ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן: "המסר שלי לאיראן - Don't, מחויבים להגן על ישראל"

נשיא ארה"ב התייחס לחשש מתקיפה איראנית והדגיש: "לא יצליח להם" • דובר צה"ל: "אנחנו במוכנות להתקפה" • הרמטכ"ל: "עוקבים בדריכות אחר הנעשה באיראן, צה"ל ערוך בהתקפה ובהגנה" • המתיחות בצפון: עשרות שיגורים מלבנון הערב ליישובי הגליל - רובם יורטו, אין נזק או נפגעים • עדכונים בולטים

ישיבת הקבינט בראשות רה''מ בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ישיבת הקבינט בראשות רה''מ בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

22:11 - ביידן: המסר לאיראן - Don't. אל תתקפו. אנחנו מחויבים להגן על ישראל, לא תצליחו.

20:44 - דיווח בפוקס ניוז: צבא ארה"ב מעביר אמצעים נוספים למזרח התיכון

בשל החשש ממתקפה איראנית, צבא ארה"ב שולח תגבורת לכוחותיו במזרח התיכון, במטרה "להגביר את יכולות ההרתעה וההגנה".

20:37 - שני כטב"מי נפץ של חיזבאללה חצו לישראל מלבנון - ויורטו

דובר צה"ל עדכן כי שני כטב"מי נפץ של חיזבאללה חצו מוקדם יותר הערב משטח לבנון ויורטו. התרעה על ירי טילים ורקטות הופעלה ברמת נפתלי מחשש לנפילת שברי יירוט. בנוסף, זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון לאזור רמות נפתלי, לא היו נפגעים. "כוחות צה"ל ביצעו בשעות האחרונות ירי להסרת איום במספר מרחבים בדרום לבנון", נמסר.

20:27 - דובר צה"ל: "אנחנו במוכנות להתקפה עם מגוון יכולות, נדע לפעול כדי להגן"

על רקע החשש מפני תקיפה איראנית, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי עדכן כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. הגרי הוסיף כי "אנחנו במוכנות להתקפה עם מגוון יכולות, נדע לעול כדי להגן".

19:55 - אזעקות בשורת יישובים בגליל העליון

אזעקות הופעלו בדפנה, שאר ישוב, בית הלל, כפר יובל, קיבוץ דן, מעיין ברוך, הגושרים, שניר ורג'ר בעקבות מטח כבד של כ-40 שיגורים משטח לבנון.

19:40 - על רקע החשש מתגובה איראנית: פיקוד העורף שלח לבתי החולים בשעה האחרונה הודעה שבה הוא ביקש ממנהלי בתי החולים לוודא זמינות צוותים

19:25 - אזעקות מחשש לחדירת כטב"ם בגליל העליון.

אזעקות הופעלו במרכז אזורי מבואות חרמון, מלכיה, דישון, רמות נפתלי ויפתח שבגליל העליון מחשש לחדירת כטב"ם.

19:07 - הסתיימו הפרות הסדר באל-מוע'ייר שבאזור רמאללה

הסתיימו הפרות הסדר והעימותים בין מתנחלים לפלסטינים באל-מוע'ייר שבאזור רמאללה. המתנחלים וכוחות צה"ל עזבו את המקום.

19:02 - מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה באזור עייתא א-שעב שבדרום לבנון, שבהם שהו מחבלים. מבנה צבאי נוסף של חיזבאללה הותקף בדרום לבנון, באזור א-טייבה.

דובר צה"ל עדכן כי במהלך היום זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון לגליל העליון. לא היו נפגעים, וכוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. בהמשך להתרעות שהופעלו בגליל העליון מחשש לחדירת כטב"ם, נמסר כי ככל הנראה מדובר בזיהוי שווא.

18:38 - הרמטכ"ל: "עוקבים בדריכות אחר הנעשה באיראן, צה"ל ערוך בהתקפה ובהגנה"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב מקיפה על מוכנות צה"ל לכלל התרחישים יחד עם בכירי צה"ל. בסיום הערכת המצב אמר הלוי כי "צה"ל ערוך חזק מאוד בהתקפה ובהגנה מול כל איום. אנחנו במלחמה ומצויים במוכנות גבוהה זה כחצי שנה". הלוי הוסיף כי "צה"ל ממשיך לעקוב בדריכות אחר הנעשה באיראן ובזירות השונות, תוך היערכות מתמדת להתמודדות עם איומים קיימים ופוטנציאליים בתיאום עם צבא ארה"ב. כוחותינו ערוכים ומוכנים בכל עת ומול כל תרחיש". 

