החרם של ארדואן נגד ישראל: מה חושבים בטורקיה?

הסיקור המצומצם יחסית בתוך טורקיה של ההחלטה להגביל יצוא של עשרות מוצרים לישראל נובע מהרגולציה שמלחיצה את כלי התקשורת המקומיים • בתאגיד השידור TRT אירחו את שר המסחר לראיון בנושא: "טורקיה הפכה למדינה הראשונה שמטילה אמברגו על ישראל. עם החלטה לסרב לסיוע אווירי שלנו דרך ירדן, פקעה סבלותנו"

הפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול, בשבוע שעבר / צילום: ap, Khalil Hamra
הפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול, בשבוע שעבר / צילום: ap, Khalil Hamra

בניגוד לישראל שבה התקשורת מסקרת בהרחבה את השלכות החלטת טורקיה להגביל יצוא של 54 מוצרים לישראל, בטורקיה מסקרים את הנושא - אבל באופן פחות נרחב.

המדינה במזרח התיכון שעומדת להפוך למעצמת הדלק העתידי 
לראשונה: שר החוץ הטורקי באיום ישיר על ישראל 

הסיקור המצומצם יחסית בתוך טורקיה והנרחב מחוצה לה נובע מהרגולציה שמלחיצה את כלי התקשורת המקומיים. הדיווחים בטורקיה נסובים ברובם סביב ההודעה הרשמית של משרד המסחר הטורקי והתגובה הישראלית. היוצאים מן הכלל אלו כלי התקשורת שקשורים במישרין לשלטון, ומקבלים גישה ישירה למשטר.

בתאגיד השידור הציבורי (TRT), שכמובן שולט עליו משטר ארדואן, אירחו את שר המסחר עומר בולאט לראיון בנושא המגבלות על הסחר עם ישראל. "מאז אירועי 7 באוקטובר, בעקבות של ישראל נגד אזרחים חפים מפשע מהאוויר ומהיבשה, פעלה הממשלה ובמיוחד נשיאנו במגעים כדי לעצור את המתקפות הללו ולהשיג הפסקת אש", אמר בולאט.

לדבריו, "בנוגע לסוגיית הסחר של הנושא, לא התקבלה החלטת אמברגו קולקטיבית או פרטנית נגד ישראל באו"ם. הצלחנו להעביר 42 אלף טונות סיוע לעזה מבלי לחכות לאחרים. טורקיה היא אחת משתי המדינות שהעניקה את הסיוע הנרחב ביותר לעזה. טורקיה הפכה למדינה הראשונה שמטילה אמברגו על ישראל. עם החלטת ישראל לסרב לסיוע אווירי שלנו דרך ירדן, פקעה סבלותנו".

סערה סביב דלק סילוני

באתר יטקין ציינו כי לחץ ציבורי אילץ את הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן לנקוט בצעדים נגד ישראל ערב עיד אל־פיטר. בדיווח ציינו כי אחד מהמוצרים שהוגבל היצוא שלהם לישראל הוא דלק סילוני. הסעיף הזה גרם לסערה גדולה ברשתות החברתיות בטורקיה, כשאזרחים האשימו את המדינה כי היא מספקת דלק סילוני למטוסי קרב ישראלים.

בעקבות כך, המרכז של מנהלת התקשורת הלאומית הטורקית "למאבק בדיסאינפורמציה", פרסמו הודעה שמכחישה את הנושא. מנהלת התקשורת הלאומית הטורקית היא גוף שמסונף ישירות לארמון הנשיאות, ומהווה רגולטור של כל תחום התקשורת. "להחלטה אין קשר למטוסי קרב", הם מסרו. "זהו דלק סילוני שנרכש עבור מטוסים אזרחיים בישראל דרך נמלי תעופה בטורקיה. לא להתייחס למניפולציות שמיועדות לגעת ברגישויות הציבוריות".

ב־BBC בטורקית ציינו שמשרד המסחר הטורקי הכריז כי "טורקיה פועלת לסיוע לעזה ולתושביה מאז שהחלו מתקפות ישראל, והעבירה עשרות אלפי טונות סיוע בספינות ומטוסים, במיוחד מזון, ציוד רפואי, ופונו אלפי חולים". יתרה מכך, לאחר שישראל סירבה לאפשר לטורקים להצניח סיוע הומניטרי לרצועת עזה, באנקרה מאשימים כי "ישראל ממשיכה לפגר באופן גלוי את החוק הבינלאומי".

בדיווח, שמתאפשר משום שתאגיד BBC פועל מחוץ לטורקיה, הסבירו כי ממשלת ארדואן התמודדה בבחירות המקומיות עם ביקורת מהאופוזיציה על הסחר עם ישראל. במסגרת זאת, מפלגת "הרווחה החדשה" (YRP), דרשה לגרש את שגרירת ישראל אירית ליליאן, והפסקה מוחלטת של הסחר עם ישראל.

ב־BBC דיווחו כי ישראל מדורגת במקום השלישי בטבלת יעדי היצוא של טורקיה, עם 5.4 מיליארד דולר. עם זאת, הם ציינו כי ברבעון הראשון של 2024, היקף היצוא הטורקי לישראל צנח ב־21.6%. יתרה מכך, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - מדובר בירידה של 28%.

באתר Euronews דיווחו על צעדי התגובה של ישראל, שמאשימה את טורקיה כי הפרה את הסכמי הסחר בין המדינות באופן חד צדדי. הם גם ציטטו את הודעת משרד המסחר הטורקי מאתמול כי "החלטה זו תישאר בתוקף עד שישראל, בעקבות התחייבויותיה לדין הבינלאומי, תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה ותאפשר הזרמה מספיקה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה".