ביידן לוחץ לתגובה דיפלומטית למתקפה של איראן על ישראל

הזרקור מופנה כעת למניעת הסלמה לאחר שגל של יותר מ-300 טילים ומזל"טים יורט ברובו עם מעט נזק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא יכנס היום (א') מנהיגים מקבוצת ארגון המדינות המתועשות (ה-G7) כדי לתאם תגובה דיפלומטית למתקפה שביצעה הלילה איראן על ישראל, במאמץ למנוע הסלמה צבאית נוספת בין שתי המדינות שעלולה לעורר התלקחות אזורית רחבה יותר.

המתקפה מרחיבה את הסכסוך שהוצת בעקבות הפשיטה הקטלנית של חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל, ומסמנת שלב חדש ואינטנסיבי במלחמת צללים בין ישראל לאיראן, התפתחויות שארה"ב ניסתה למנוע. 

ראיון | המומחית שבטוחה: "ישראל הייתה יכולה להתמודד לבד עם הטילים מאיראן"
ההצלחה הישראלית, המבוכה האיראנית ולמה יש עדיין מטוסים בשמיים?
ישראל צלחה את מתקפת הטילים והכטב"מים הגדולה אי-פעם. מה צפוי עכשיו?
פרשנות | כך הביאה שרשרת הערכות שגויות את ישראל, איראן וארה"ב למקום מסוכן

מנהיגי ישראל בחנו האם להגיב לגל של יותר מ-300 מל"טים, טילי שיוט וטילים בליסטיים שנורו על-ידי איראן. כוחות ישראלים, אמריקאים ובעלות ברית אחרות יירטו את רוב הטילים לפני שהגיעו לשטח ישראל, ולא דווח על הרוגים, אך היקף המתקפה הישירה על אדמת ישראל מעלה את הסיכון להסלמה נוספת.

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר בשבוע שעבר כי ארצו תתקוף את איראן אם טהרן תפתח בהתקפה על שטח ישראל. "הטענה הזו נשארת תקפה", אמר היום (א') כ"ץ לגלי צה"ל.

נראה כי איראן רצתה להכריע את ההגנות של ישראל ולהרוס תשתיות בבסיס האווירי הגדול, נבטים, שם נמצא צי מטוסי הקרב של הצבא הישראלי, ה-F-35, אמר האלוף במיל' עמוס ידלין, לשעבר ראש המודיעין צה"ל וטייס קרב בחיל האוויר. לבסיס נגרם נזק קל בלבד, מסר צה"ל.

"תגובה דיפלומטית מאוחדת"

בשנים האחרונות כשישראל התמודדה עם מטחי רקטות או טילים משלוחות איראן כמו חמאס בעזה וחיזבאללה בלבנון, צה"ל הגיב במהירות ובעוצמה. בהתחשב בסיכונים לעורר סכסוך רחב יותר במזרח התיכון, סביר להניח כי ישראל תתאם עם ארה"ב לגבי התגובה הטובה ביותר. אבל לישראל יש גם אג'נדות אחרות, אמר ידלין.

"הרעיון של ניסיון להחליש את המלחמה במזרח התיכון הוא ללא ספק האינטרס של ארה"ב, וללא ספק גם של ישראל", אמר ידלין. "עם זאת, ההרתעה של איראן והענישה של איראן על-ידי ישראל חשובה יותר".

במכתב לאו"ם אמרה איראן כי התקיפה שלה הייתה כחלק מ"הגנה עצמית", לאחר שהתקיפות אוויריות שהיא ייחסה לישראל הרגו אנשי צבא איראנים במה שאיראן כינתה "מתקן דיפלומטי" בסוריה בתחילת החודש. ישראל לא הגיבה לגבי התקיפה בסוריה.

איראן הודיעה היום כי היא לא מתכננת עוד פעולה נגד ישראל, אבל חיל משמרות המהפכה האיסלאמי שלה מסר כי היא תגיב נגד ארה"ב או כל מדינה באזור שתעזור לישראל לפגוע בטהרן.

