טסים לחו"ל? הנה מה שכדאי לכם לדעת על ה־e-SIM

לאחרונה חייב משרד התקשורת את חברות הסלולר להפעיל שירות SIM אלקטרוני בסמארטפונים • המהלך עשוי להוריד עלויות עבור הטסים לחו"ל, אבל יש מי שמצנן את ההתלהבות

e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock
e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

לאחרונה הודיע משרד התקשורת כי יחייב את חברות הסלולר להפעיל שירות e-SIM כבר בתקופה הקרובה. המשמעות היא שצרכנים יוכלו לעבור מחברה לחברה בקלות רבה יותר באמצעות SIM וירטואלי (בתנאי שהמכשיר תומך בכך), בניגוד לנהוג כיום עם SIM פיזי.

המהלך מבורך, אך צריך לומר בכנות כי המעבר לטכנולוגיה הזו כבר היה בעיצומו בחברות השונות. משמע, הודעת משרד התקשורת הייתה בבחינת זרז ש"דוחף" את שאר החברות להשלים את המהלך. 

בדיקה טכנולוגית | הבינה המלאכותית הגיעה לג'ימייל, ועוד כלים שכדאי להכיר
בדיקה טכנולוגית | נוחות, גודל ותקציב: למה חשוב לשים לב כשקונים מסך מחשב

מה זה e-SIM, איך הוא משרת את הצרכן, והאם המהלך יאפשר הורדת עלויות בשוק שהרווחיות שלו כבר נמוכה מאוד? לפניכם התשובות.

היכרות עם e-SIM: איך זה עובד

עד כה, רובנו השתמשנו ברכיב אלקטרוני קטן שנקרא SIM, נכנס במגירה מיוחדת במכשיר ומחבר אותו למפעיל סלולרי ולחבילה הרלוונטית. בשנים האחרונות גובר השימוש בטכנולוגיית ה־SIM האלקטרוני. במקום לחכות לרכיב פיזי, ישנו רכיב מובנה בתוך המכשיר שיודע לקבל דיגיטלית את חבילת הסלולר שלכם.

התהליך פשוט: בוחרים מפעיל סלולרי, מקבלים קוד או ברקוד לסרוק, ואפשר לחבר את המכשיר לחבילה המבוקשת. בדרך־כלל מדובר בתהליך קצר ויחסית אינטואיטיבי. לדוגמה, אפל מאפשרת לחבר באייפון יותר משמונה e-SIM שונים, כשבמקביל אפשר להשתמש בשני מספרים בזמן אמת.

עם זאת, חשוב לבדוק ראשית האם המכשיר שלכם תומך בטכנולוגיה החדשה. חיפוש קצר באינטרנט יניב את התשובה.

היתרון הבולט: מעבר קל בין חברות

מעבר לטכנולוגיה חדישה שמשחררת אותנו ממגבלות פיזיות, יש כאן בשורה משמעותית במיוחד לצרכן. כשהחברות מחויבות לספק שירות גם "מרחוק", בלי להערים קשיים על הלקוחות בהגעה לסניף פיזי, יש יותר חופש צרכני. וכך, למעשה, ניתן יהיה לעבור בין החברות בקלות רבה. ואם אפשר לעשות את החבילות האלה דרך האינטרנט, אז בכלל מדובר בבשורה אמיתית.

זו ההזדמנות להזכיר כי יש ענקית טכנולוגיה שכבר צועדת במיוחד לכיוון ה־e-SIM: אפל. למעשה, במכשיריה השונים בארה"ב, אפל כבר לא מאפשרת שימוש בכרטיס SIM פיזי. ניתן להניח כי הפיתוח יגיע לשאר העולם בדורות הקרובים.

במקביל, יש כבר מי שמנסה לצנן את השמחה: חברות הסלולר הישראליות. בחברות השונות מסבירים לגלובס כי הנתונים מראים שמספר הניודים היומיים הוא "זניח שבזניחים". לדבריהם, המהלך של משרד התקשורת לא באמת שינה משהו, ומי שעושה את המעברים הם ככל הנראה אנשים שמתלהבים מהטכנולוגיה החדשה, ולא לקוחות חדשים. למעשה, לפי החברות, ההייפ שנרשם בתקשורת נשאר שם.

עם זאת, בפלאפון, שהיו הראשונים שהודיעו על היותם מוכנים וזמינים עם הטכנולוגיה החדשה, דווקא מספרים כי מספר המנויים שעוברים ל־e-SIM גדל. בחברה לא משתפים במספרים מדויקים, אך לדבריהם מדובר באלפי לקוחות, חלקם קיימים וחלקם חדשים.

