פשעי האקלים של שווייץ ועצתו הרפואית של טראמפ ליהודים

העולם רושם את חודש מרץ החם ביותר • בית המשפט האירופי לזכויות אדם פוסק נגד מדיניות האקלים של שווייץ • נשיא אוקראינה מודה שארצו לא עומדת במשימת ההגנה • טראמפ מוביל בסקרים וקורא לבדוק "את הראש" של היהודים המתנגדים לו, ומאיפה באו כל הרולקסים של נשיאת פרו? • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1מרץ החם ביותר

העולם עתה זה רשם את חודש מרץ החם ביותר בדברי ימי מדידת מעלות החום. ב־12 החודשים שקדמו למרץ, הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ היתה גבוהה ב־1.58 מעלות ממה שנרשמה בין 1850 ל־1900, חצי המאה הקודמת לעידן התעשייתי.

מרץ 2024 היה גם החודש העשירי ברציפות שבו נרשמה הטמפרטורה החודשית הממוצעת הגבוהה ביותר בתולדות מזג האוויר המתועד.

אחרי שהורשעה בהונאת ענק: טייקונת נדל"ן נידונה לעונש מוות
כותרות העיתונים בעולם | ההכנות לתקיפה האיראנית נגד ישראל חוצות יבשות

2פשעי שווייץ

במהלך היסטורי, בית המשפט האירופי לזכויות אדם כונן השבוע קשר ישיר בין זכויות אדם למשבר האקלים. הוא פסק לטובת 2,000 נשים שווייצריות קשישות, שתבעו את ממשלתן על היעדר טיפול מספיק בהתחממות האקלים. הן טענו כי שינוי האקלים מסכן את חייהן.

השופטים קבעו ברוב עצום, 1־16, כי שווייץ הפרה בזה סעיף באמנה האירופית על זכויות האדם, המבטיח את "הזכות לכבוד לחיי הפרט ולחיי המשפחה". מצפים שהשראת אירופה תניב תביעות בשורה של ארצות.

תביעות כאלה תלויות ועומדות בשלושה בתי משפט בארה"ב. בית משפט אחד במדינת מונטנה הורה להפסיק כריית פחם וקידוח של גז טבעי על יסוד סעיף בחוקת המדינה, המבטיח את איכות הסביבה. בבית משפט בהוואי מתבררת תביעה נגד משרד התחבורה של המדינה בגין מימון של אוטוסטרדות העתידות להגדיל את צריכת הדלק.

כמה מהנשים השווייצריות שזכו בתביעה בבית המשפט האירופי. טענו כי שינוי האקלים מסכן את חייהן / צילום: ap, Jean-Francois Badias
 כמה מהנשים השווייצריות שזכו בתביעה בבית המשפט האירופי. טענו כי שינוי האקלים מסכן את חייהן / צילום: ap, Jean-Francois Badias

3שמיים ללא הגנה

הנה ככה ייעשה למדינה שאינה מצליחה להגן על שמיה מפני אויב עתיר טילים בליסטיים. נשיא אוקראינה זלנסקי הודה השבוע שארצו אינה מסוגלת לעמוד במשימת ההגנה. היא זקוקה עד ייאוש לסוללות נוספות של טילי פטריוט, או אולי של כיפת ברזל.

WSJ | שולה הפגזים של אוקראינה. הכירו את "מקס הזועם"
בכיר אמריקאי עם בשורה שבאוקראינה לא ישמחו לשמוע

רוסיה מטווחת יום אחר יום את העיר השנייה בגודלה באוקראינה, חרקיב, אולי כהכנה להתקפה עליה. זלנסקי נועד עם מפקד צבאו, כדי לדון באפשרות של העברת סוללות טילים מערים אחרות אל חרקיב, אבל מה יהיה על הערים האחרות, כולל הבירה קייב?

פרשן טלויזיה במוסקבה הכריז השבוע כי "את חרקיב יש לכבוש - או להרוס, כדי לשבור את רוחה של אוקראינה". היא סמוכה לגבול רוסיה. לפי שגרירת ארה"ב בקייב, בחודש שעבר נהרגו 600 אזרחים בהתקפות על ערי אוקראינה, ונפגעה תשתית. "נחוצה עכשיו הגנה אווירית נוספת - ועזרה נוספת שלנו", צייצה השגרירה. אבל היא מבוששת לבוא.

זלנסקי באזור חרקיב. 600 אזרחים נהרגו במרץ בהתקפות על המדינה / צילום: ap, Ukrainian Presidential Press
 זלנסקי באזור חרקיב. 600 אזרחים נהרגו במרץ בהתקפות על המדינה / צילום: ap, Ukrainian Presidential Press

4"ראשם של יהודים"

סקרי דעת הקהל בארה"ב הוסיפו לחזות השבוע ניצחון של דונלד טראמפ בבחירות של נובמבר, גם אם אתר חדשות מרכזי בישראל החליט משום מה לדווח על "מהפך" לטובת ג'ו ביידן. התחזית לטובת טראמפ מיוסדת על יתרונותיו בשש מתוך שבע מדינות־מפתח מתנדנדות, שבהן יוכרעו הבחירות.

כמובן, שום דבר אינו חקוק בסלע, והרבה יכול להשתנות בשבעת החודשים הבאים. השבוע נכשל נסיונו של טראמפ להוסיף ולדחות את אחד ממשפטיו, זה שבו הוא מואשם כי שילם דמי לא־יחרץ לכוכבת פורנו, שאיתה היו לו על פי הטענה יחסי מין. גובר בזה הסיכוי שהרשעה פלילית כלשהי תיזקף לחובתו כאשר יתמודד על הנשיאות.

בינתיים, הוא מוסיף לירות בכל הכיוונים, והשבוע הוא חזר והכריז כי "צריך לבדוק את ראשם של יהודים" שאינם תומכים בו. זו הפעם השלישית בחודש האחרון שהוא מעמיד בספק את שפיותם או את נאמנותם של יהודים התומכים ביריביו.

סטטיסטיקה כלכלית חשובה פורסמה השבוע בארה"ב. היא הראתה גידול מרשים במספר מקומות העבודה, מה שאולי יעזור לביידן; וגם עלייה קטנה באינפלציה, מה שאולי לא יעזור לביידן. הכול עדיין תלוי על בלימה.

5כמה רולקסים?

הארץ המחזיקה בשיא עולמי בהפללת נשיאים ובהחלפתם - שבעה בתוך שבע שנים - עומדת כנראה לעשות כן לנשיאה השמינית. כל אחד מנשיאי פרו שנבחרו מאז 1990 בילה זמן מה בבית הכלא באשמת שחיתות, או הפרת החוקה.

חשד השחיתות שנפל על הנשיאה הנוכחית, דינה בולוארטה, קשור בשעוני הרולקס היקרים להפליא שהיא נראתה עונדת באחרונה. תחילה היא הכחישה את קיומם, אחר כך עמדה על זה שהיא שילמה את תמורתם בכסף שהשתכרה בזיעת אפיה, והשבוע היא טענה שהשעונים הושאלו לה.

נשיאת פרו עונדת את הרולקס החשוד, על שערו של טבלואיד פרואני
 נשיאת פרו עונדת את הרולקס החשוד, על שערו של טבלואיד פרואני

השערורייה התחילה כאשר אתר רשת פופולרי ניתח 10,000 צילומים של הנשיאה. הרבה פוליטיקאים בכל רחבי העולם היו כנראה מעדיפים שהרולקסים שלהם לא ייספרו.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.