביר להניח שנראה בקרוב את המחיר עולה מעל לשמונה שקלים. בפעם האחרונה שזה קרה, הממשלה התערבה והפחיתה את מס הבלו. הפעם, בעקבות המלחמה והגידול החריג בהוצאות המדינה, קשה לראות את זה קורה שוב.