57 דירקטורים ויו"רים ברבעון אחד: בליץ המינויים בחברות הממשלתיות

לא פחות מ-57 דירקטורים ויושבי ראש מונו מתחילת 2024 לחברות הממשלתיות, מספר זהה לסך המינויים שאושרו אשתקד • קצב המינויים הגדיל את עצמו מאז מונה ינקי קוינט לתפקיד ממלא מקום מנהל הרשות, במקום מיכל רוזנבוים שעזבה על רקע מאבקים עם השר דוד אמסלם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י / צילום: שלומי יוסף
ינקי קוינט, מנהל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחילת השנה מונו לחברות הממשלתיות 57 דירקטורים ויושבי ראש - מספר זהה לסך המינויים שאושרו לאורך שנת 2023 כולה. רבות נכתב בשנים האחרונות על מחסור חמור של מאות בעלי תפקידים בדירקטוריונים של יותר החברות בבעלות הממשלה אשר הביא את חלקן לידי שיתוק ביכולת קבלת ההחלטות. על פי הנתונים החדשים של רשות החברות, קצב המינויים זינק פי 4 מאז מונה ינקי קוינט לתפקיד ממלא מקום מנהל הרשות בתחילת ינואר, במקום מיכל רוזנבוים שעזבה על רקע מאבקים עם השר לשיתוף פעולה אזורי, דוד אמסלם.

הסכסוך המתוקשר

אמסלם, אליו הועברה בממשלה הנוכחית הסמכות המיניסטריאלית על רשות החברות מידי שר האוצר, התבטא פעמים רבות בדבר כוונתו לשנות את תנאי הסף הקיימים להתקבלות כדירקטור. פתיחת המנגנון הקיים של נבחרת הדירקטורים - מאגר של יותר מאלף בכירים שרק מתוכו מותר לשרים לערוך מינויים לחברות הכפופות להם - אף עוגנה בהסכמים הקואליציוניים. אולם בפועל, שיתוף הפעולה בין אמסלם לקוינט הניב עד כה אך ורק מינויים מתוך מאגר הנבחרת. זאת, לעומת השנה שעברה, בה כ־10% מהמינויים היו במסלול עוקף של "תואמי נבחרת", שבוטל בהמשך בהתערבות הייעוץ המשפטי לממשלה. רוזנבוים ניהלה סכסוך מתוקשר מול אמסלם והתנגדה למספר מינויים שביקש להעביר דרך הרשות; בשני מקרים הוסרה התנגדות הרשות לאחר שהתפטרה על רקע הניסיונות להדיחה: הארכת כהונתו של יו"ר נתיבי ישראל, פעיל הליכוד יגאל עמדי, ומינוי מכרו של אמסלם, חיים פרוימוביץ', לתפקיד יו"ר חברת דירה להשכיר.

57 מינויים אושרו, 42 טרם או נפסלו

רוב המינויים החדשים הם של מנהלים שלא ידוע על מחלוקת סביבם, ביניהם: מינוי דורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים, לתפקיד יו"ר חברת החשמל. בנוסף, עודד שמיר, לשעבר יו"ר נתיבי ישראל, הצטרף כדירקטור בחברת הביטוח הממשלתית ענבל. עוד מונו ניב סבר ברפאל, עמית אדרי בתעשייה אווירית, עוזי ביתן בנת"ע, תמר לנדא בחברת ערים, יורם מוטעי במקורות, ניב פולני בתש"ן, אמיתי וייס בחברה הביטחונית תומר, טל גלאור בנתיבי ישראל, חנה מרגליות בחברה לשירותי איכות הסביבה, גלעד בר אדון בעמידר ודוד עוזר בחברה הממשלתית לתיירות.

פטנט ישראלי: להטיל מס על יין מחו"ל, ולאפשר ליקבים למהול את הבקבוקים
שאלות ותשובות | מתמקדת בכטב"ם ומתפוצצת לצידו: הכירו את המערכת שהופעלה הלילה לראשונה באילת

ועדת הבדיקה למינויים בחברות, בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן, דנה מתחילת השנה ב־99 מועמדים; לצד 57 שאושרו, 42 מועמדים נפסלו או עברו לסטטוס של המשך דיון. חלק מאלה שאושרו, החלו את תהליך הקבלה עוד בתקופת כהונתה של רוזנבוים. בשעתו, היא טענה שאמסלם תוקע מינויים מסיבות לא ענייניות ועל רקע המאבקים שלו בה.

במקביל, תהליך האיתור למנהל קבוע לרשות החברות מתקדם והסתיים מועד הגשות ההצעות. אחד המועמדים הבולטים הוא רועי כחלון, מי שהיה סגן רשות החברות והוביל את הפרטת נמל חיפה. כחלון מונה לתפקיד על ידי קוינט, בסיבוב הקודם שלו כמנהל רשות החברות, לא הסתדר עם רוזנבוים ועזב למגזר הפרטי. כהונתו של קוינט הוארכה באחרונה בשלושה חודשים עד לאיתור המנהל החדש, אז אמור קוינט להתפנות לתפקידו המרכזי כמנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). אולם, בפעם הקודמת, ארך הליך האיתור לניהול הרשות שנה שלמה, ולא מן הנמנע שיתעכב גם הפעם.