שנה למשבר שהרעיד את המערכת הפיננסית: האם הבנקים בארה"ב שוב בסכנה

בחודש מרץ 2023 פרץ משבר חמור בבנק קטן שטלטל את ענף הבנקאות בארה"ב • משם החל אפקט דומינו שיצא מגבולות ארה"ב, והסתיים בקריסת קרדיט סוויס השוויצרי • התערבות הפד עצרה אז את השטף, אך החולשה בנדל"ן המסחרי עשויה לעורר אותו מחדש

ניו יורק קומיוניטי בנק. סנונית ראשונה למשבר חדש? / צילום: Reuters, Mike Segar
ניו יורק קומיוניטי בנק. סנונית ראשונה למשבר חדש? / צילום: Reuters, Mike Segar

לרבים זה נראה אולי כמו זיכרון רחוק, אבל רק לפני שנה פרץ משבר במספר בנקים קטנים בארה"ב אשר איים לטלטל את מערכת הבנקאות העולמית כולה. מאז אמנם הרוחות נרגעו, שוקי המניות זינקו ובישראל פרצה מלחמה שתפסה את הפוקוס כולו.

האם בנק לאומי עומד בפני עוד מחיקה על השקעתו בארה"ב 

אלא שבחינה מדוקדקת של האירועים מגלה שכלל לא בטוח שהסכנות ממשבר הבנקים אשתקד בארה"ב חלפו ושהלקחים נלמדו: מהבנקים שקרסו, דרך ההשפעות על ההייטק הישראלי ועד לסיכויים שהמגמה השלילית תחזור.

"לא זוכר מצב כזה": למנהל ההשקעות הזה יש המלצה חד משמעית ומפתיעה
האם מחיר חבית נפט בדרך ל־100 דולר, ואיך יושפעו הנהגים הישראלים?  

1 איך התחיל המשבר הקודם

לפני קצת יותר משנה נחת על העולם ובעיקר על ארה"ב משבר הבנקים של 2023. הכול התחיל מבנק אחד קטן, שרוב הציבור כלל לא מכיר אבל היה אהוב במיוחד על ההייטקיסטים ועל הסטארט־אפים הישראליים בפרט.

מדובר על סיליקון ואלי בנק, או בקיצור SVB, אשר הודעה על גיוס כספים חריג מצדו חשפה משבר נזילות חמור, שהוביל מהר מאוד ל"ריצה על הבנק" (דרישה הולכת וגוברת של לקוחות מבוהלים למשוך את כספם, שבה הבנק אינו יכול לעמוד). מה שקרה בפועל הוא שהבנק לא נערך לעליית ריבית מהירה כמו זו שקרתה בארה"ב, ולא היה מוכן למשבר בהייטק שיוביל חברות רבות לדרוש את כספיהן כדי להמשיך להתקיים.

הרשויות בארה"ב התגייסו לעזרה אבל אפקט הדומינו - בנקים שנקלעו למשבר נזילות בשל עליית הריבית - החל ואף יצא מחוץ לגבולות אמריקה. מעבר ל־SVB, בין הבנקים שקרסו היו גם סילברגייט וסיגנצ'ר האמריקאיים, אך גם בנק אירופי גדול, קרדיט סוויס השוויצרי, שנרכש לבסוף על ידי המתחרה הגדול UBS. עבור קרדיט סוויס מדובר היה ב'קש ששבר את גב הגמל', לאחר שהבנק השוויצרי התמודד עם שורת פרשיות מביכות לאורך שנים

2 הלקחים שנלמדו בעמק הסיליקון

בנק SVB התמקד במתן שירותים לחברות ההייטק ונחשב למוסד הפיננסי של עמק הסיליקון. אמיר וייטמן, מנהל קרן ההון סיכון שאמפל קפיטל, אחת מהקרנות שהחזיקו את כספן בבנק, מספר כי הצליח להוציא את מירב כספי הקרן לפני קריסת הבנק: "בזמן השמועות על הבעיות בבנק הצלחנו לבצע 'קול' לרוב הכספים ועל השאר קיבלנו פיצוי מהממשל בארה"ב. כך שאנחנו, כמו רוב לקוחות SVB, ראינו את הכסף שלנו בחזרה".

ג'ניה קפטור, סוחר בדסק אג"ח זרים באופנהיימר, אומר בשיחה עם גלובס כי "הבנקים הללו לא ניהלו כראוי את סיכוני הריבית שלהם. במטרה למנוע את קריסת המערכת הפיננסית, הפד הציע להם מנגנון הצלה, לקח חלק מההפסד עליו ונתן להם מרווח נשימה משמעותי. בנוסף הוא הגביר את הפיקוח על הבנקים ועל יכולת ההתמודדות שלהם עם סיכונים".