17:57 - עימותים בין מתנחלים לפלסטינים באזור החיפושים אחר הנעדר

עימותים פרצו בין מתנחלים לפלסטינים באל-מוע'ייר שבאזור רמאללה, שם נערכים חיפושים אחר בנימין אחימאיר, בן 14 מחוות מלאכי השלום שנעדר משעות הבוקר. בעימותים נהרג פלסטיני ועשרה בני אדם נפצעו, בהם שלושה חיילים.

17:22  - ברקע החיפושים אחר הנעדר בנימין אחימאיר בן ה-14 פלסטינים מדווחים על עימותים עם הצבא ומתנחלים בכפר אל מועייר מצפון לרמאללה.

בנימין אחימאיר, בן 14 מחוות מלאכי השלום, הוכרז כנעדר לאחר שיצא הבוקר (שישי) לרעות צאן מחוות גל שבמזרח בנימין, ומאז לא נוצר עימו קשר. בעקבות היעדרותו, במערכת הביטחון פתחו במבצע שכולל כוחות רבים, וכן הוקם חפ"ק מיוחד. גורם ביטחוני: יש חשש לחייו, נבדקת גם אפשרות של חטיפה.  

17:00 - גלנט אחרי פגישה עם הגנרל האמריקני: "אנחנו ערוכים בהגנה - גם על הקרקע וגם באוויר"

שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מייקל אריק קורילה, בבסיס חצור של חיל האוויר. השניים דנו בהערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל שעלולה להוביל להסלמה אזורית.

שר הביטחון גלנט אמר בתום הפגישה: "האויבים שלנו חושבים שהם יפצלו בין ישראל לבין ארה"ב, אבל להפך, הם מחברים בינינו ומחזקים את הקשר ביננו. אנו ניצבים כתף לכתף במאבק שלנו. אני משוכנע שהעולם מבין היטב מי זו איראן, אותו גוף טרוריסטי שמניע פיגועים ברחבי המזרח התיכון, מממן את חמאס, חיזבאללה וכוחות אחרים ועכשיו מאיים על מדינת ישראל".

"אנחנו ערוכים בהגנה, גם על הקרקע וגם באוויר, בשיתופי פעולה הדוקים עם שכנות וידידות על מנת למנוע פגיעה בישראל - ואנו נדע כיצד להגיב", הבהיר גלנט.

16:50 - החשש ממתקפה איראנית: בשעה זו נערכת התייעצות אצל רה"מ, בהשתתפות גלנט, גנץ ואיזנקוט

16:34 - האיחוד האירופי הטיל סנקציות על חמאס והג'יהאד האיסלאמי

האיחוד האירופי הודיע שהוא מטיל סנקציות על גדודי אל-קודס של הג'יהאד האיסלאמי ועל כוח נוחבא וגדודי קסאם של חמאס, בעקבות פשעי המין שביצעו במתקפת 7 באוקטובר.

16:07 - אזעקות הופעלו בגליל העליון

אזעקות מחשש לירי רקטות הופעלו במרגליות ובמשגב עם שבגליל העליון, לראשונה אחרי יומיים. זוהו שני שיגורים לאזור רכס רמים שנפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נזק או נפגעים.

16:00 - מטענים אותרו בכיתות ובחצר בית ספר במרכז הרצועה

צוות הקרב של חטיבת הנח"ל פשט על מבנים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי במרכז רצועת עזה ואיתר בהם תשתיות טרור. בפשיטה על בית הספר איבראהים אל-מקאדמה, הכוחות איתרו ונטרלו כמה מטענים כבדים שהיו מוכנים לשימוש והוחבאו בכיתות ובחצר בית הספר. בנוסף, אותרה עמדת תצפית ששימשה לצורכי טרור ואיום על הכוחות.

15:10 - דיווח: מתקפה איראנית גדולה על ישראל - כבר היום

רשת CBS האמריקנית דיווחה כי גורמים רשמיים בארה"ב מעריכים שמתקפה איראנית גדולה נגד ישראל תצא לפועל כבר היום. לפי ההערכות, המתקפה תכלול שיגור של יותר מ-100 טילים וכטב"מים לעבר מטרות צבאיות בישראל.

14:02 - צה"ל מעדכן: אתמול נכנסו משאיות סיוע ראשונות לעזה דרך המעבר הצפוני

בתיאום עם הצבא ועם מתפ"ש, צה"ל מאשר כי אתמול הוכנסו לראשונה מספר משאיות סיוע עם מזון דרך המעבר הצפוני לרצועה, וזאת "כחלק מהמאמצים להגברת נתיבי הסיוע ההומניטרי לרצועה, ולצפון הרצועה בפרט". עוד נמסר כי "המשאיות עברו בידוק ביטחוני קפדני בידי גורמי הביטחון של רשות המעברים היבשתיים של משרד הביטחון במעבר כרם שלום ובליווי כוחות צה"ל".

