מגורים זמניים למפונים ותקצוב נמוך מהמצופה: זו התוכנית של הממשלה לשיקום הצפון

לאחר כחצי שנה של מלחמה הוצגו בפני הראשי היישובים פרטי תוכנית "צפונה" – שתתוקצב לפי שעה ב-3 מיליארד שקל בלבד • לראשונה מוזכרת האפשרות להעמדת מגורים זמניים עבור מפוני הצפון

פגישת ראשי הרשויות בצפון עם מנכ''ל משרד רוה''מ / צילום: לע''מ
פגישת ראשי הרשויות בצפון עם מנכ''ל משרד רוה''מ / צילום: לע''מ

מוטב מאוחר? תוכנית "צפונה" של הממשלה, "למענים בטווח המיידי והקרוב עבור אזור הצפון", הוצגה היום על ידי הממשלה. בפגישה שנערכת בנצרת, הוצגו בפני ראשי הרשויות בצפון פרטי הצעת המחליטים לתוכנית, שאמורה להיות מוגשת לאישור הממשלה בקרוב.

צעד ראשון? תשעה יישובים באשכול ייכללו בתוכנית מינהלת תקומה
השקעה של עשרת אלפים שקל לילד: הפרטים של תוכנית מינהלת תקומה נחשפים

התוכנית למעשה מניחה את התשתית לפעילותו של גוף מתכלל שיספק את המענה לתושבי גבול הצפון, המפונים כבר יותר מחצי שנה מבתיהם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" והאיום הנשקף מצד ארגון הטרור חיזבאללה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בתחילת החודש כי תוקם מנהלת לצפון, בדומה למנהלת תקומה בדרום, ובסביבת הממשלה מיהרו גורמים להבהיר שלא מדובר בגוף בעל אותם ממדים, בעיקר משום שהיקף הטיפול הנדרש בצפון קטן יותר. כעת, הצעת המחליטים "מגדרת" את תחום הפעילות של הגוף הזה.

ההצעה קובעת כי יוקם צוות מנכ"לים, בראשות מנכ"ל משרד רוה"מ שלי, שיעקוב אחר יישום התוכנית בפועל. הצוות יתפקד כ-"פרויקטור על", כפי שהסבירו אותם גורמים בסביבת הממשלה, שיתכלל את המהלך כולו. לצד זה יוקם "מטה צפונה" לשיקום ולפיתוח ארוך טווח של חבל הארץ הצפוני, אשר יהיה מוסמך לרכז את עבודת המעקב והבקרה אחר התוכנית. הוא יכלול עד 10 משרות במשרד ראש הממשלה, ויפעל במשך חמש שנים מיום אישור ההחלטה.

יתוכננו אתרי מגורים זמניים

בסוף דצמבר האחרון חשפנו בגלובס כי בממשלה בוחנים את האפשרות להקצות מגורים זמניים למפונים מיישובי הצפון, בדומה למענה שניתן למפוני הדרום. כעת, בפעם הראשונה, הצעת המחליטים הממשלה מדברת על כך מפורשות.

במסגרת ההחלטה יוקצו 5 מיליון שקל לטובת "תכנון הקמת אתרים זמניים במטרה לתת פתרון ליישובים שצריכים פתרון מגורים מאוחד לטווח ארוך". עוד נקבע כי בתוך 45 ימים תגובש תוכנית עבודה בהובלת מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ומנכ"ל משרד ההתיישבות, "למציאת פתרונות דיור קהילתיים ליישובים המעוניינים בכך, תוך קרבה למקומות לימודים ותעסוקה ככל שמתאפשר".

יש לזכור שתושבי הצפון מפונים מתחילת חודש אוקטובר 2023, ורבים מהם נמצאים עדיין במלונות ברחבי הארץ. אחרים מצאו פתרונות מגורים זמניים מחוץ למלונות, אך באופן פרטני ועצמאי. כעת, כחצי שנה מפרוץ המלחמה, המדינה מכריזה שתיקח חלק במאמץ.

רק 3 מיליארד שקל

בסוף ינואר האחרון הכריז ראש הממשלה נתניהו בישיבת הקבינט הביטחוני שנערכה גם היא בצפון הארץ, כי יקצה 3.5 מיליארד שקל עבור תוכנית לשיקום הצפון, אך הצעת המחליטים שהתגבשה כעת מקצה סכום נמוך מכך. ההצעה קובעת כי "לצורך תקצוב המתווה האסטרטגי לצפון, להנחות את שר האוצר לגבש את מקורות התקצוב הנדרשים ולהביא לאישור הממשלה בתוך 30 ימים החלטה בדבר הקצאה של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב לשנים 2025-2028 לטובת תקצוב המתווה האסטרטגי לצפון".

מה עוד כוללת התוכנית? הקמת אוניברסיטה בקריית שמונה בתוך שלוש שנים, בהמשך להחלטת המועצה להשכלה גבוהה מספטמבר 2022, הקמת מרכז רפואי שישרת את כל תושבי הצפון, מיגון שטחי החקלאות ואזורי התעשייה הסמוכים לגדר הגבול, השמשת מקלטים ציבוריים בסכום של 100 מיליון שקל, הוספת רכיבי ביטחון ישוביים בתקציב של 500 מיליון שקל ויישום תוכנית "מגן הצפון" למיגון היישובים לאורך הגבול (עד טווח של 9 ק"מ), בתקציב של 1.4 מיליארד שקל ממשרד הביטחון. עוד כוללת התוכנית גיבוש תוכניות יישוביות לשיפור פני היישובים ולחיזוק תשתיות יישוביות, בתקציב של 8 מיליון שקל, וכן איתור מתחמים מתאימים לפינוי בינוי, וקידום תכנון מפורט לפינוי בינוי, בדגש על מבנים שנפגעו במלחמה, בתקציב של 35 מיליון שקל.

ההחלטה גם כוללת מעין לוח זמנים כללי ליישומה: "הטווח המיידי" מוגדר כפרק הזמן מיום אישור ההחלטה ועד לפתיחת שנת הלימודים הבאה; "הטווח הקרוב" מודר כפרק הזמן מיום אישור ההחלטה ועד לחזרת תושבי הרשויות המפונים ליישוביהם. סטטוס ביצוע ראשון יוצג בפני הממשלה בתוך 40 יום.

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בתום הפגישה: "בשלב זה הטיוטה שהוצגה לנו עדיין לא נותנת מענה למטרת העל של חיזוק ופיתוח קו העימות, הן בפן של היקף התקציב ובעיקר בהיעדר תיקוני מדיניות מהותיים שקריטיים לריפוי השבר הכלכלי חברתי ונפשי שחווה האזור. אני מאמין שמנכ"ל משרד רוה"מ וצוות משרדו, שהיו קשובים, יביאו יחד איתנו בימים הקרובים הצעה הולמת לחיזוק קו העימות".