יכולות הטילים של איראן נותרו חזקות: גורמים אמריקאים מעריכים כי יש לה יותר מ-3,000 טילים תוצרת בית.

ביידן דיבר במהלך הלילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו "כדי לאשר מחדש את מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל", מסר הבית הלבן, והוסיף כי מנהיגות ארה"ב תתאם "תגובה דיפלומטית מאוחדת" עם מדינות ה-G7. 

מערכת הגנה רב-שכבתית

צבא ארה"ב הציב משאבי מטוסים והגנה מפני טילים באזור לקראת התקיפות בשבת, ואמר כי יירט עשרות טילים ומזל"טים בדרכם לישראל מאיראן, מעיראק, מסוריה ומתימן. 

לישראל יש מערכת הגנה אווירית רב-שכבתית שתוכננה עם ארה"ב לניהול התקפות ממגוון מרחקים. המערכת הידועה ביותר שלה, "כיפת ברזל", מיירטת רקטות וטילים לטווח קצר יותר. אבל בשנים האחרונות הצבא פיתח גם טכנולוגיה להגיב לרחפנים ולטילים בליסטיים לטווח ארוך יותר, שנורים מעבר לאטמוספירה של כדור הארץ.

ישראל השתמשה במערכות נגד טילים ובמטוסי קרב כדי להפיל כ-170 מל"טים ויותר מ-30 טילי שיוט לפני כניסתם לישראל, אמר צה"ל. כמה טילים בליסטיים מתוך כ-120 שנורו על-ידי איראן חדרו לשטח ישראל.

בסך-הכול, ישראל מסרה כי צבאה ובעלות בריתה יירטו 99% מהמל"טים והטילים של איראן, אך המדינה נותרה בכוננות.

"יירטנו. חסמנו. ביחד ננצח", פרסם נתניהו ב-X ביום ראשון בבוקר. 

התקיפה מסמנת שלב חדש 

במשך עשרות שנים ישראל ואיראן נלחמו זו בזו במידה רבה בעקיפין דרך שלוחות הנתמכות על-ידי טהרן, כמו חמאס וחיזבאללה, אך התקיפה האווירית הישירה מסמנת שלב חדש.

ארה"ב עשויה ללחוץ על ישראל שלא להגיב, בהתחשב במספר הנפגעים והנזק המועט מהתקיפות, אמר מוהנאד האג' עלי, סגן מנהל במרכז מלקולם ה. קר קרנגי למזרח התיכון בביירות.

למרות העימותים בין ישראל לחיזבאללה מאז תחילת המלחמה בעזה, איראן וחיזבאללה המשיכו לאותת על חוסר נכונותן להרחיב את הסכסוך אל מעבר לשטח הפלסטיני, אמר האה עלי.

היו סימנים במשך ימים שהסתערות אווירית איראנית בדרך, וההתקפה הייתה "יותר תיאטרלית" מהתקפת פתע שנועדה לגרום להרס ולקורבנות, אמר הייג עלי.

עבור איראן, חיזבאללה וארה"ב, "זה די ברור בשלב הזה שאף אחד מהשחקנים לא רוצה להסלים לסכסוך אזורי", אמר, כך שההשלכות צפויות להיות ניתנות לשליטה.

עם תחילת התקיפה, לפנות בוקר החלו להישמע אזעקות של תקיפה אוויריות ברחבי ישראל, כולל בירושלים ובדרום הארץ. גם בגדה המערבית הופעלו אזעקות.

ילד צעיר נפצע קשה מרסיסים, מסר צה"ל, ורשויות הבריאות מסרו כי שאחרים נפצעו באורח קל מרסיסים או בריצה למקלטים.

ישראל אמרה כי היא פתחה מחדש את המרחב האווירי שלה הבוקר בשעה 7:30, מה שמרמז כי לא צפויים איומים אוויריים גדולים נוספים בטווח הקרוב. ישראלים יצאו מחדש לרחובות ירושלים לאחר שהמדינה הסירה את הוראות המחסה.