לראשונה: שר החוץ הטורקי באיום ישיר על ישראל

שר החוץ הטורקי הקאן פידאן הכריז היום על החלטת אנקרה לנקוט צעדים נגד ישראל, בשל החלטת ירושלים לאסור על טורקיה להצניח סיוע הומניטרי ברצועת עזה • "לראשונה בהיסטוריה, כל העולם מגנה את ישראל", אמר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein
שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

פחות משבוע לאחר חשיפת גלובס בנוגע למגבלות היצוא שהטילה טורקיה ללא הכרזה רשמית, שר החוץ הטורקי הקאן פידאן הכריז היום (ב') על החלטת אנקרה לנקוט צעדים עם ישראל, בשל החלטת ירושלים לאסור על טורקיה להצניח סיוע הומניטרי ברצועת עזה.

●  כותרות העיתונים בעולם | איראן נמצאת בעמדה הטובה ביותר מעולם לשליטה במזרח התיכון
חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה 

"לראשונה בהיסטוריה, כל העולם מגנה את ישראל", אמר שר החוץ הטורקי, שדאג כי עיתונאי שמקורב אליו יפרסם על דבר מסיבת העיתונאים לפני שהיא החלה, לכאורה בהפתעה. "היום נודע לנו כי ישראל סירבה לבקשתנו להצניח ציוד סיוע לרצועת עזה. הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן אישר צעדים חדשים שעליהם נכריז בקרוב. אלו יימשכו עד שישראל תכריז על הפסקת אש ותאפשר כניסת סיוע לרצועת עזה ללא הפרעות".

כפי שנחשף בגלובס, כבר שבוע וחצי שממשלת טורקיה מעכבת או לא מאשרת יצוא משלוחים מטורקיה לישראל. סוכנים שעובדים עם יבואנים ישראלים סיפרו כי מקור העיכובים הוא הממשל, כאשר לא ידוע כמה זמן המצב יימשך. בה בעת, לגלובס נודע כי לא ניתן לבצע מכס יצוא עבור משלוחים מטורקיה לישראל. המערכת הטורקית מציגה שגיאה ללא יכולת להתקדם עם ההצהרה אך ורק ליצוא לישראל.

לאחר חשיפה זו, נחשף גם בגלובס כי חברת טורקיש איירליינס שהפעילה עד 7 באוקטובר עשר טיסות יומיות בקו תל אביב איסטנבול, החליטה שלא לחזור לישראל עד מרץ 2025. החלטת טורקיש איירליינס לבטל את הטיסות לישראל מורגשת היטב בנתב"ג, ובעיקר בטיסות שהפעילה ליעדים באירופה ובמזרח, מכיוון שהיא מפעילה טיסות ל־340 יעדים על פני ארבע יבשות, והיא המובילה בעולם בתחום הקונקשנים.

על־פי נתוני רשות שדות התעופה, בחודשי הקיץ של שנת 2023 טורקיש שמרה על מקום יציב בין החברות שמפעילות את כמות הטיסות הגדולה ביותר בנתב"ג. ביולי ובאוגוסט 2023 יותר מ־5% מהנוסעים בטיסות הנכנסות והיוצאות לתל אביב טסו דרך החברה, והיא תפסה את המקום הרביעי בכמות הנוסעים בין חברות התעופה שפעלו אז בנמל התעופה.