13:29 - מערכת הביטחון מאשרת: חיסלנו הלילה את מפקד תשתית הטרור של חמאס בטובאס

מחמד עומר דראעמה חוסל במהלך חילופי אש עם לוחמי דובדבן, אחרי שניסה לדרוס אותם ולירות לעברם. קודמו בתפקיד חוסל לפני חודש וחצי בלבד. ממערכת הביטחון נמסר כי הוא היה " ראש תשתית הטרור של חמאס בטובאס, פעיל מרכזי במרחב ועסק בחודשים האחרונים בקידום פעולות טרור משמעותיות כנגד ישראל".

13:15 - ראש הממשלה ובכירי מערכת הביטחון ייתכנסו להתייעצות מצומצמת

בשעה 16:30 תכונס התייעצות ביטחונית מצומצמת עם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט ובכירים במערכת הביטחון, לסיכום היערכות לאפשרות של התקפה איראנית.

09:38 - צה"ל מאשר: חוסל אחראי ביטחון הפנים של חמאס במרחב ג'באליה

אחרי שאתמול דווח בעזה על חיסולו בביתו שבצפון הרצועה, דובר צה"ל מאשר את הידיעה. רדואן מחמד עבדאללה רדואן, אחראי ביטחון הפנים במרחב ג'באליה של חמאס, שימש גם כפעיל בזרוע הצבאית של הארגון. הוא עסק במתן פקודות לפעילי הארגון והכווין מספר השתלטויות של מחבלים חמושים על משאיות סיוע הומניטרי במרחב צפון הרצועה.

בנוסף, בצה"ל אישרו כי חוסל אתמול חאמד מחמד עלי אחמד, מפקד בזרוע הצבאית של חמאס ששימש במקביל כאחראי המבצעים בביטחון הפנים של הארגון בג'באליה.

08:40 - דיווח: אוסטין הביע תסכול בפני גלנט - למה לא עדכנתם מראש על התקיפה בדמשק?

בוושינגטון פוסט דיווחו כי שר ההגנה האמריקני ובכירים נוספים בפנטגון הביעו תסכול מהעובדה שישראל לא עדכנה את ארה"ב מראש על התקיפה בקונסוליה האיראנית בדמשק ב-1 באפריל, שהביאה למותם של אנשי ובכירי משמרות המהפכה. השיחה נערכה יומיים לאחר התקיפה.

לפי הדיווח, בפנטגון רצו שישראל הייתה צריכה לעדכן אותם מראש - מה שהיה מבטיח את שיפור מערכי ההגנה על כוחות אמריקניים באזור והצבתם בכוננות של ספינות מלחמה, שהיו מסוגלות ליירט איומים שהיו עלולים להיות משוגרים לעבר ישראל וכוחות צבא ארה"ב. בפנטגון אומרים כי העובדה שלא עודכנו מראש על התקיפה הציבה את הכוחות האמריקניים באזור בסיכון מוגבר.

08:07 - גורמים בישראל מאשרים: סיכויים נמוכים ביותר שחמאס ישיב בחיוב להצעה האמריקנית

גורמים בישראל מאשרים הבוקר כי יש סיכויים נמוכים ביותר שחמאס ישיב בחיוב להצעה האמריקנית. לפי הגורמים, האינדיקציות שמתקבלות מצד ארגון הטרור לא טובות בכלל

07:52 - איראן מאיימת: "אם ישראל תתקוף - היא תקבל תגובה חזקה פי כמה"

איראן העבירה לגורמים מערביים איום מפורש לישראל, המזהיר אותה מפני תגובה כלשהי על התגובה האיראנית הצפויה. "אם ישראל תתקוף בשטח איראן היא תקבל תגובה חזקה פי כמה". כך מסרו מקורות איראניים לאתר "אלערבי אלג'דיד", הבוקר.

עוד אמרו המקורות האיראנים ל"אלערבי אלג'דיד" כי כוחות הביטחון האיראניים בכוננות עליונה מזה שבוע ובימים האחרונים בוטלו החופשות. כמו כן הוכרזה כוננות בתעשיות האיראניות הגדולות כדי לסכל פעולות חבלה שישראל עלולה לבצע באמצעות סוכנים.

07:22 - דיווח בארה"ב: ישראל נערכת למתקפה ישירה מאיראן בתוך 24-48 שעות

ישראל נערכת למתקפה ישירה מאיראן ב-24 עד 48 השעות הקרובות - כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל, לפי גורם המכיר את הנושא. עם זאת, אדם שתודרך על ידי ההנהגה האיראנית, אמר כי המשטר עדיין דן בתוכניות לתקוף, אך עדיין לא התקבלה החלטה סופית. מוקדם יותר השבוע, העריך המודיעין האמריקני כי מתקפה על נכסים ישראלים על ידי איראן או אחד מהארגונים הנתמכים על ידה עשויה להיות קרובה, והעריך כי המתקפה צפויה להיות באזורי הגבולות.

