האם אירופה יכולה עדיין לסמוך על המטרייה הגרעינית של אמריקה?

כאשר המחויבויות של ארה"ב מוטלות הספק יותר מאשר אי-פעם, ניצבים מנהיגים מפריז ועד ורשה בפני האפשרות שיצטרכו להרתיע את פוטין בעצמם

נשק גרעיני באירופה / צילום: Reuters, IMAGO
נשק גרעיני באירופה / צילום: Reuters, IMAGO

כשפגש הנשיא ג'ון פ. קנדי את עמיתו הצרפתי בעת משבר ברלין של 1961, הוא נאלץ להציע בטחונות. מוסקבה דרשה מנאט"ו להסיג כוחות מהעיר, והנשיא שארל דה גול הטיל ספק בנחישות של ארה"ב להגן על אירופה. אם המנהיג הסובייטי ניקיטה חרושצ'וב ישלח צבאותיו ליבשת, ארה"ב תהיה מוכנה להקריב את ניו יורק בחילופי אש גרעיניים כדי להגן על פריז? "אם הגנרל, שעבד עם ארה"ב זמן רב, מפקפק בתקיפות האמריקנית, עלול גם חרושצ'וב להטיל בה ספק", השיב קנדי. לבסוף, ארה"ב ובעלות בריתה דחו את האולטימטום, מוסקבה מצמצה ראשונה ומערב ברלין נותרה חופשית.

גרמניה נתבעת בהאג על תמיכתה בישראל: "מסייעת לרצח עם בעזה"
חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

הדילמה לגבי האם מעצמה גרעינית תסתכן בהשמדת מולדתה כדי להגן על בעלת ברית נמצאת בלב הגיאופוליטיקה מאז שוושינגטון הרחיבה את המטרייה הגרעינית שלה לאירופה, עם הקמת ברית נאט"ו ב-1949. לא משנה כמה פקפקו הסובייטים ברצונה של אמריקה, הם מעולם לא העמידו אותו במבחן. כעת, כשאוקראינה שקועה במלחמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין פולט בקביעות איומים גרעיניים, שאלתו של דה גול שוב בוערת. האם נשיא אמריקני, במיוחד דונלד טראמפ, אם ייבחר מחדש, יסתכן במלחמה גרעינית עבור הלסינקי או ורשה? ואם לא, האם שתי המעצמות הגרעיניות של אירופה, צרפת ובריטניה, יכולות להרתיע את פוטין מלבחון את נחישות המערב? צרפת לא הציעה רשמית להרחיב את המטרייה הגרעינית שלה, המוקדשת להגנה על "אינטרסים חיוניים", אך הנשיא עמנואל מקרון הצהיר שלאינטרסים יש "ממד אירופי".

המוצא של דה גול ממשבר ברלין היה הגברת תוכנית הנשק הגרעיני בצרפת. היום, היא כוללת כ-290 ראשי נפץ גרעיניים, המחולקים בין כוח אסטרטגי של צוללות ומטוסי קרב. צרפת היא החברה היחידה בברית שלא שייכת לקבוצת התכנון הגרעיני של נאט"ו, ולנשיא מקרון סמכות מלאה על השימוש הפוטנציאלי. הכוח הגרעיני של בריטניה, לעומת זאת, משולב בפיקוד נאט"ו. בהיעדר רכיב אווירי, מסתמכת בריטניה על טילי Trident שסופקו על ידי ארה"ב עבור ארבע הצוללות שלה, והיא מחזיקה בכ-260 ראשי נפץ. ראש ממשלת בריטניה שומר על הסמכות הבלעדית לגבי שימוש בגרעין, זאת "רק בנסיבות קיצוניות של הגנה עצמית, לרבות הגנה על בעלות בריתנו בנאט"ו", ע"פ הדוקטרינה של המדינה.

תחושת הפגיעות גדלה

אף שהם מתגמדים מול אלפי כלי נשק גרעיניים ברוסיה וארה"ב, יכולים הגרעין הצרפתי והבריטי לספק הרתעה אמינה במשבר בגלל האופי הא-סימטרי של לוחמה גרעינית, מאמינים גורמים רשמיים במדינות אלה. אחרי הכול, סביר שדי בסיכוי שראש נפץ אחד ימחק את מוסקבה כדי לרסן את הנהגתה. "הרתעה גרעינית אירופית חזקה יותר אין פירושה בהכרח הרתעה גדולה יותר", אמר ברונו טרטרייס מהקרן למחקר אסטרטגי בפריז, שייעץ לממשלת צרפת בנושא מדיניות גרעינית. "זו שאלה של אמינות פוליטית".

