ההצלחה הישראלית, המבוכה האיראנית ולמה יש עדיין מטוסים בשמיים?

מול ההצלחה הישראלית מול מתקפה שמוגדרת על פי מיטב המומחים בתחום הביטחון כבעלת קנה מידה היסטורי בינלאומי, איראן מתמודדת עם שורת מבוכות שאינה נובעת רק מעצם היירוטים • ומדוע מטוסי קרב ישראלים עדיין נצפים בשמי אזור המרכז?

מטוסי F-35 בתמרון בשמי ישראל / צילום: Shutterstock, Andreas Zeitler
מטוסי F-35 בתמרון בשמי ישראל / צילום: Shutterstock, Andreas Zeitler

99% מבין 110 הטילים הבליסטיים, 185 הכטב"מים ו־36 טילי השיוט ששיגרו איראן, המורדים החות'ים בתימן והמיליציות הפרו־איראניות בעיראק, יורטו באמצעות המערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל ושותפותיה במרחב. יתרה מכך, איראן הודיעה כי מבחינתה התגובה הסתיימה, אך מטוסי קרב עדיין נצפים בשמי אזור המרכז. הפעילות הזו שגרתית בצל האירועים ונובעת, ככל הנראה, מכך שבצה"ל לא רוצים לקחת סיכונים להפתעות. 

"לזרוע כאוס": כך הגיבו באירופה למתקפה נגד ישראל
כותרות העיתונים | "מהמתקדמות ביותר": בעולם מתפעלים ממערכות ההגנה הישראליות

המטוסים הללו אינם בהכרח F-35 שנטלו חלק פעיל במשימת הגנת השמיים מול מאות האמצעים ששוגרו לעבר ישראל, אבל הפעלת מטוסי קרב באופן רוחבי אינה עסק זול. לפי הערכות, למשל, עלות שעת טיסה של מטוסי F-35 עומדת על כ־67.5 אלף דולר. 

מול ההצלחה הישראלית מול מתקפה שמוגדרת על פי מיטב המומחים בתחום הביטחון כבעלת קנה מידה היסטורי בינלאומי, איראן מתמודדת עם שורת מבוכות שאינה נובעת רק מעצם היירוטים. חלק מהמל"טים ששיגרו משמרות המהפכה התרסקו כבר בדרום איראן, סמוך לעיר שיראז, ושיגורים כושלים של טילים בליסטיים הובילו לנפילתם בעיראק. 

בה בעת, הניתוק בין משטר האייתוללות לבין העם האיראני בא לידי ביטוי היטב ברשתות החברתיות. בזמן שכלי תקשורת שקשורים למשטר מפרסמים שלל פרסומי כזב על אודות פגיעות בישראל, כבר באמצע הלילה נרשמו באיראן תורי ענק לתחנות דלק - בעקבות החשש מתגובתה של ישראל. העם האיראני מודע לכך שלצבא איראן ומשמרות המהפכה אמנם יש אמצעי הגנה אווירית, אבל באיכות נמוכה משמעותית מזו של ישראל. 

זה לא מנע מהשגריר האיראני באו"ם, סעיד אירבאני, לשלוח את המסרים הבאים למועצת הביטחון: "כשלתם בחובתכם ואפשרתם למשטר הישראלי לחרוג מהקווים האדומים ולהפר את הדין הבינלאומי. הרפובליקה האסלאמית מדגישה את נחישותה להגן על עמה, ביטחונה הלאומי, האינטרסים והריבונות שלה מפני כל איום או תוקפנות ולהגיב לכל איום שכזה. אם המשטר הישראלי יבצע עוד פעולה צבאית כלשהי, תגובתה של איראן תהיה חזקה ונחרצת יותר".