החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ-20% יותר

עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock
עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

למרות המלחמה ובצל החששות מתקיפה איראנית (שהתרחשה בין שבת לראשון), מספר הרכישות שערכו הישראלים בשבוע החולף (7-13 באפריל) היה דומה לזה של השנה שעברה - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא השבועי. המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה.

עם זאת, נוכח התייקרות המוצרים ואתגרי השילוח, נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה. כלומר, בסיכום הכללי הציבור שילם יותר על אותו היקף עסקאות. 

המתקפה האיראנית הכניסה את ישראל לפאניקה צרכנית - ויש מי שמרוויח יותר
החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

חג הפסח ידוע בקרב הקמעונאים כ"חג החשמל", שבו הצרכנים רוכשים מוצרי חשמל חדשים כחלק מההתחדשות לקראת החג. רשתות החשמל יצאו במבצעים רבים, שהניעו את הציבור לצאת ולרכוש לא רק מוצרי חירום אלא גם מקררים, שואבי אבק ונינג'ות. כך נרשמה עלייה של 22% במחזור הקניות לעומת השבוע הקודם.

"הנתונים מהווים בשורה טובה לבעלי העסקים וליבואני החשמל, שמתמודדים עם אתגרי השילוח, עליית שער הדולר ותקופת מלחמה", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "למרות האתגרים, גם השנה הציבור רכש מוצרי חשמל לבית לקראת החג".

 

הירידה הגבוהה ביותר במחזור הקניות נרשמה בענף התיירות, שירד ב־34% בהשוואה לשבוע הקודם. הירידה מיוחסת לכך שחופשות החג כבר הוזמנו מבעוד מועד, ולהאטה בהזמנות טיסות לחו"ל המצב הבטחוני והחשש מתגובה איראנית.

סקטור המזון עלה ב־7% בהשוואה לשבוע הקודם, כשביום שישי נרשמה עלייה של 5% מול שישי שלפניו. עליות אלה יכולות להצביע לא רק על החשש מאיום התקיפה האיראנית, אלא גם על היערכות לחג המתקרב.