"לזרוע כאוס": כך הגיבו באירופה למתקפה נגד ישראל

לפי הדיווחים בתקשורת הבינלאומית, מטוסים של ארה"ב ובריטניה פעלו באזור האווירי של עיראק וירדן כדי ליירט עשרות כתב"מים שיועדו להתפוצץ בישראל • ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק: "אף אחד לא רוצה לראות עוד שפיכות דמים" • שרת החוץ הגרמניה: "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה המתמשכת"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock

בזה אחר זה גינו אמש מנהיגי אירופה את המתקפה האיראנית על ישראל, עוד בשלב שבו דווח על נחילי כטב"מים בלבד שנורו לעבר ישראל, לפני שהאיראנים שיגרו טילים בליסטיים.

כך נערכים גם באירופה ל"התלקחות מהירה" 
דובר צה"ל: פגיעה בבסיס צבאי, מעל 200 טילים שוגרו לישראל 
כוננות ספיגה בשווקים: "צפי לירידות חדות ולקפיצה של הדולר" 

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, פירסם הודעה שבה נכתב כי הוא "מגנה באופן החמור ביותר את ההתקפה חסרת-האחריות של איראן נגד ישראל". לדבריו, "איראן שוב הוכיחה את כוונתה לזרוע כאוס בחצר האחורית שלה. בריטניה תמשיך לעמוד לצד ביטחונה של ישראל וכל השותפות האזוריות שלנו, כולל ירדן ועיראק". סונאק הוסיף כי "יחד עם בעלי-בריתנו, אנחנו עובדים כדי להרגיע את המצב. אף אחד לא רוצה לראות עוד שפיכות דמים". לפי הדיווחים בתקשורת הבינלאומית, מטוסים של ארה"ב ובריטניה פעלו באזור האווירי של עיראק וירדן כדי ליירט עשרות כתב"מים שיועדו להתפוצץ בישראל. מטוסים בריטיים המריאו מבסיס של המדינה בקפריסין, לפי הדיווחים.

גם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, המועמד לתפקיד מזכ"ל נאט"ו, מיהר לפרסם הודעה בה הוא כותב כי הולנד "מגנה בתקיפות" את ההתקפה האיראנית. רוטה ציין כי איראן נקטה צעד זה למרות ש"הולנד ומדינות אחרות שלחו מסר ברור להימנע מתקיפת ישראל". אליו הצטרף גם ראש ממשלת אוסטריה קארל ניהמר, שכתב כי הוא "מגנה את התקיפה האיראנית של ישראל בצורה החריפה ביותר". הוא קרא לאיראן "להפסיק מיידית כל פעולה עוינת".

שרת החוץ הגרמניה אנלנה ברבוק פירסמה בסביבות השעה 02:00 (שעון ישראל) הודעת גינוי בה כתבה כי "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה המתמשכת, שיכולה להציב את האזור כולו במצב של כאוס. איראן והארגונים שסרים למרותה חייבים להפסיק זאת מיידית. אנו מציעים את הסולידריות המלאה שלנו". שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, כתב כי "הסולידריות של גרמניה הערב היא עם כל הישראלים שעליהם איראן מטילה טרור על ידי ההתקפה חסרת התקדים והבוטה הזו: יהודים, ערבים, נוצרים ובדואים בנגב, כמו גם דרוזים בגולן".

האחראי על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, פירסם הודעה אחרי חצות (שעון ישראל), בה כתב כי הפעולה האיראנית "בלתי מקובלת לחלוטין". נשיא מועצת אירופה שארל מישל, אמר כי "יש לעשות הכל כדי למנוע הסלמה איזורית".