20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות • בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות • עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock
המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

מטבעות קריפטו ובראשם מטבע האת'ריום (את'ר) זינקו בעקבות ציוץ של אנליסטים בבלומברג על סבירות גבוהה לאישור קרנות סל מבוססות את'ריום (ספוט) ע"י הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC). המשמעות היא שניתן יהיה להשקיע במטבע באמצעות כל פלטפורמת מסחר פשוטה, ממש כמו עוד מניה. מהלך דומה, שהכניס את הביטקוין לוול סטריט בדלת הראשית, התרחש לפני מספר חודשים עם הביטקוין. 

ניתוח | מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא
760 מיליון דולר: חוזה ענק לאלביט ממשרד הביטחון
חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

כתוצאה מכך, האת'ריום, המטבע השני בשווי השוק שלו, זינק בכ-20% ביממה האחרונה בעקבות השמועות ונסחר בשער של מעל 3,600 דולר למטבע אחד, שיא של כמעט שלושה חודשים. הביטקוין התחזק גם הוא וחזר להיסחר מעל לרף ה-70 אלף הדולרים. מטבעות קטנים יותר כמו סולאנה וקרדנו עלו בכ-3% בעקבות השמועות. עד כה, רוב הערכות היו שהבקשה לא תאושר על ידי הרשות, ומכאן האופטימיות בשוק. 

מה הוביל לאופטימיות?

שני אנליסטים של בלומברג צייצו ב- X (לשעבר טוויטר) כי ההסתברות לאישור קרנות הסל מבוססות האת'ריום עלתה לדעתם ל-75%, לעומת סבירות של 25% קודם לכן. "שמענו אמירות על כך שה-SEC יכול לעשות סיבוב פרסה בנושא", כתב אחד מהם. הקונצנזוס בקרב משקיעי הקריפטו הוא שהרשות בארה"ב והעומד בראשה, גארי גנסלר, לא צפויים לאשר את קרנות הסל. כאמור, הציוץ הפך למעשה את היוצרות והביא לנסיקות בשווי המטבעות בשוק. 

הדד-ליין להחלטה של ה-SEC בנוגע לקרנות השונות הינו ביום חמישי וביום שישי הקרובים (תלוי בקרן). הציוץ כל כך קרוב להחלטה הדרמטית הביא לסנטימנט חיובי בקרב המשקיעים אך עד להחלטה זו, צפויים למשקיעים מספר ימים מרוטי עצבים. 

מה גרם למהפך בהערכות האנליסטים?

לדברי שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל, המהפך בשמועות על ההחלטה המתקרבת הגיע ככל הנראה מהכיוון הפוליטי. לדבריו, זה התחיל באמירות של הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות, דונלד טראמפ, על החלפת יו"ר ה-SEC וביצוע "דה רגולציה" בשוק הקריפטו. כתגובה למהלך, הנשיא ביידן לחץ על יו"ר הרשות, גארי גנסלר, הנחשב מקורב למפלגה הדמוקרטית והנחה אותו לאשר את הנפקת קרנות האת'ריום. 

למרות התחזקות הסנטימנט, לא כולם סוברים שהאישור אכן יחול בסופו של דבר. גורמים המעורים בשיח בין הגופים המנפיקים לבין ה-SEC מצביעים על כך שהשיחות הפרטיות בין הגופים לא דומה לדיאלוג שחל לפני אישור הרשות את קרנות הביטקוין. כך, גורמים בעולם המטבעות המבוזרים עדיין סקפטיים לגבי ההחלטה בסוף השבוע הקרוב. 

מה המשמעות של האישור המיוחל?

לפני השנה נוכחית היו קיימות קרנות סל בתחום הקריפטו, אך אלו השתמשו בחוזים ולא עקבו באופן פעיל אחר המטבע. לאחר ההנפקה בחודש ינואר, קרנות הביטקוין החלו לעקוב אחר המטבע עצמו. החברות שיאושר להן להנפיק קרן סל ספוט תוכלנה לספק מוצר פיננסי המבוסס על ביצועי המטבע הדיגיטלי. החברות המנפיקות יצטרכו להחזיק מטבעות דיגיטליים כנכס בסיס כנגד הכספים המושקעים בקרן. במילים פשוטות, המטבע ייכנס לוול סטריט בדלת הראשית וכל אחד יוכל לסחור בו בקלות. 

כתוצאה מכך, קרנות הסל יכולות להביא לגידול משמעותי בביקוש למטבע הדיגיטלי ובהתאם לכך להביא לעלייה גדולה בשווי המטבע הדיגיטלי. בנוסף, המהלך מקרבות בין המערכת הקריפטוגרפית למערכת הפיננסית המסורתית. משקיעים בוול סטריט יכולים בצורה קלה יותר לקחת חלק בהשקעה בקריפטו, זאת ע"י גוף מוכר ע"י הרגולטור בארה"ב וללא שימוש בבורסות הקריפטו הידועות בהיקף הפריצות בהן. השקעה באמצעי זה, תהיה מאובטחת יותר ופחות מסורבלת שכן קניית מטבעות דיגיטליים באופן ישיר מצריכה פתיחת ארנק דיגיטלית. 

למה הביטקוין כן והיתר לא?

קרנות הסל מבוססות הביטקוין אושרו בתחילת השנה, זאת לאחר זמן ארוך בו התלבטו ברשות לניירות ערך האם לאשר את ההנפקה. אך קיים הבדל בין ספוט ביטקוין לבין קרן מקבילה העוקבת אחר האת'ריום. לדעת הרשות, קיים פער בסיסי בין המטבעות כאשר הביטקוין נתפס כמו "סחורה" לעומת מטבע האת'ריום, הנתפס יותר כמו נייר ערך. אם המטבע יחשב כנייר ערך הוא יעמוד תחת רגולציות כבדות המחייבות את מעמדו כנייר ערך. דבר שהוא לא עומד בו כעת. 

איך יושפע המחיר?

לאחר אישור קרנות הביטקוין, חווה המטבע עליית שווי חדה ואף הגיע לשיא שוויו בכל הזמנים - 74 אלף דולר. עליית הביטקוין משכה גם את שאר המטבעות המובילים ותרם לשיאי שווי במטבעות נוספים, האת'ריום עצמו, הגיע לשיא שוויו לאחר אישור הקרנות, כ-4,000 דולר למטבע. 

המשקיעים מקווים כעת שהכנסת מטבע נוסף למיינסטרים הפיננסי תביא עימה עליית שווי נוספת לאור העלייה בביקושים ע"י הקרנות. למרות זאת, לא בטוח שהתקוות יתממשו. מטבע האת'ריום הינו הרבה פחות מוכר לעומת הביטקוין והמשקיעים החוששים מכניסה להשקעה בקריפטו עלולים להימנע מהשקע במטבע זה. 

בנוסף, כוחו של המטבע ושווי השוק שלו נמוך משמעותית יותר מהביטקוין ועל כן אישור הקרנות לא בהכרח יביא עימו את גל העליות שראינו לאחר אישור קרנות הסל מבוססות הביטקוין.