מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים • קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי
שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

בראש הקבוצה שרכשה את דואר ישראל עומדת חברת מילגם, ששייכת למשפחת ויל. בני משפחת ויל לא מוכרים למרבית הישראלים, על אף מעורבתם במגזר העסקי בישראל בעשרות השנים האחרונות. המשפחה העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים וחברות אחרות שלה מספקות למרבית הישראלים שירותים יומיומיים (בהם אפליקציית החנייה פנגו - שרכשה לאחרונה את אפליקציית המוניות גט).

ניתוח | עובר לידיים פרטיות, בשליש מחיר: המספרים, השמות והתוכניות מאחורי הפרטת הדואר
אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

הסבא, עזריאל ויל, נחשב למייסד האימפריה המשפחתית. לפני כ-80 שנה הוא הקים ביחד עם ארבע משפחות נוספות את חברת המזון אסם, בשנת 1998 מכר בנו, ד"ר יאיר צדוק ויל, את החזקות המשפחה באסם לידי בעלת השליטה נסטלה. מי שמובילים כעת את עסקי המשפחה הם בני הדור השלישי - האחים שי וגיל ויל. שי, בן 55, הוא ד"ר למינהל עסקים תושב רעננה, הנחשב מקורב לנפתלי בנט וגר איתו באותה שכונה. אחיו גיל, בן 53, גר בשהם.

את מילגם רכשה המשפחה בשנת 2012. החברה מעניקה שירותי גבייה לכ-200 רשויות מקומיות ותאגידי מים. לפי נתוני החברה, היא גובה מדי שנה כ-6 מיליארד שקל, מעסיקה 1,900 עובדים ומשרתת 1.5 מיליון בתי אב. לפני כעשור רכשו ויל את חברת מלט הר טוב, בהבטחה לייצר תחרות למונופול נשר הוותיק. בסופו של דבר, תחרות גדולה לא צמחה משם, אבל הם הצליחו לעשות סיבוב לא רע על הקרקע של המפעל ליד בית שמש. עסקת ענק אחרת שביצעה המשפחה לפני כמה שנים הייתה רכישת חברת הבנייה מנרב.