בניסיון להגדיל את התחרות: פריסת אתרי הסלולר בישראל נחשפת לציבור

מערכת אינטראקטיבית לשקיפות מפת הסלולר בישראל הושקה ע"י משרד התקשורת • מטרת המהלך היא להגדיל את השקיפות לצרכנים, שיוכלו לקבל החלטה צרכנית מושכלת לגבי המפעיל הסלולרי שיבחרו

עו''ד עינבל משש, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: מארק ניימן, לע''מ
עו''ד עינבל משש, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: מארק ניימן, לע''מ

משרד התקשורת משיק מערכת אינטראקטיבית לשקיפות מפת הסלולר בישראל. המערכת, שמוצגת באתר המשרד, מבוססת על דיווחים עדכניים של חברות הסלולר, ומאפשרת לצרכנים לבדוק מהי הטכנולוגיה הקיימת באזורם, ואילו חברות מספקות אותה. בנוסף, ניתן לראות את קצב פריסת התשתיות של החברות ברחבי הארץ. 

פלאפון משיקה את הרשת הסלולרית החדשה 5G MAX תקשורת
טסים לחו"ל? הנה מה שכדאי לכם לדעת על ה־e-SIM

מטרת המהלך היא להגדיל את השקיפות לצרכנים, שיוכלו לקבל החלטה צרכנית מושכלת לגבי המפעיל הסלולרי שיבחרו, וכן להגביר את התחרות בשוק. בכוונת המשרד להנגיש מערכות נוספות בהמשך, ביניהן מערכת לשיקוף מפת הסיבים.

לפי הנתונים במערכת, כיום יש בישראל כ־8,100 אתרי סלולר, בחלוקה כמעט שווה מבחינה כמותית בין סלקום, פלאפון, הוט ופרטנר - אך לא בהכרח בהיקף הפריסה. כדי לדעת עם איזו חברה משתלם ללקוח להתקשר, הוא יכול לבחור נקודה במפה ולקבל מידע על פריסת התשתיות - באיזה סוג אתר מדובר, ובאיזה דור הוא תומך. בחלק מהמקומות עדיין אין דור 4 (דור 5 הוא המתקדם ביותר כיום).

"עם כניסתי לתפקיד, הצהרתי כי נושא השקיפות לציבור בכל תחומי התקשורת הוא הבסיס והזרז בעיניי לשוק חופשי ותחרותי ולמתן שירות טוב יותר", מסר שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי. "האתר החדש הוא תחילתו של מיזם גדול שישקף לאזרחי ישראל את מיקומן ומצבן של תשתיות התקשורת הניידת והנייחת, בד־בבד עם הפעולות שלנו לשיפור תשתיות התקשורת ברחבי הארץ כולה".

לדברי מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד עינבל משש, "מבחינתנו שנת 2024 היא שנת הסלולר, ולכן קידום פריסת אתרי הסלולר נמצא במוקד. היום אין תחרות גדולה על המחיר, שנמוך באופן יחסי לעולם, לכן התחרות צריכה להיות על האיכות - ולשם אנחנו מכוונים. כמשרד ממשלתי, השקיפות וההנגשה חשובים לנו, גם כדי לחזק את האמון מול הציבור, וגם כדי להרחיב את התחרות ולתמרץ את החברות הסלולר להגדיל את הפריסה".

משש מזכירה כי "בעת האחרונה פעלנו להגדיל את האכיפה על חברות הסלולר כדי שיקיימו את תנאי הרישיון, והטלנו עיצומים בהיעדר פריסה. אנחנו נותנים דגש על אזורי הקצוות והפריפריה, בין אם הגליל או הנגב, החברה הערבית או הקיבוצים.

"אבל חשוב לומר שזה לא רלוונטי רק לפריפריה. לא מעט פנו אליי גם בגבעתיים, למשל, על קליטה פחות טובה בבית. לצרכן פחות חשוב לאיזו חברה יש יותר אתרים, אלא מה יש במקום המגורים שלו, מקום העבודה והציר המרכזי שבו הוא נוסע".

מקום 64 בעולם

לפי הנתונים שמציגה משש, ישראל נמצאת במקום ה־64 בעולם מבחינת פריסה של דור 5, כאשר רק כרבע מהאתרים הסלולריים הקיימים מציעים את האפשרות הזו. "ביחס לעולם אנחנו לא במקום טוב", היא מציינת, "והכיסוי והפריסה חייבים להשתנות ולהשתפר.

"זה משהו שמבינים בכל העולם, משום שיש לכך תועלות משקיות מאוד גדולות. למשל, מדברים על שיקום העוטף, בהשקעה של משאבים וכסף. אם רוצים לפתח את החקלאות, טרקטורים אוטונומיים לא יוכלו לעבוד בלי תשתיות תקשורת מתקדמות - מה שקיים היום לא ייתן מענה.

"דוגמה אחרת היא ביצוע ניתוחים מרחוק - אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבאמצע הניתוח יתנתק הקו, והמידע לא יעבור. דוגמה שלישית היא הפעילות בנמלי הים: עם רשת חזקה ניתן לסרוק מכולות במהירות רבה, זמן הפריקה משתפר, והכול מתייעל משמעותית.

"למעשה הפריסה מביאה תועלת לכלכלה, לבריאות, לתעשייה, לחקלאות ולערים חכמות. היא גם מאפשרת התפתחות של יישומים חדשים בתעשייה וטכנולוגיות מתקדמות, וצמצום של הפער התשתיתי מול העולם".

שיתוף־פעולה עם חברת החשמל

מבחינת לוחות הזמנים, לפי משש, "המטרה היא להגיע עד סוף 2024 לפחות ל-13 אלף אתרים של דור 4 ו-5, באמצעות תמריצים, אכיפה ומעורבות של הצרכנים".

אחד המהלכים שבוחנים במשרד כדי להאיץ את התהליך הוא "שילוב ידיים עם חברת החשמל - נפרוס תשתית של חברות סלולר על עמודים של החברה. הצלחת הפרויקט הזה תלויה בנחישות המדינה לקדם אותו, ואנחנו נחושים ומשקיעים משאבים ומאמצים".