חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב • במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

ממשלת הולנד מחפשת דרכים כדי להעביר לישראל חלקי חילוף למטוסי ה-F-35, למרות פסיקת בית משפט במדינה, שאסר על הממשלה להמשיך להעביר אותם כפי שעשתה בעבר, בנימוק שהם עלולים לשמש לביצוע פשעי מלחמה. הממשלה אומנם הגישה ערעור כמעט-מיידי על הפסיקה של בית דין בהאג, אך זה הוציא בחודש שעבר צו ביניים מחמיר יחסית, המחייב אותה להפסיק את יצוא החלקים עד לפסיקה בעניין.

רשות התחרות תקנוס את רפאל ב-3 מיליון שקל לאחר שלא המתינה לאישור המיזוג עם אירונאוטיקס
פרשנות | ההימור הישראלי: המסדרון ההומניטרי הימי לעזה יכול לסייע לה בעתיד להתנתק מהרצועה
כותרות העיתונים בעולם | כל מי שיתקרב לגבול ייעצר: כך תיראה השליטה הביטחונית בעזה

החלטת בית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות, להפסקת יצוא נשק, תחמושת, חלקים צבאיים או אפילו מוצרים דו-שימושיים בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד.

גורמים אנונימיים במשרד החוץ ההולנדי הדליפו בסוף השבוע לרשות השידור הממלכתית בהולנד (NOS), כי בעקבות הפסיקה המפתיעה של בית המשפט בהאג, שקבע כי ישנו "חשש ממשי" שהולנד תהיה שותפה בסיוע ל"הפרות משמעותיות של החוק הבינלאומי" שלדבריו "מתרחשים ברצועת עזה", הממשלה פנתה למשרד החוץ בניסיון למצוא חלופות. הפנייה נעשתה בסוף פברואר, וספציפית, היה זה משרד ההגנה ההולנדי, שאחראי על מחסני החירום שבהם מאוחסנים החלפים כחלק מרשת עולמית של היצרנית האמריקאית "לוקהיד מרטין".

פניית משרד הביטחון, וההדלפה

המשרד דרש ממשרד החוץ לבדוק אפשרויות לשיתוף פעולה עם מדינות אחרות שיספקו את החלקים הדרושים לישראל, כחלק מאחריותה של הולנד והתחייבויותיה לארה"ב ול"לוקהיד מרטין", יצרנית המטוס.

כאמור, גורמים במשרד החוץ ההולנדי מיהרו להדליף את דבר הפנייה, ומומחים לחוק בינלאומי שרואיינו אמרו כי הממשלה "מסתכנת בעבירה על החוק הבינלאומי". "אם שופט במדינה קבע שאספקת חלקים מנוגדת לחוק הבינלאומי, אתה חייב לציית לכך", אמרה פרופ' גלינה קורנליסה ל-NOS. פרופ' נוסף אמר לרשות השידור ההולנדית כי עצם החיפוש אחרי אלטרנטיבה עשוי "להפר אמנות בינלאומיות" שהולנד חתומה עליהן.

גם הארגונים הלא-ממשלתיים שהגישו את העתירה, ביניהם Oxfam, PAX ו-Rights Forum, יצאו נגד הבדיקה הממשלתית ואמרו כי היא "מנוגדת באופן מוחלט לפסיקת בית המשפט". בעבר האשימו גורמים במשרד החוץ ובאופוזיציה במדינה את ראש הממשלה מארק רוטה, המכהן בראש ממשלת מעבר כבר חודשים ארוכים, ב"כניעה" לאינטרסים של ארה"ב ושל "לוקהיד מרטין" במסגרת ניסיונו להתמנות למזכ"ל נאט"ו הבא. הליך המתבצע בימים אלו.

הממשלה ההולנדית, מנגד, אמרה כי מדובר בבחינה לגטימית לגמרי בהתחשב בחובותיה. היא בחנה את האפשרויות לספק את החלקים לאיטליה או לארה"ב (חלק מחלקי החילוף מיוצרים בהולנד על ידי החברה ההולנדית Fokker), וביקשה חוות דעת אם היעד הסופי שלהם יהיה גלוי ואם יחייב את הולנד להימנע מכך. התשובה שקיבלה היתה שלילית. בינתיים, הפרשה ממשיכה לעורר סערה בהולנד, ובמיוחד ממחישה את ה"קרע" בין משרד החוץ המנהל מדיניות ביקורתית מאוד כלפי ישראל, לבין הממשלה המכהנת.