06:03 - נשלל חשש לחדירת מחבלים בהתנחלות נווה דניאל

חשש לאירוע חדירת מחבלים ליישוב נווה דניאל שבגוש עציון נשלל לאחר כשעה. התושבים הורשו לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה.

01:26 - ארה"ב: צופים שתקיפת איראן בישראל תהיה גדולה

גורם בממשל האמריקני אישרו שארה"ב צופה מתקפה גדולה מהרגיל של איראן נגד ישראל, "אך לא בעוצמה שתכניס את ארה"ב ללחימה". עוד אמר שארה"ב בקשר עם שותפים במזה"ת כדי להפחית את הסיכויים להסלמה באזור.

01:04 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף במחנה הפליטים נוסיראת במרכז הרצועה

23:48 - ארה"ב לעובדיה בישראל: להימנע מנסיעות אישיות מחוץ לת"א, ירושלים ובאר שבע

ארה"ב הנחתה את עובדי הממשל ובני משפחותיהם שבישראל להימנע מנסיעות אישיות מחוץ לתל אביב, ירושלים ובאר שבע עד להודעה חדשה, על רקע החשש ממתקפה איראנית.

23:16: רוסיה: סוכל פיגוע בבית כנסת במוסקווה

שירות הביטחון הכללי של רוסיה (FSB) הודיע כי חיסל אזרח ממדינה במרכז אסיה שתכנן לבצע באמצעות מטען חבלה פיגוע בבית כנסת במוסקווה.

22:33 - דיווח בעזה: חוסל מפקד משטרת ג'באליה בביתו בצפון הרצועה

22:29 - דיווח: איראן העבירה מסר לארה"ב ולפיו תגיב "באופן שלא יוביל להסלמה באזור"

לפי דיווח ברויטרס, איראן אותתה לוושינגטון כי היא תגיב על התקיפה שיוחסה לישראל על שגרירות סוריה באופן שמטרתו "למנוע הסלמה גדולה". על פי הדיווח, מקורות איראניים טענו מדינתם "לא תפעל בחיפזון".

22:06 - גלנט לעמיתו אוסטין: "מתקפה איראנית ישירה תחייב תגובה ישראלית הולמת נגד איראן"

שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין ובשיחתם הם דנו בהיערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל, שעלולה להביא להסלמה אזורית. "שר הביטחון פרט בפני אוסטין את פעולות ההיערכות הישראליות, והדגיש כי ישראל לא תקבל מתקפה איראנית על שטח ישראל", נמסר מלשכת שר הביטחון. בנוסף גלנט אמר כי "מתקפה איראנית ישירה לשטח ישראל תחייב תגובה ישראלית הולמת נגד איראן".

במהלך הלילה פורסמה הודעה מטעם משרד ההגנה האמריקני, ובה נמסר שאוסטין הדהד את מסריו של הנשיא ביידן לרה"מ נתניהו, לפיהם ארה"ב מחויבת לישראל ולהגנה עליה מפני תקיפות של איראן ושלוחיה. "ישראל יכולה לסמוך על תמיכה אמריקנית מלאה בהגנה מפני איראן", אמר השר לעמיתו.

21:10 - עצרת מול מעון רה"מ בעד המשך הלחימה; בתל אביב: מחאה בעד החזרת החטופים

מול מעון ראש הממשלה התכנסו מפגינים לעצרת ובה קראו להמשיך בלחימה ולהיכנס לרפיח עכשיו. לדברי מפגינים, רק הפעלת לחץ על חמאס תסייע בהשבת החטופים. על הבמה נאמו בני משפחות חטופים ומשפחות שכולות של לוחמים שנפלו ב'חרבות ברזל'. בין הארגונים השותפים לארגון העצרת: 'אם תרצו', פורום בוחרים בחיים ותנועת הימין תקומה 2023.

במקביל לעצרת בירושלים, מחאה בתל אביב בהשתתפות משפחות חטופים: "החזרת החטופים והחטופות - עניין של חיים או מוות". מפגינים צעדו בשדרות רוטשילד בתל אביב וקראו לקבינט: "זה רגע גורלי, עסקה עכשיו!"

20:15 - דובר צה"ל: אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף

בהצהרה שקיים דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי אמר כי הצבא בדריכות ובמוכנות גבוהה למגוון תרחישים, אך הבהיר: אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. בנוסף אמר: "תקיפה משטח איראן תוכיח שהיא מכוונת להסלמה".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12