החשש בישראל היה שנפילת SVB תגרור איתה את ענף ההייטק כולו, בגלל החשיפה הגדולה של גופים מקומיים לבנק. עם זאת, הצלת הבנק והשבת הכספים על ידי הממשל האמריקאי מנעה זאת. יתרה מכך, וייטמן משאמפל מציין כי חלק מכספי הקרן עדיין מצויים בחשבונות SVB, כי "למה לא להשאיר? פיזרנו את הסיכונים והבנו שכדאי שיהיו שני חשבונות, אך אני לא חושב שיהיה אירוע דומה כמו שהיה לאחר הגברת הרגולציה שם". בשורה התחתונה, נראה כי ענף ההייטק צלח את המשבר הזה בנזק מינימלי ומצא פתרונות אחרים.

3 סקטור חדש מאיים על היציבות

בענף ההייטק אמנם הפיקו לקחים, וול סטריט המריאה מאז ובסך הכול ענף הבנקאות התגבר על המשבר הגדול, חרף החששות שיתפתח לאירוע בסדר גודל כמו זה שראינו ב־2008. מתוך אלפי בנקים אזוריים, מעטים בלבד לא שרדו. עם זאת, טעות יהיה לחשוב שכעת הענף נהנה מיציבות. במוקד: ענף הנדל"ן המסחרי בארה"ב, שסובל מטלטלות ולבנקים האזוריים חשיפה גבוהה אליו.

קפטור אומר שהפדרל ריזרב (הבנק המרכזי, פד) בוחן מקרוב את סקטור הנדל"ן המסחרי בארה"ב ונראה כי גם שם מודאגים מהיקף החשיפה של הבנקים האזוריים לענף, שנמצא בקיפאון ונפגע משמעותית בשל הריביות הגבוהות.

המשבר הנוכחי בענף המסחרי בארה"ב שונה בתכלית ממשברי נדל"ן קודמים בתחום המגורים, דוגמת הסאב־פריים, שהסתיימו בהתאוששות חדה וזינוק בערכי הבתים, בשל הביקוש הקשיח והעולה למגורים לנוכח הגידול באוכלוסייה. משבר הנדל"ן המסחרי צפוי להיות קשה וארוך בהרבה, בשל ירידה דרסטית בביקוש למשרדים, שצפויה להימשך זמן ארוך. זאת, בשל המעבר המסיבי לעבודה היברידית, וירידה בצורך בשטח נרחב.

סנונית ראשונה לצרות של הבנקים הגיעה מכיוון בנק ניו יורק קומיוניטי (NYCB), שביצע בסוף ינואר הפרשות גדולות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בגין תיק האשראי שלו, שהביאו להפסד של יותר מ־250 מיליון דולר ברבעון האחרון של השנה. מדובר בתיק אשראי עם הטיה גדולה לנדל"ן מסחרי - משרדים ודירות מפוקחות כשמרבית החשיפה היא בניו יורק, אבל לא רק. בנוסף, הוא קיצץ באופן משמעותי בדיבידנד. כתוצאה איבדה מניית קומיוניטי 70% משוויה מתחילת השנה. לדברי קפטור מאופנהיימר, "תיק ההלוואות של NYCB חשוף לסקטור הנדל"ן המסחרי בשיעור מאוד גבוה, ותמונת מצב זו מסכנת אותו. רוב המימון לנדל"ן המסחרי מגיע מהבנקים האזוריים ולכן הסיכון שב ועולה בסקטור זה".

4 תחזית שלילית לתשעה בנקים

החששות בנוגע לחשיפת הבנקים לענף המסוכן צברו תאוצה. בסוף חודש מרץ הודיעו בחברת הדירוג S&P על הורדת דירוג האשראי של חמישה בנקים אזוריים, לנוכח החשיפה המוגברת שלהם בתיק ההשקעות. בחברת S&P הציבו כבר תשעה בנקים (כמעט חמישית מהבנקים שהיא בוחנת) תחת תחזית שלילית ומעלים חששות מסיכוני ההלוואות של הבנקים בהינתן שיעור ריבית גבוה.

לדברי קפטור, "המצב אמנם יותר טוב ממה שהיה לפני שנה, הבנקים הציגו עד כה תוצאות טובות, אך לא בטוח שזה בר קיימא. החשיפה שלהם לסיכונים עודנה גבוהה ולא בטוח שהם יצליחו לצאת בקלות מהמצב שבו הם מצויים כרגע".