דיונים ראשוניים באירופה על הרתעת רוסיה בעזרת גרעין מוגבלים, שכן אף בעלת ברית לא רוצה לערער את הסדר ה"שיתוף הגרעיני" בהנהגת ארה"ב. בפברואר 2020 מקרון הזמין בעלות ברית להשתתף בתרגילי כוח גרעיני ולדון ביכולת הצרפתית לחזק את הביטחון האירופי, ונפל על אוזניים ערלות. הבחירה בנשיא ביידן לאחר מכן גרמה למנהיגים אירופיים להסיק שהאיומים על נאט"ו תחת ממשל טראמפ הם סערה חולפת. זו כבר לא ההנחה. ההנהגה הרפובליקנית בארה"ב כבר הצליחה לפגוע במדיניות החוץ של ממשל ביידן ולהגביר את תחושת הפגיעות של אירופה ע"י חסימת הסיוע הצבאי האמריקני לאוקראינה, שאפשרה התקדמות רוסית והעצימה את פוטין.

ככל שהחששות גדלים, השיחות בין ממשלות אירופה על ההרתעה הגרעינית תופסות תאוצה. אף שנותרו מחוץ לקבוצת התכנון הגרעיני של נאט"ו, לאחרונה החלו נציגים צרפתים לספק לבעלי בריתם מצגות מפורטות על יכולות ההרתעה הגרעינית והמדיניות לגביה. בחודשים האחרונים החלה צרפת גם בשיחות דו-צדדיות עם מדינות המעוניינות ללמוד איך להעמיק את שיתוף הפעולה בנושא, כמו פולין ושוודיה. גם שיחות עם מומחי גרעין גרמנים התקיימו.

המציאות החדשה והמסוכנת של אירופה דורשת חשיבה מחודשת על המסגרת שבה צרפת ובריטניה יכולות לתרום להרתעה גרעינית נגד רוסיה, אומר וולפגנג אישינגר, שגריר גרמניה לשעבר בוושינגטון ויו"ר ועידת הביטחון של מינכן לשעבר. "יש לנו נוף אסטרטגי אחר לגמרי עכשיו, קיימת דחיפות לוודא שההרתעה עובדת".

ישנם ספקנים רבים, כמובן. "הרתעה גרעינית אירופית כה היפותטית, שאסור לנו אפילו לבזבז זמן בדיבורים על כך. ראשית, אין יכולות, ושנית אין רצון פוליטי", אומר סלאומיר דבסקי, מנהל המכון הפולני לעניינים בינ"ל בוורשה. נורברט רוטגן, מחוקק גרמני בכיר, אומר שדרך הפעולה הרציונלית ביותר היא להתרכז בבניית יכולות ותעשיות צבאיות שיחלישו את רוסיה בשדות הקרב של אוקראינה. "לגבי ההרתעה הגרעינית, שינוי מהיר פשוט לא אפשרי. ייקח שנים, לפחות עשור, לנסות לפצות על אובדן המערכת האמריקנית", אמר. "אנחנו צריכים להתמקד במה שיסייע לנו להשפיע עכשיו".

לא סביר שארה"ב תנטוש

למרות סירובו של טראמפ להגן על בעלות ברית נאט"ו, נסיגת ההרתעה הגרעינית מאירופה לא סבירה, מאמינים אסטרטגים רבים, מכיוון שהיא תערער את כוחה של ארה"ב בעולם. ובכל זאת, מצב הרוח בקרב מנהיגי אירופה משתנה ככל שהבחירות מתקרבות. כמה פוליטיקאים בגרמניה אפילו העלו אפשרות להפוך למדינת נשק גרעיני. שר החוץ של פולין, ראדוסלב סיקורסקי, אמר כי "אם ארה"ב לא תתאחד עם אירופה ותאפשר לאוקראינה לסלק את פוטין, משפחת המדינות הדמוקרטיות שלנו עלולה להתפרק. בנות הברית יחפשו דרכים להבטיח את ביטחונן, הן יחלו לגדר עצמן, ויתחיל מרוץ גרעיני חדש".

לעת עתה, יכול ארסנל הגרעין הצרפתי והבריטי לספק חלק מהגדר הזו. בין צרפת ובריטניה כבר קיים שיתוף פעולה בנושא, ובשנת 1995 פרסמו הצהרה משותפת לפיה "אי אפשר לאיים על האינטרסים החיוניים של האחת מבלי שהאינטרסים החיוניים של השנייה יהיו בסכנה באותה מידה". שתי המדינות בנו מאז מתקן משותף בצרפת כדי לבדוק את ראשי הנפץ הגרעיניים שלהן.

השאלה שהעסיקה את דה גול חלה כעת גם על ההרתעה הצרפתית והבריטית: האם הן יסכנו את פריז או לונדון כדי לעצור התקדמות קרקעית רוסית? "אירופה שמוכנה להפקיד את ביטחונה בידי נשיא אמריקני לא צריכה להסס לתת אמון בצרפת", טוען אישינגר הגרמני. "צרפת קרובה הרבה יותר. אם אי פעם יהיה איום גרעיני באירופה, סביר שצרפת תבין שביטחונה בסכנה ברגע שביטחון פולין, המדינות הבלטיות או גרמניה בסכנה - מה שלא נכון עבור ארה"ב".