נסביר כי לא מדובר בהכרח במקרים שבהם לקוחות מגיעים ומבקשים את ה־SIM האלקטרוני, אלא שהם זקוקים ל־SIM בדחיפות, ושמחים לקבל מענה מהיר. בחברות הסלולר מתארים את השוק ככזה שמתחיל להתאזן, כלומר פחות אנשים מתניידים בין החברות, ולכן מהלך ה־e-SIM יהיה פחות מורגש מההייפ שמייצרים סביבו.

חבילות חו"ל: הרחבת האפשרויות

בשנים האחרונות ניתן לרכוש חבילות סלולר עם חבילות אינטרנט לטובת שהות בחו"ל - בעזרת כלים חיצוניים כמו Airalo. גם שם התהליך מאוד פשוט, אך הבשורה האמיתית היא התשלום: ללא מעט יעדים המחירים מדובר ב־4-8 דולר עבור 1GB של גלישה. המחיר יעלה ככל שתיקחו חבילות גדולות יותר.

כשמדובר בנסיעות קצרות, שבהן לא צריך נפח גלישה גבוה או שלא עוברים בין המדינות, מדובר בפתרון מעולה. כמובן שצריך לעשות בדיקת שוק ולראות שהחברה עובדת טוב במדינה אליה אתם טסים.

עם זאת, יש עוד אפשרויות שכדאי להכיר (חוץ מהשימוש בחברות הישראליות, ראו מסגרת). ראשית, SIM מקומי - אפשר להגיע אל היעד ולרכוש SIM מקומי בכמה עשרות אירו או דולרים. אין ספק שמדובר בהימור, אבל אם עושים זאת לאחר תחקיר קצר באינטרנט או שיחה עם חברים, זה יכול לעבוד.

שנית, חבילות מיוחדות כמו Global SIM: לחברות הישראליות השונות יש Global SIM שאפשר לשלם עבורו סכום קבוע. מדובר במחיר גבוה יחסית, אבל בפלאפון לדוגמה ניתן לנצל את הנפח על פני שלוש שנים. דוגמאות אחרות הן חברת wecom, שמשלבת חבילות בין ישראל לחו"ל; וחברת 019Mobile, עם שיחות, הודעות ונפח גלישה בסיסי.

המחיר: גמישות הודות לתחרות

בהיבט של חבילות הסלולר בישראל, סביר להניח שאין באמת סיכוי להורדת עלויות, והמחירים של כרטיסי ה־e-SIM יהיו דומים לכרטיסים הפיזיים. הסיבה נעוצה בכך שהרפורמה בשוק הסלולר השפיעה על המפעילות הישראליות, והרווחיות שלהן כיום נמוכה.

לכן, גם טכנולוגיה חדשה לא תוביל לבשורת מחיר. הורדת העלויות היחידה היא התשלום החד־פעמי על משלוח של כרטיס SIM לסניף או לבית.

עם זאת, המחיר יכול לרדת ביחס לחבילות הסלולר לחו"ל בגלל הגידול בתחרות. הצרכנים יוכלו לבחור בפתרון הזול יותר, גם אם הוא לוקה בחסר ביחס לאפשרויות המרובות ב־SIM של מפעיל ישראלי - וההבדל יהיה משמעותי.

במשרד התקשורת הכריזו בזמנו כי המהלך צפוי להוזיל את חבילות חו"ל ולאפשר מעבר בקלות בין ספקים שונים ובחירת חבילה משתלמת. למעשה, העובדה שיש גמישות ונגישות עם הטכנולוגיה הזו, יכולה לנתק את התלות שיש כיום בספק תקשורת סלולרית אחד.

בחברות הסלולר אומנם נזהרים מלדבר על כך, אבל יודעים להגיד שמבחינתם יש משמעות רחבה להורדת המחירים בחבילות חו"ל: בפועל, אלה החבילות שמכניסות כסף לחברות, וזאת בניגוד לחבילות הסלולר הארציות שאינן רווחיות.

המתחרה העיקרי | חבילות ישראליות לטיסות בחו"ל

האפשרות המוכרת ביותר היא לפנות לחברות הישראליות ולקבל מהן חבילה רלוונטית. ספק הסלולר הקבוע בארץ יספק פתרון שמתאים בעיקר לנסיעות ארוכות. אומנם הוא יהיה היקר ביותר, אך הוא גם נוח, מכיוון שהוא כולל את כל מה שתצטרכו. הסיבה שהמחיר גבוה קשורה לכך שחברות הסלולר מציעות שירות לקוחות, והוצאות התפעול שלהן גדולות יותר מאשר בחברות כמו Airalo, למשל.

החבילות של החברות הישראליות מגיעות עם הטבות שלא נכללות בפתרונות האחרים: משיחות טלפון והודעות ועד גלישה באפליקציות נבחרות ללא הגבלה, ובלי קשר לנפח הגלישה שתבחרו. לכל אלה מצטרפת גם האפשרות של הצעות קבוצתיות: מספר מנויים ישלמו ביחד מחיר נמוך יותר.